مسافرت مدیران مراکز ناشنوایان عراق به ایران

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
4 دقیقه مطالعه

مسافرت مدیران مراکز ناشنوایان عراق به ایران

دفتر فرهنگ معلولین

اردیبهشت‌ماه 1402 حدود ده نفر از ناشنوایان عراقی که در مراکز ناشنوایی هم مسئولیت دارند به ایران آمده و علاوه بر سفرهای تفریحی و زیارتی به شهرهای مشهد، تهران و قم، نشست‌هایی هم با حضور جمعی از ناشنوایان و مدیران ایرانی و مهمانان عراقی برگزار شد.
نشستی در مؤسسه ناشنوایان وفاداران در شنبه 23 اردیبهشت 1402 برپا شد و علاوه بر گفت‌وگوها، نهار هم مهمان آقای ناصر خانزاده بودیم.
مهمانان عراقی عبارت بودند از:
ـ فاطمه صکر فالح مدیر جمعیة الصم و البکم للسلام
قصی محمد ساهی رئیس لتجمع الصم در عراق
فاضل کوکس ساجت ناشنوای فعال
ابتسام صکر فالح ناشنوای فعال
عبدالکریم حلول عباس ناشنوای فعال
رشا علی خادم ناشنوای فعال در امور هنری
رسول عبیات مدیر کانون ناشنوایان استان خوزستان
مریم سباهی مترجم و رابط
سلمان صکر سباهی ناشنوای فعال

برخی از این افراد دو سال قبل به ایران سفر کرده و در جلسات به ویژه در نشست دفتر فرهنگ معلولین مدعی بودند به دلی اینکه تازه کار هستند و چند ماه از تأسیس مؤسسه گذشته، از این‌رو نیاز به مشاوره و راهنمایی هستند. در همان جلسه همکاری‌های مشترک تعریف شد. اما پس از دو سال هنوز اقدام جدی نداشته و می‌گویند تازه کار و فاقد امکانات هستند.
به هر حال ناشنوایان و دیگر معلولان نیاز به افراد مدیر و خلاق هستند تا امور کارهایشان را در مراکز مردمی به دست گرفته و به رفع مشکلات بپردازند. افرادی که توانایی لازم برای اداره امور ناشنوایان را ندارند، خودشان باید کنار رفته و جای خود را به افراد لایق‌تر بسپارند.
شاخص‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در جامعه ناشنوایان عراق و ایران عقب است و در زمینه‌های مختلف مثل آموزش و پرورش و امور تحصیلی، اشتغال و کسب درآمد، مهارت‌آموزی و فراگیری انواع ضرورت‌های فردی و اجتماعی باید پیشرفت کنند. اما پیشرفت ناشنوایان وابسته به تدبیرهای مدیران دولتی و دوم فعالیت‌های سنجیده و به روز مؤسسه‌های مردمی دارد. اما مؤسسات مردمی وقتی می‌تواند در پیشرفت‌ ناشنوایان مؤثر باشد که از کادرهای مدیریتی لایق برخوردار گردد.
با تشکر از ناصر خانزاده که با صرف وقت فراوان و دلسوزی تلاش کرده ناشنوایان دو کشور ایران و عراق را به هم نزدیک کند. البته تعاملات و رفت آمد و داد و ستدهای فرهنگی و علمی و انسانی در پیشرفت ناشنوایان هر دو کشور مؤثر است.
امید است در سفرهای آینده، هیئت‌ها با دست پر و تجارب غنی در جلسات شرکت کنند و بتوان روی موضوعات اساسی گفت‌وگو داشت.
تعجب اینکه سازمان بهزیستی و نیز ادارات بهزیستی از چنین فرصت‌هایی استفاده نمی‌کنند و با کمال خونسردی و غفلت از کنار این رخدادها می‌گذرند. حتی در جلسات هم شرکت نمی‌نمایند.
در نشست مؤسسه آقای خانزاده، جمعیة السلام به دفتر فرهنگ معلولین و به چند مؤسسه دیگر لوح تقدیر اعطا کرد و پس از صرف نهار هیئت عراقی به مسجد جمکران رفت.
دفتر فرهنگ معلولین به نوبه خود از هیئت عراقی تشکر نموده و آماده است در زمینه‌های مختلف این نشست‌ها را ارتقا دهد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید