سفر به اصفهان: مصاحبه با نابینایان پیشکسوت و بازدید از مزرعه کوروش

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
4 دقیقه مطالعه

سفر به اصفهان
مصاحبه با نابینایان پیشکسوت و بازدید از مزرعه کوروش

دفتر فرهنگ معلولین

صبح روز چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399 از شهر قم عازم اصفهان شدیم. در این سفر آقایان محمد نوری، علی نوری و عبدالحسین بینش از دفتر فرهنگ معلولین حضور داشتند.
چند قرار برای اخذ مصاحبه و آموزش مهارت هماهنگ کرده بودیم و پس از رسیدن و استراحت مختصر کار را شروع کردیم.

* روز چهارشنبه ساعت 17:30 تا 19:30 به منظور تکمیل اطلاعات برای تدوین کتابی درباره تاریخ تحولات معلولیت‌ها در اصفهان با آقای پیام موسوی رئیس کلیسای لوقا و پدرشان آقای امیدعلی موسوی درباره فعالیت‌های مسیحیت در عرصه معلولیت‌ها در اصفهان گفت‌وگو شد.
در این مصاحبه آقایان پیام موسوی، امیدعلی موسوی، امیرهوشنگ مظاهری، علی نوری و محمد نوری حضور داشتند و نکات مهمی در زمینه فعالیت‌های مسیحیت در عرصه معلولیت‌ها مطرح شد.

           
ساعت 22 شب تا 2 بعد از نیمه شب با آقایان حسین موحدزاده و رمضان ژیانی درباره تاریخ فعالیت‌های نابینایان اصفهان مصاحبه شد. در این مصاحبه مفصل به زندگی‌نامه، فعالیت‌ها و خدمات به جامعه هدف و دیگر موضوعات اجتماعی، فنی و تاریخی پرداختیم.

* روز پنجشنبه صبح ساعت 10 تا 12 با آقایان محمد نیکزاد و فرهاد ناطقی در محل جامعه اسلامی نابینایان اصفهان درباره تاریخ فعالیت‌های نابینایان و چگونگی شکل‌گیری انجمن‌ها مصاحبه شد. این جامعه در محل مدرسه کریستوفل سابق و مجتمع هفتم تیر کنونی می‌باشد و پس از مصاحبه بازدیدی از قسمت‌های این مجتمع داشتیم.

       
بعدازظهر ساعت 13 تا 15 از مزرعه کوروش که قدیم توسط مسیحیان وقف نابینایان شده بود و بعدا در اختیار اداره کل بهزیستی اصفهان قرار گرفته است بازدید انجام شد. کریستوفل و جانشین‌های او به منظور مهارت‌آموزی به معلولان و به ویژه نابینایان. مزرعه بزرگی را در مسیر اصفهان به تهران، در 4 کیلومتری اصفهان دایر کردند؛ و مهارت‌هایی مانند گل‌کاری و پرورش درخت را به معلولان آموزش می‌دادند.

       
ساعت 19 تا 21 شب، صرف افطار و گفت‌وگو با هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت از کودکان بهشت با نیازهای خاص ذهنی و جسمی حرکتی. مباحث خوبی در این جلسه مطرح شد؛ و قرارهایی هم گذاشتیم از جمله قرار شد با تک‌تک افراد مستقلاً مصاحبه کنیم.

   

مهارت پخت نان و کیک
اشتغال افراد دارای معلولیت یکی از مشکلات مهم و زیربنایی است. تجربه مهم راه‌اندازی مشاغل ساده و خانگی یا در کارگاه‌های کوچک است. نان و کیک به دلیل اینکه نیاز عمومی است و اجرای آن هم با امکانات اندک ممکن است.
آقای عبدالحسین بینش پژوهشگر، مدرس و مترجم، چند سال قبل پخت نان و کیک را آموزش دیده و هر سال چند کارگاه برای آموزش اقشار مختلف داشته است. ایشان پیشنهاد داد، کارگاه‌هایی هم برای معلولان درباره پخت نان برگزار کند؛ و آنان با یاد گرفتن پخت نان و کیک می‌توانند درآمدی برای مستقل زیستن داشته باشند.
در هماهنگی با خانم نصر، مدیر انجمن کودکان بهشت قرار شد، آقای بینش برای دو گروه از اعضای این انجمن مهارت پخت نان و کیک، آموزش بدهد. کارگاه‌های ایشان بعدازظهر پنجشنبه و صبح جمعه تشکیل شد.

       

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *