اصفهان پیشتازِ چاپ کتاب‌های مذهبی به «خط بریل» است

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
4 دقیقه مطالعه

اصفهان پیشتاز چاپ کتاب‌های مذهبی به «خط بریل» است

اصفهان-ایرنا- مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآنی روشندلان اصفهان گفت: یک دهه از تحریم واردات چاپگرهای «بریل» به کشور می‌گذرد با این حال اصفهان در چاپ و نشر کتب مذهبی ویژه نابینایان پیشتاز است.
خط بِرِیل، الفبایی است که با بهره‌گیری از نقطه‌های برجسته و حس لامسه به نابینایان کمک می‌کند تا مانند افراد عادی خواندن و نوشتن را بیاموزند.
سیدمرتضی نیکزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت با تولید و صادرات نمونه بومی‌سازی شده این چاپگرها با امکانات پیشرفته‌تر و قیمت بهینه شده از سوی بخش دانش بنیان اصفهان، نیاز کشور به واردات این محصول برطرف شده است.
مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآنی روشندلان اصفهان خاطرنشان کرد: یک شرکت دانش بنیان در اصفهان از حدود ۱۰ سال پیش تاکنون، پس از دریافت مشاوره موفق به بومی‌سازی این چاپگرها با عنوان «دارکوب» شد.
نیکزاد با بیان‌اینکه تاکنون بیش از ۳۰ مرکز نابینایان در استان‌های کشور این دستگاه را خریده‌اند، افزود: همه مدارس نابینایان، مراکز بهزیستی و فرهنگی سراسر کشور می‌توانند چاپگرهای بریل تولید شده در اصفهان را خریداری و به رونق صنعت نشر ویژه نابینایان کمک کنند.
وی افزود: تاکنون در اصفهان بیش از ۱۲۰ هزار جلد کتاب با خط بریل در اختیار نابینایان کشور و برخی کشورهای منطقه قرار گرفته که از این تعداد ۸۰ هزار جلد قرآن و ۴۰ هزار جلد نهج‌الابلاغه و کتاب‌های ادعیه مذهبی بوده است.

ترک فعل صدا و سیما در حمایت از معلولان
مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآنی روشندلان اصفهان افزود: بر اساس قانون حمایت جامع از معلولان، صدا و سیما مُکلف است پنج ساعت در هفته را بطور رایگان به مشکلات این قشر اختصاص دهد که این امر تاکنون محقق نشده است.
وی تصریح کرد: از طرفی جامعه معلولان و توجه به نیازهای فرهنگی، زیرساختی و اقتصادی آنها از سوی بنگاه‌های اقتصادی مغفول مانده است در حالی که طبق قانون آنها باید درصدی از درآمد خود را صرف مسوولیت‌های اجتماعی کنند.
نیکزاد ادامه داد: بطور میانگین سالانه به حدود سه هزار نفر افراد کم‌بینا و نابینا در این موسسه خدمات ارائه می‌شود و تلاش کرده‌ایم از ظرفیت نابینایان در تصدی مسوولیت‌ها نیز استفاده کنیم.
وی با بیان‌اینکه بسیاری از نُخبگان استان از جامعه نابینایان و کم بینایان هستند، افزود: آنها ثابت کرده‌اند مسوولیت‌های محول شده بویژه در بخش انتشارات و برگزاری همایش‌ها و مسابقات فرهنگی را بخوبی پیش می‌برند.
به گزارش ایرنا؛ «موسسه فرهنگی قرآنی روشندلان اصفهان» به جامعه نابینان سطح کشور و بین‌الملل از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا خدمات فرهنگی ارائه می‌کند.
بطور معمول در ایران از مجموع جمعیت هر استان، یک درصد را افراد نابینا یا کم بینا تشکیل می‌دهند.
در کشور حدود ۸۰۰ هزار نابینا یا کم بینا وجود دارد. این آمار در اصفهان حدود ۵۰ هزار نفر است که از این تعداد بیش از هفت هزار نفر در بهزیستی دارای پرونده فعال هستند.

منبع: ایرنا، 27 دی 1402

این مقاله را به اشتراک بگذارید