به مطالبات معلولان، پاسخی داده نمی‌شود

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
9 دقیقه مطالعه

به مطالبات معلولان، پاسخی داده نمی‌شود

یک فعال حقوق افراد دارای معلولیت با انتقاد از عملکرد سازمان بهزیستی گفت: چند طرح بدون اینکه درباره آن ارزیابی صورت گرفته باشد، در این دوره مطرح شد مانند خانه خلاق، پردیس توانمندسازی، پارک ویژه معلولان که این طرح‌ها تقریبا بی‌نتیجه و بی‌سرانجام بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قصه پرغصه معلولان که این روزها با درهای بسته سازمان بهزیستی مواجه می‌شوند بیش از گذشته پررنگ شده است. مددجویان بهزیستی سال‌هاست که برای تامین هزینه‌ها و دریافت مستمری به اشکال مختلف با مشکل مواجه هستند. در سال گذشته دولت تصمیم گرفت بودجه سازمان بهزیستی برای پرداخت مستمری را حذف و آن را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها بدهد تا از این به بعد زیر نظر این سازمان مستمری‌ها پرداخت شود، اگرچه در ابتدا مطرح شد که زیرساخت‌های مناسب برای پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها فراهم نشده، اما گویا در سال ۱۴۰۳ این زیرساخت‌ها فراهم شده و براساس قانون بودجه از امسال مستمری مددجویان بهزیستی از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود که البته براساس ادعای برخی از افراد دارای معلولیت، این مستمری برای برخی از معلولان که تا پیش از این مستمری دریافت می‌کردند، قطع شده‌است.
یکی از مددجویان بهزیستی هم در تماس با ایلنا اعلام کرد: سازمان هدفمندی یارانه‌ها به دلیل اینکه از سال‌ها پیش دارای خانه و ماشین است، یارانه وی را قطع کرده است.
«بهروز مروتی» مدیر کمپین افراد دارای معلولیت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلات مددجویان بهزیستی در دوره مدیریت فعلی گفت: ما برای اولین بار بعد از اینکه دولت سیزدهم روی کار آمد و ریاست سازمان مشخص شد اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم در سایه تعامل عملکرد بهزیستی را ارتقا دهیم تا مددجویان راضی‌تر باشند، اما هیچ پاسخی نگرفتیم.
این فعال حقوق افراد دارای معلولیت گفت: از روزی که ریاست جدید در راس سازمان بهزیستی آمدند، دو معاونت تخصصی بهزیستی یعنی معاونت توانبخشی و معاونت اجتماعی هر کدام سه ماه و شش ماه معاون نداشت و سازمان بهزیستی اینگونه اداره شده است و ما کوچک شدن سازمان بهزیستی به ویژه معاونت توانبخشی را شاهد هستیم. تا پیش از این دوره توانمندسازی یک بخش جداگانه بود، اما در این دوره به زیرمجموعه یکی از دفاتر مدیریت توانبخشی منتقل شد و به شدت عملکرد آن ضعیف‌تر از گذشته شد.
مروتی تصریح کرد: مدیران و مسئولان موسسات و بخش‌های مختلف در این دوره کنار گذاشته شده‌اند. چند طرح بدون اینکه درباره آن ارزیابی صورت گرفته باشد، در این دوره مطرح شد مانند خانه خلاق، پردیس توانمندسازی، پارک ویژه معلولان که این طرح‌ها تقریبا بی‌نتیجه و بی‌سرانجام بوده است.
وی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته محتوای جلسات به طور کامل منتشر می‌شد، گفت: الان جلسات با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود، اما چیزی از محتوای جلسات منتشر نمی‌شود. همچنین ردیف بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت حذف شد، اما هیچ صدایی از سازمان بهزیستی در حمایت از معلولان شنیده نشد. در بودجه سال گذشته، بخش اشتغال از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد، اما بازهم هیچ صدایی از سازمان بهزیستی شنیده نشد در برنامه توسعه هفتم وقتی حقوق افراد دارای معلولیت نادیده گرفته شد، باز هم ما هیچ صحبتی از سازمان بهزیستی ندیدیم.
مدیر کمپین معلولان خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه برای اولین بار در سال گذشته برای اجرای تبصره دو ماده ۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که براساس آن باید بلیت نیم‌بهاء برای معلولان شدید و خیلی شدید برای حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری تخصیص داده شود بودجه‌ای را اختصاص داد و با بانک پارسیان و وزارت تعاون وزارت گردشگری و سازمان بهزیستی یک تفاهم‌نامه‌ای را در این خصوص نوشتند و قرار شد این امر را تسهیل کنند، اما در راستای اجرای تبصره دو ماده ۵ این دستورالعمل اصلا منتشر نشد.

انتقاد از عدم شفافیت در سازمان بهزیستی
مروتی با انتقاد از عدم شفافیت در سازمان بهزیستی گفت: ما از آن‌ها به صورت مکتوب درخواست کردیم هزینه‌کرد بودجه‌ای که مربوط به قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است و معاونت توانبخشی و به حوزه افراد دارای معلولیت مربوط می‌شود را منتشر کنند که این کار را نکردند و در مقابل شفافیت مقاومت دارند. البته شاهد هستیم در این دوره یک سری اقدامات هم انجام می‌شود و یک سری میز خدمت در مساجد و نماز جمعه‌ها برگزار می‌کنند که این به خودی خود اقدام خوبی است، اما این عدالت برای همه برقرار نمی‌شود، چراکه ممکن است فردی نتواند به این مراکز مراجعه کند اگر کسی نتواند به این مراکز برود چه کاری باید کند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات که به عنوان دستاورد در این دوره مدیریتی از آن نام می‌برند این است که می‌گویند در دولت قبل دو جلسه نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراددارای معلولیت برگزار شده بود، اما در این دوره ۴ جلسه برگزار شده است. اگرچه این دستاورد خوبی است اما سوال ما اینجاست که نتیجه این ۴ جلسه چه بوده است. هیچ مصوباتی از این جلسات بیرون نیامده است و مصوباتی هم که داشتند اجرایی نشده است.
مدیر کمپین معلولان با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت گفت: بهزیستی برای اولین بار آزمون ویژه افراد دارای معلولیت برگزار می‌کند که البته این آزمون مربوط می‌شود به سهمیه‌هایی که طی سال‌های گذشته اجرا نشده است و حالا همه این سهمیه‌ها جمع شده و یک جا می‌خواهند استفاده کنند. در حالی که این سهمیه و ظرفیت باید در همان سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، چراکه افرادی که در آن سال‌ها در سن کار بودند و می‌توانستند از این سهمیه‌ها استفاده کنند، الان در سن اشتغال نبوده و برای شرکت در این آزمون دیگر مناسب نیستند و بهزیستی باید در همان موقع اقدام می‌کرد و علیه سازمان‌هایی که این قانون سه درصد را رعایت نکردند، اقامه دعوی می‌کرد، اما متاسفانه این کار انجام نشده است.
مروتی با اشاره به مشکلاتی که در مراکز نگهداری از افراد دارای معلولیت ایجاد می‌شود، گفت: یک مشکل خیلی مهم این است که هر اتفاقی که در مراکز نگهداری می‌افتد، بهزیستی هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کند حتی در برخی از موارد بهزیستی دفاع هم می‌کند. در سال گذشته طبق مصوبه مجلس باید ۴۰ درصد مستمری مددجویان نهادهای حمایتی افزایش پیدا می‌کرد، اما به مدت ۵ ماه دولت ۲۰ درصد پرداخت کرد و ما امید داشتیم که تا پایان سال دولت مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کند، اما به یکباره دیدیم که خبری نشد و مابه‌التفاوت پرداخت نشد و در نهایت ۵ ماه از سال مستمری ۲۰ درصد برای مددجویان پرداخت شد و بازهم کوچکترین صدایی از سازمان بهزیستی در نیامد.
وی ادامه داد: همین الان علیرغم اعتراضات هنوز برنامه‌ای برای اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت انجام نشده است. در حالی که حق پرستاری جانبازان طی فروردین ماه تصویب و اجرا می‌شود اما هنوز افزایش حق پرستاری معلولان مشخص نشده است. با تجمعاتی هم که گذاشتیم جلسه‌ای از سوی رییس سازمان با معترضان برگزار نشد تا حرف معترضان را بشنود.

منبع: ایلنا، 9 خرداد 1403

این مقاله را به اشتراک بگذارید