وجود بیش از 5 میلیون معلول در عراق

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
3 دقیقه مطالعه

وجود بیش از 5 میلیون معلول در عراق

شفقنا-مقامات عراقی تعداد افراد دارای معلولیت را بیش از 5 میلیون نفر در سراسر کشور تخمین می‌زنند که اکثریت آنها در عملیات نظامی و حوادث خشونت‌آمیز و تروریستی که در دهه‌های گذشته در عراق اتفاق افتاده، دچار معلولیت شده‌اند. در حالی که کارشناسان معتقدند سرشماری جمعیت که قرار است سال آینده انجام شود ممکن است آمار و ارقام بیشتری را نشان دهد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العربی الجدید، طبق آخرین آمار انجمن معلولان «رعایة» در بغداد، پایتخت عراق بیشتر معلولان دچار معلولیت جسمی حرکتی هستند، «موفق الخفاجی»، رئیس ای انجمن تاکید می‌کند «خدمات دولتی ارائه شده این قشر را در نظر نمی گیرد. نه از نظر زیرساخت و نه از نظر فرصت‌های شغلی و یکپارچه‌سازی اجتماعی.»
از سوی دیگر، یکی از مقامات وزارت امور اجتماعی عراق به العربی الجدید گفت:درصد افرادی که از ناتوانی جسمی حرکتی یا ناتوانی‌های شنوایی و بینایی به میزان مختلف رنج می‌برند، بیش از ۷ درصد از مجموع جمعیت 43 میلیون نفری کشور است که حدود 60 درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند.
وی اظهار داشت: جنگ‌های دهه‌های گذشته در کنار آمار بالای تصادفات رانندگی و جرایم سازمان‌یافته، این مشکل را تشدید کرده است.
«رقیه جمعه»، رئیس سازمان زنان و کودکان «نوتردام»، در این باره تصریح کرد: پس از سال 2014، تعداد معلولان، به ویژه کودکان نابینا و دچار مشکلات حرکتی افزایش یافته و با توجه به تداوم عوامل نظیر تصادفات رانندگی، سلاح های کنترل نشده و درگیری‌های خونین، آمار معلولان در حال افزایش است، در حالی که دولت حداقل امکانات مانند تجهیز ساختمان‌ها، موسسات دولتی، بیمارستان‌ها و پارکینگ‌ها و یا ایجاد گذرگاه‌های ایمن برای معلولان را فراهم نمی‌کند.
دکتر سعد عبدالله که در مرکز توانبخشی معلولان موصل کار می‌کند، اظهار داشت: تعداد افراد دارای معلولیت تنها در استان نینوا نزدیک به 27 هزار نفر از جمله زنان و کودکان است.
وی گفت: «کارخانه ساخت اندام مصنوعی در موصل فاقد تجهیزات و دستگاه‌ها است و سازمان صلیب سرخ جهانی کارگاهی را برای ساخت اعضای مصنوعی بدن به وزارت بهداشت ارائه کرده و این کارگاه توانسته به افراد دارای معلولیت در این کشور کمک کند اما همچنان کسانی که منتظر نوبت خود هستند تا لوازم پزشکی مورد نیاز خود را تهیه کنند، صدها نفر است.

منبع: شفقنا، 18 شهریور 1402

این مقاله را به اشتراک بگذارید