حقوق حمایت از معلولان برای «مشتی سیدرضا» آب و نان نشد

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
9 دقیقه مطالعه

حقوق حمایت از معلولان برای «مشتی سیدرضا» آب و نان نشد

گرگان- ایرنا- کمتر از یک روز تا سفر رییس جمهور به گلستان باقی مانده، تلفنم زنگ می‌خورد پشت تلفن صدای دردمند مردی میانسال می‌آید که از من می‌خواهد در آستانه سفر هیأت دولت به گلستان مهمان خانه‌اش شوم و صدایش را به گوش رییس جمهور برسانم. مقصد کردکوی است؛ شهری در ۴۵ کیلومتری گرگان.
به گزارش خبرنگار ایرنا، لنگ لنگان صدای برداشتن گامش به گوش می‌رسد در را که باز کرد با چهره مردی میانسال، رنجور و درد کشیده اما خوش برخورد روبه رو شدم که هنوز پیچ و خم زندگی و فراز و فرودهای بی‌شمار آن، زوارش را در نیاورده بود.
نیمه‌استوار اما مقاوم ایستاده بود و مرا را به داخل منزل مشایعت کرد اصرار داشت ما جلوتر حرکت کنیم آخر معلولیت مادرزادی پاهایش، بالا آمدن از پله‌های خانه را برایش سخت می‌کرد.
همسرش به استقبالم آمد. در را که باز کرد با خانه‌ای محقر اما دلگرم‌کننده روبه‌رو شدم. رامین فرزند معلول خانواده در حال تماشای بازی فوتبال تیم محبوبش بود البته تیم مورد علاقه‌اش هم مثل داستان زندگی خانواده «بنی‌هاشم» دو بر یک عقب بود برای همین آقا رامین درازکشیده و مأیوس در حال حرص خوردن بود و زیر لب غر می‌زد اما با دیدن ما لبخندآمیدآفرین به کنج لبش نشست؛ گویا می‌دانست چه خبر است.
آقا رامین از رییس جمهور خواست به دیدنش بیاید. جملاتی کوتاه که به دلیل معلولیتش به سختی ادا می‌کرد اما حرف دلش بود؛ از حرف‌هایش مشخص بود سختی‌های زندگی قلب او را هم شکسته برای همین وقتی از او خواستم یک درخواست از آقای رییس جمهور داشته باشد بغض امانش نداد و البته روحیه پُرمهرش باعث شد تا مهم‌ترین درخواستش به خوشامدگویی و دعوت رییس جمهور به منزلش ختم شود.
آقای بنی‌هاشم با دستان پینه و زخم‌خورده از سردی روزگار در کنار همسرش رو به رویم نشست و از چاله‌وچوله‌های زندگی که بعد از ۶۰ سال زندگی هنوز برایش هموار نشده سخن گفت.
آقا سیدرضا در سن ۶۰ سالگی تمام مایحتاج زندگی‌اش از طریق موتورسیکلتی تامین می‌شود که به قول خودش حال و روز خوبی ندارد، او از طریق پیک موتوری امرار معاش می‌کند گرچه اقوام و آشنایان او را فراموش نکردند اما گاهی هم که گرانی و مشقت‌های زندگی بر بازوان پرتوانش چیره می‌شود توان رو انداختن به فامیل و آشنا را ندارد.
این روزها زندگی برای یک سرپرست سالم دارای فرزند معلول و یک جوان تازه ازدواج کرده که بلاتکلیف چرخه روزگار برای رسیدن به کلبه آرزوها است سخت و طاقت فرساست چه برسد برای آقا سیدرضا که هم خودش و فرزندش معلولیت دارند و تمام دلخوشی‌اش صدای اگزوز موتوری است که می‌گوید خراب است و تعمیرش ۲ میلیون تومان خرج دارد اما خرج کردن روی این موتور حکایت همان «آفتابه خرج لحیم » است.
در کنار وزنه‌های سنگین چرخه زندگی، اجاره خانه هم برایش قوز بالاقوز شده و می‌گوید؛ صاحبخانه، خانه را می‌خواهد و وسعش نمی‌رسد جای دیگه را اجاره کند.
آقای بنی‌هاشم با دلی پردرد اما زبانی پرمهر از آقای رییس جمهور می‌خواهد به خانه‌اش بیاید و با وی چای بخورد. آرزویش این است مهر رییس جمهور شامل حالش شده و در این روزگار نابه‌سامان حداقل یک سرپناه قسمتش شود تا از پستی‌وبلندی‌های اجاره‌نشینی و خانه‌به‌دوشی نفس آرام بکشد.
البته که نبود مسکن و حمایت ناکافی مسئولان از خودش و فرزند معلولش همه دغدغه آقا سیدرضا نیست.
او ادامه می‌دهد؛ در جوانی فروشنده بودم و مغازه‌ای داشتم که با آن امرار معاش می‌کردم که این روزها بعد از این همه سال تأمین اجتماعی به من اعلام کرده باید ۲۰ میلیون تومان جریمه در قبال فرد بیمه‌شده‌ای که آن زمان کنارم فعالیت می‌کرد، بپردازم. حال آنکه در این شرایط اقتصادی حتی توان تعمیر موتورم را ندارم چه برسد پرداخت چنین بدهی!
با وجود اینکه مسئولان در حمایت از خانواده‌های دو معلول و چندمعلول اقدامات مختلفی اعم از ساخت مسکن را در نظر گرفتند و دولت سیزدهم به این مسئله سرعت بخشیده اما هنوز خانواده‌هایی هستند که با وجود دو معلول هم از داشتن سرپناه بی‌نصیب ماندند و مهم‌ترین علت آن هم نداشتن زمین است.
مدیرکل بهزیستی گلستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از اولویت‌های ما برای خدمت به جامعه معلولان، تأمین مسکن آنها است.
علیرضا طاهری‌زاده با بیان اینکه در تأمین مسکن، خانواده‌های دارای دو معلول در اولویت هستند، افزود: در تحقق این مهم، برخی از محدودیت‌ها و چالش‌ها سر راه بهزیستی وجود دارد که امیدوارم با همراهی سایر دستگاه‌ها برطرف شود.
وی ادامه داد: برای تأمین مسکن معلولان در روستاها مشکلی وجود ندارد و کسانی که در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر سکونت دارند در صورت برخورداری از زمین به ازای هر معلول یک میلیارد ریال و برای خانواده‌های دارای دو معلول یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بلاعوض تعلق می‌گیرد.
مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: همچنین سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان‌قیمت با بازپرداخت ۲۳ ساله و با سه سال استراحت تقدیم خانواده‌های دارای یک یا دو معلول می‌شود تا برای داشتن سرپناه با مشکل مواجه نشوند.

حقوق حمایت از معلولان برای «مشتی سیدرضا» آب و نان نشد
طاهری‌زاده با اشاره به اینکه امتیاز آب، برق و گاز و نقشه ساختمان نیز رایگان به خانواده‌های دارای معلول تعلق می‌گیرد، گفت: در بخش مسکن ساخت یک واحد مسکونی ۶۰ متری برای معلولان برنامه‌ریزی شده است.
وی با بیان اینکه برای ساخت مسکن هماهنگی‌های لازم با بنیاد مسکن انجام شده است، یادآور شد: در حال حاضر با هماهنگی بنیاد مسکن در حدود ۱۲۰ روستا، زمین رایگان به معلولان اعطاء می‌شود که این تعداد رو به افزایش است.
مدیرکل بهزیستی گلستان ادامه داد: در شهرها برای ساخت مسکن ویژه معلولان با محدودیت مواجه هستیم و مددجو باید زمین موردنظر را تهیه کند حال آنکه تعداد قابل توجهی از مددجویان ما به واسطه بیماری و مشکلات دیگر دچار محدودیت منابع مالی بوده و برای تأمین زمین مشکل دارند.
طاهری‌زاده خاطرنشان کرد: برای حل مشکل مددجویان ساکن شهرها، رایزنی‌هایی با اداره مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر انجام شده تا زمینه اعطای رایگان زمین به متقاضیان فراهم شود البته این فرایند ممکنه کمی زمانبر باشد.
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم سه هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی تقدیم مددجویان شد، تصریح کرد: تا پایان سال جاری یک هزار واحد مسکونی در چارچوب وظایف سازمان بهزیستی و ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه دو هزار واحدی با بنیاد مسکن آماده و به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: در دور دوم سفر رییس جمهور به گلستان، کلید ۷۵ واحد مسکونی به مددجویان تقدیم می‌شود تا شب یلدا را در خانه جدید خود جشن بگیرند.
آقا سید رضا علاوه‌بر تحمل چالش‌های معلولیت خودش و پسرش، با مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم می‌کند که گذران زندگی را برایش سخت کرده او علاوه‌بر خودش نگران فرزند دیگرش است که با وجود ۳۰ سال سن و با گذشت تنها چند ماه از ازدواجش، هنوز بیکار است و قادر به شروع زندگی مشترکش نیست.

منبع: ایرنا، 29 آذر 1402

این مقاله را به اشتراک بگذارید