گزارشی از مراسم کلنگ‌زنی ساختمان جدید انجمن نابینایان ایران در ارسنجان

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
14 دقیقه مطالعه

گزارشی از مراسم کلنگ‌زنی ساختمان جدید دفتر نمایندگی و کتابخانه دیجیتال گویا انجمن نابینایان ایران در ارسنجان

آیین کلنگ‌زنی ساختمان جدید دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در شهرستان ارسنجان استان فارس روز پنجشنبه 27 اردیبهشت در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.
در این مراسم ،مهندس اسفندیار عبدالهی نماینده منتخب مردم شهرستانهای ارسنجان، مرودشت وپاسارگاد در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقا بهرامی امام جمعه ارسنجان، دکتر کاووس رضایی فرماندار، سرکار خانم حیدری معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان، جناب آقای عطوفت شعار جهرمی مشاور مدیر کل کمیته امداد استان فارس، مهندس زارع بخشدار، سجاد رحیمی شهردار، دکتر یوسفی رئیس دادگستری ارسنجان، جناب آقای علیزاده دادستان، علی‌اکبر جمالی مدیرعامل و مهندس منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران وجناب آقای حاج محمد جعفر بستانی رئیس هیئت مدیره سرکار خانم موسوی مدیر عامل دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ارسنجان، اعضای محترم شورای شهر و روسای ادارات شهرستان وسرکار حاجیه خانم خدیجه رحیمی همسر مرحوم آقای حاج محمد ابراهیم رحیمی اهدا کننده زمین، به همراه فرزندان ایشان مهندس محمد‌مهدی رحیمی، زهرا، گوهر، آذر، اعظم، فاطمه حضور داشتند. وی خاطر نشان کرد جا دارد یاد مرحومه مریم رحیمی را نیز گرامی بداریم.
پس از برگزاری این مراسم که از ساعت 9.30 دقیقه صبح آغاز و در ساعت 13.30 دقیقه با تقدیر از نخبگان شهرستان ارسنجان، خیرین و مسئولان مرتبط به پایان رسید، مهندس منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در گفت‌و‌گو با روابط عمومی انجمن نابینایان ایران گفت: مراسم بسیار خوبی برگزار شد. برنامه‌ای که در شأن مردم و نابینایان شهر ارسنجان بود. مهندس شادکام گفت: ابتدا جا دارد از تمامی مهمانانی که از شیراز، تهران، ارسنجان و توابع این شهرستان تشریف آوردند تشکر کنم. همچنین سایر مسئولانی که در این نشست حاضر بودند. از فرماندار محترم دکتر رضایی گرفته تا سایر مسئولان، خیرین و ریش‌سفیدانی که در این مراسم حاضر شدند، صمیمانه سپاسگزارم. مراسم مذکور، به علت اهدای قطعه زمینی که سرکار خانم خدیجه رحیمی همسر مرحوم محمد‌ابراهیم رحیمی به همراه یکی از پسران ایشان آقای محمد‌مهدی رحیمی و 6 دختر عزیز ایشان برای ساخت یک ساختمان چند منظوره به انجمن نابینایان ایران اهدا کردند برگزار شد. مهندس شادکام ادامه داد: امیدوارم این امر موجب ساخت یک مرکز فرهنگی و آموزشی برای نابینایان ارسنجان شود و علاوه بر این شهر، بتوانیم شهرهای مرودشت، پاسارگاد، آباده، بوانات و خرامه که در جوار این شهر قرار دارند را پوشش دهیم. این پتانسیل و امکانات وجود دارد تا این افراد از این شهرها به ارسنجان آمده و از تجهیزاتی که ما در حال حاضر در کتابخانه ارسنجان برای نابینایان فراهم کرده‌ایم استفاده کنند. مهندس شادکام در ادامه سخنان خود گفت: بنده در مراسم هم پیشنهاد دادم و از فرماندار و اعضای شورای شهر تقاضا کردم کمیته‌ای با حضور فرماندار، اعضای شورای شهر، خیرین و معتمدین شکل بگیرد تا هر دو یا سه سال یکبار از چهره‌های ماندگار و کسانی که برای شهر ارسنجان از دهه‌های قبل تا کنون زحمت کشیده‌اند تقدیر شود. باید نام این افراد را هر از چندی بیاوریم و از خدمات‌شان تقدیر کنیم تا آنها نیز دلگرم شوند. افرادی مانند مرحوم محمد‌ابراهیم رحیمی یا سرکار خانم خدیجه رحیمی که در شرایط اقتصادی کنونی دست به چنین کارهایی می‌زنند، همواره باید یادشان گرامی داشته شود و از آنها تشکر کرد. وی افزود: افراد بسیاری داریم که در زمینه‌های آموزشی و فرهنگی کارهای بسیار بزرگی برای شهر ارسنجان انجام داده‌اند یا نمایندگانی که امکانات خوبی برای شهر آورده‌اند. لذا باید هر چند سال یکبار طی برگزاری همایش یا سمیناری همه این افراد را دور هم جمع کرد و از آن‌ها تجلیل کرد.
قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در ادامه تأکید کرد: جا دارد مجدداً از خانم خدیجه رحیمی تشکر کنم که در اقتصاد امروز ایران که همه افراد عمدتاً دنبال پول و مسائل اینچنینی هستند، ایشان به همراه وارثین از پول هنگفتی به نفع جامعه نابینایان چشم‌پوشی کردند تا یک کار ماندگار تا سال‌های سال برای نابینایان صورت گیرد. قطعه زمینی که ایشان به ما اهدا کردند بیش از یک هزار متر بود که در موقعیت فعلی شهر ارسنجان حدود 10 میلیارد تومان ارزش مادی دارد. با کسورات شهرداری به منظور اخذ مجوز‌های قانونی و یک کوچه هشت متری که در مقابل این ساختمان جانمایی شده است، زمینی به مساحت 700 متر برای ساخت این مرکز در اختیار انجمن نابینایان ایران قرار گرفته است. مهندس شادکام بیان کرد: قرار است در این زمین یک مجتمع چند منظوره که خدمات آموزشی، فرهنگی و توانبخشی به اعضای جامعه هدف ارائه کند ساخته شود. لذا از تمامی مسئولین و خیرین محترم تقاضا دارم دست به دست هم داده تا این مرکز هر چه سریعتر افتتاح شود.
مهندس منصور شادکام در ادامه با اشاره به آمار دانشجویان و دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا در سطح کشور گفت: چنانچه امکانات و تجهیزات کمک‌توانبخشی در اختیار نابینایان قرار بگیرد، این قشر پتانسیل رسیدن به درجات بالای علمی و تحصیلی را دارند. وی تصریح کرد: در بسیاری از مواقع تأمین تجهیزات از طریق مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، خیرین و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی صورت می‌گیرد. انجمن نابینایان ایران در این زمینه تجربیات خوبی دارد. یک نمونه آن به سال گذشته بر‌میگردد که با پیگیری‌های انجمن و حمایت چندین بنگاه اقتصادی برای 40 مرکز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و 15 کتابخانه انجمن نابینایان ایران که عمدتاً در مناطق کم‌برخوردار قرار دارند، دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه تبلت بریل ویژه نابینایان خریداری شد.
وی به نمونه موفق دیگری در این ارتباط اشاره می‌کند و می‌افزاید: سال گذشته با پیگیری‌هایی که صورت گرفت برای پروژه چاپخانه مکانیزه بریل انجمن یک دستگاه چاپگر بریل به قیمت 650 میلیون تومان از طریق مسئولیت اجتماعی سفارت استرالیا خریداری و در اختیار انجمن قرار گرفت و قرار است به زودی این چاپخانه که تجهیزات خوبی هم برای آن در حال آماده‌سازی است افتتاح شود. لذا مسئولیت اجتماعی باید به یک فرهنگ عمومی بدل شود. انسان‌ها فارغ از هر گونه دین و آیینی که دارند، در قبال هم‌نوع خود مسئولیتی دارند. این امر ارتباطی هم به دین، اسلام، یهودیت و مسیحیت ندارد.
قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در ادامه سخنان خود بیان کرد: برای به سر‌انجام رساندن پروژه‌های اینچنینی باید همه مسئولان پای کار بیایند. در استان فارس یک مرکز چند منظوره که بتوان تمامی نیاز‌های نابینایان را پوشش دهد وجود ندارد. سرکار خانم حیدری و جناب شایسته‌نیا که در زمینه کارآفرینی زحمات زیادی کشیده‌اند مطلع هستند که امکانات زیرساختی ما تا چه اندازه ضعیف است. لذا همه باید پای کار بیایند. برای بهره‌برداری از کتابخانه دیجیتال گویا در ارسنجان، آن زمان دکتر رضایی در شورای شهر بودند. با حمایت‌های ایشان و آقای علی اکبر ابراهیمی ورئیس اداره بهزیستی وقت شهرستان جناب آقای شاکری پروژه کتابخانه برای نابینایان در ارسنجان به سر‌انجام رسید که در حال حاضر در کتابخانه‌های ما بیش از 300 عنوان کتاب بریل برای کودکان نابینا و حدود 11 هزار عنوان کتاب صوتی وجود دارد. بنابر این نقش مسئولان بسیار اثربخش و مهم است. ما مدیری مانند آقای رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را داریم که در عین مردمی و متواضع بودن، توجه ویژه‌ای نیز به جامعه نابینایان دارد. در حال حاضر حدود 50 نابینا در بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور استخدام شده و مشغول به کار هستند. مهندس شادکام ادامه داد: البته اینجا جا دارد از مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان آقای فیروزی و مدیرکل بهزیستی استان فارس جناب آقای هوشیار گلایه کنم که در این مراسم حاضر نشدند و به اعضای جامعه هدف ما بی‌مهری کردند.
مهندس شادکام که خود روشن کننده چراغ ساختمان جدید نمایندگی انجمن نابینایان ایران در ارسنجان بود گفت: خبر خوبی که در مراسم کلنگ‌زنی نیز اشاره کردم آن بود که یک خیر که اصلاً ارسنجان را نمی‌شناسد اما وقتی متوجه اقدام ما برای ساخت این مرکز شد، مبلغ 100 میلیون تومان را برای این پروژه اهدا کرد که همان روز به حساب نمایندگی ما در ارسنجان واریز شد. مهندس شادکام ادامه داد: به هر حال این پروژه از سال 98 آغاز شد، البته با شیوع کرونا شاهد وقفه‌هایی نیز بودیم اما پس از انجام کارهای سند و اخذ مجوز هم‌زمان با دهه کرامت مراسم کلنگ‌زنی برگزار شد. وی افزود: سرکار خانم خدیجه رحیمی نگرانی‌هایی نیز داشتند اما ما از طرف خیرین و مسئولان شهر ارسنجان به ایشان و فرزندان‌شان قول می‌دهیم بتوانیم هر چه سریع‌تر این پروژه و اقدام نیک آن‌ها را به سرانجام برسانیم.
مهندس شادکام در پایان ضمن تسلیت مجدد بابت شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه ایشان بیان کرد: کمتر از 40 روز دیگر رئیس جمهور و اعضای جدید کابینه ایشان مشخص می‌شوند. ضمن آنکه در هفته جاری و در تاریخ هفتم خردادماه، مجلس دوازدهم آغاز به کار می‌کند. انتظار جامعه نابینایان و معلولان کشور از کابینه جدید دولت و نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی آن است که افراد اصلح و متخصص در ارتباط با معلولان به کار گرفته شوند. از وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته تا رئیس جدید سازمان بهزیستی کشور از میان افرادی انتخاب شوند که نسبت به نیاز‌های جامعه معلولان و قوانین آن‌ها اشراف و دغدغه داشته باشند.
گفتنی است: در مراسم کلنگ‌زنی ساختمان نمایندگی انجمن نابینایان ایران در ارسنجان ضمن قرائت قرآن توسط آقای مصطفی نوروزی قاری قرآن و نایب رئیس هیئت مدیره انجمن ارسنجان، سرود جمهوری اسلامی ایران و صلوات خاصه امام رضا (ع) پخش شد. سپس آقای نوروزی و سرکار خانم محبوبه حسینی از اعضای انجمن نابینایان ارسنجان به حاضرین خوشامدگویی گفتند.
علی اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران سخنران دیگر این مراسم بود که در خصوص زمین اهدایی و فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران و حمایت مسئولان صحبت کرد. در ادامه خانم معصومه طغرایی از نابینایان دانشجوی دکترا به معرفی انجمن نابینایان ارسنجان و فعالیت‌های خود در این انجمن پرداخت و آقای بشیر جاویدی کارشناس مشاور آموزش و پرورش که خود از معلولان جسمی و حرکتی بود شعر طنزی را در وصف انجمن نابینایان ارسنجان و شرایط کشور قرائت کرد.
در ادامه این مراسم، جناب آقای جعفر بستانی رئیس هیئت مدیره انجمن نابینایان ارسنجان به ایراد سخنرانی پرداخت و بعد از ایشان دکتر کاووس رضایی فرماندار ارسنجان برای سخنرانی به روی سن آمد. سپس کلیپی از فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران پخش شد و در ادامه منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران سخنانی را برای حاضرین ایراد کرد. صحبت‌های اسفندیار عبداللهی نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی از ارسنجان، مرودشت و پاسارگاد و حاجآقا بهرامی امام جمعه ارسنجان بخش پایانی این مراسم بود. در نهایت نیز از جمع کثیری از نخبگان، مسئولان، خیرین و ریش‌سفیدان ارسنجان با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد. مراسم کلنگ‌زنی در زمین اهدایی نیز ساعت 14.30 دقیقه با حضور تمامی مسئولان برگزار و کلنگ ساخت ساختمان جدید نمایندگی انجمن نابینایان ایران در ارسنجان به زمین زده شد.
مخاطبان انجمن نابینایان ایران می‌توانند فایل صوتی کامل این مراسم را از طریق شبکه‌های اجتماعی انجمن نابینایان ایران دنبال کنند.

اسامی مسئولان حاضر در مراسم دفتر ارسنجان, امام جمعه ارسنجان, خدیجه رحیمی, دکتر کاووس رضایی, صحبت‌های منصور شادکام, گزارشی از مراسم کلنگ‌زنی دفتر ارسنجان, مراسم کلنگ‌زنی ارسنجان

منبع: سایت انجمن نابینایان ایران، 5 خرداد ۱۴۰۳

این مقاله را به اشتراک بگذارید