تجمع ناشنوایان قم در مجتمع ناشران و ارتباط با نویسندگان

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
2 دقیقه مطالعه

تجمع ناشنوایان قم در مجتمع ناشران و ارتباط با نویسندگان

به ابتکار مؤسسه خاتم النبیین (وابسته به دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی و فعال در زمینه آموزش زبان اشاره) و تلاش‌های کانون ناشنوایان قم، مؤسسه وفادارن کربلا و هیات یا صاحب الزمان(عج) بعد از ظهر پنجشنبه 16 دی ماه 1395 در مجتمع ناشران قم از ساعت 18 تا 21 شب همایش “ارتباط بیشتر ناشنوایان با نویسندگان برجسته استان قم” برگزار شد.
انگیزه‌ اصلی آشنا شدن ناشنوایان و خانواده‌های آنان با مقولات فرهنگی به ویژه کتاب بود. همچنین کتابی تصویری و به زبان اشاره برای آموزش قرآن ناشنوایان توسط مؤسسه خاتم النبین در حال آماده شدن است، صفحه اول این کتاب را آقای بهادری به زبان اشاره توضیح داد.
یک تئاتر و دو سرود توسط ناشنوایان اجرا شد. همچنین آقای محمد رضا واشقانی و سید حیدر شهرستانی به زبان اشاره سخنرانی و به انتقال تجارب پرداختند. مترجم رابط این همایش خانم روناک منصوری بود.
یکی از رخدادهای این جلسه سخنرانی آقای سید احمد آقا میری رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی قم بود. ایشان گفت: ناشنوایان باید با کاشت حلزون، از آسیب خود کم کنند و تلاش کنند سخن گفتن یا حداقل لب خوانی را تقویت کنند. نیز باید تلاش کنند در مدارس عادی تحصیل کنند چون ارتباطات آنها در مدارس استثنایی آسیب‌ می‌بیند ولی در مدارس عادی ارتباط اجتماعی آنها تقویت می‌گردد.
اما جمع حاضر مخالف این صحبت‌ها و موافق روش زبان اشاره بودند لذا به شدت واکنش نشان دادند. نیز آقای بهزاد اشتری و سخنران دیگری در پاسخ آقای آقا میری صحبت کردند. هر دو به اهمیت زبان اشاره پرداختند و کاشت حلزون را مفید ندانستند و روش و تفکر حاکم بر مدارس استثنایی را منسوخ و به دور از تجارب و دستاوردهای مدرن جهانی ارزیابی کردند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *