تبریک و تهنیت به مناسبت تصویب کلیات قانون جامع حمایت از حقوق معلولان

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
3 دقیقه مطالعه

تبریک و تهنیت به مناسبت تصویب کلیات قانون جامع حمایت از حقوق معلولان

پس از شش سال تلاش مستمر بالاخره در ۲۷ آذرماه ۹۶ مجلس شورای ملی به کلیات این لایحه رأی داد تا پس از تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل شود.
“دفتر فرهنگ معلولین” طی این سال‌ها با انتشار صدها صفحه مطلب درباره نیاز و ضرورت قانون، پیشینه و دیگر ابعاد آن تلاش کرد نظر جامعه معلولان ایران را به این قانون جلب کند.
بیشترین حجم کاری که توسط این مرکز انجام یافت، توجیه افکار عمومی و بسیج افکار مردم در مطالبه این قانون بود. برای این هدف از سیره معصومین علیهم السلام و احادیث امامان علیه السلام کمک گرفته و کتاب “منشور حقوق معلولان از نگاه امام علی(ع)” و کتاب “حقوق معلولان ایران“را به همراه ده ها مقاله در این باره منتشر کرد.
دفتر فرهنگ معلولین تنها نهاد مردمی است که بیشترین عنوان کتاب را در زمینه حقوق معلولین منتشر کرده است و همواره با بررسی دقیق لایحه‌ها و قوانین موجود سعی بر گوشزد کردن ایرادات و ارائه راه کار بوده است.
اما دوره پس از تصویب قانون، از دوره قبل از تصویب سخت‌تر و خطیرتر است. زیرا تجربه نشان داده که غفلت و فراموشی این قانون موجب کنار گذاشتن و عدم عمل به آن می‌گردد. همان بلایی که بر سر قانون مصوب ۸۳ و بر سر لایحه الحاق به کنوانسیون آمد را نباید بگذاریم بر سر این قانون بیاید؛ از این‌رو لازم است:
۱ـ روز ۲۷ آذر به نام روز حقوق معلولین ایران در تقویم ملی ایران ثبت شود و معلولین در این روز مراسمی بر پا کنند و این موضوع را همواره زنده نگه دارند.
۲ـ نهادهای پیگیر تصویب قانون مثل کمپین تعطیل نشود و برای اجرای مواد این قانون مثل گذشته پی‌گیری و تلاش کنند.
۳ـ تشکل‌های ویژه معلولان از دستگاه‌های نظارتی مثل مجلس شورای اسلامی رسماً بخواهند تا هر سه ماه یک گزارش درباره پیشرفت امور این قانون منتشر کنند.
۴ـ تشکل‌ها از رسانه‌ها بخواهند در این باره اطلاع‌رسانی داشته باشند.
این دفتر ضمن شاد باش و تبریک مجدد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ریاست محترم مجلس و همه توان یابان که برای تصویب این قانون تلاش و فعالیت نمودند صمیمانه تشکر می‌نماید.
دفتر فرهنگ معلولین
۲۷ آذر ۱۳۹۶

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *