معلولیت منافاتی با کسب مهارت ندارد

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
4 دقیقه مطالعه

معلولیت منافاتی با کسب مهارت ندارد

تبریز- ایرنا- یکی از معلولان نخبه تبریزی که با وجود نداشتن ۲ دست در حوزه های مختلف اشتغال، کارافرینی و ورزش به موفقیت های مهمی دست یافته است و اکنون نیز عینک سازی می کند، معتقد است: معلولیت به هیچ عنوان منافاتی با کسب مهارت ندارد.
رضا جبارزاده متولد سال ۱۳۵۹ در تبریز که از ناحیه ۲ دست به صورت مادرزادی دچار معلولیت است، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: مدت ۲۵ سال است در زمینه تولید و پخش عدسی های عینک فعالیت دارم و در این حوزه به موفقیت های بسیار خوبی نیز دست یافته ام.
وی با اشاره به اینکه بلافاصله پس از اتمام دوره هنرستان وارد این شغل شده است، گفت: مدت ۱۰ سال در یکی از شرکت های تولید اپتیک کار کردم و سپس با موافقت کارفرمایم از وی جدا شده و به صورت مستقل اقدام به تاسیس دفتر و کارگاه کردم.
جبارزاده هدف اصلی خود در زندگی را روی پای خود ایستادن و تکیه بر توانمندهای خود اعلام و اظهار کرد: بر همین اساس اکنون در تمام شهرهای آذربایجان شرقی پخش عدسی های عینک را بر عهده دارم و از شغلم بسیار راضی هستم.
وی که دارای ۲ فرزند دختر و پسر است، از همراهی و کمک های فکری همسر خود قدردانی کرد و یادآور شد: بدون تردید پشت موفقیت هر مردی، تلاش ها و زحمات و تحمل یک زن وجود دارد.
جبارزاده که در سال های گذشته به صورت حرفه ای در رشته دو ومیدانی معلولان و جانبازان فعالیت داشت، از اینکه در این عرصه متحمل نامهربانی ها شده است، ابراز تاسف کرد و افزود: با وجود اینکه به صورت حرفه ای در این رشته فعالیت داشتم و حتی مقام های کشوری و قهرمانی را کسب کردم، به دلیل بی توجهی ها و ناملایمت ها دیگر دور ورزش حرفه ای خط کشیدم و دوست ندارم بیش از این در این خصوص صحبت کنم.
وی که در رشته های شنا و تیراندازی نیز فعال بوده است، ادامه داد: در هر حال مشکلات اجتماعی و اقتصادی هرگز اجازه پیگیری های حرفه ای در عرصه ورزش را نمی دهد، اما با این حال خود را هیچگاه از ورزش دور نگه نداشته ام.
جبارزاده در حال حاضر در مقطع کاردانی رشته ساخت فریم و محافظت های چشمی مشغول تحصیل است و دوست دارد در صورت فراهم شدن شرایط در این رشته ادامه تحصیل دهد.
وی با تاکید بر اینکه وجود معلولیت به هیچ عنوان به معنی و مفهوم محدودیت نیست، اظهار کرد: من سال های سال است که در سطح شهر، بین شهری و حتی بزرگراه ها رانندگی کرده ام و تاکنون نیز هیچ حادثه ای برایم رخ نداده است، اما همیشه به دلیل اینکه دارای گواهینامه نیستم با مشکل مواجه هستم.
جبارزاده از مدیران و مسئولان راهنمایی و رانندگی درخواست کرد تا در صورت امکان با تجدیدنظر در زمینه صدور گواهینامه رانندگی به افراد دارای معلولیت که مهارت کافی رانندگی دارند، زمینه های لازم و کافی برای توانمندسازی این افراد را در جامعه فراهم کنند.
وی با بیان اینکه هر گام در راستای توانمندسازی معلولان حرکتی به سمت ارزش گذاری و ارج نهادن به کسانی است که با وجود داشتن معلولیت، هرگز از پرورش استعدادهای خود غافل نمانده و همواره کوشیده اند تا با توانمندی های خود نسبت به کمک گیری از سایر افراد جلوگیری کنند، این موضوع را شایسته تقدیر دانست.

منبع: ایرنا، 8 مرداد 1402

این مقاله را به اشتراک بگذارید