جلسه شورای هماهنگی تشکل های معلولان قم با رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
7 دقیقه مطالعه

جلسه شورای هماهنگی تشکل های معلولان قم با رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی قم
سید احمد آقا میری – 25 بهمن 1396

چهارشنبه 25 بهمن‌ماه 1396 مدیران تشکل‌های معلولان استان قم با آقای سید احمد آقامیری رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم ساعت 30/12 تا 14 بعدازظهر ملاقات داشتند.
ابتدا آقای آقامیری خوش آمد و خیرمقدم گفت و تشکیل این شورا را یک اقدام نیک و مؤثر توصیف کرد.
سپس آقای یوسفی مفید به معرفی تشکل‌ها پرداخت و خط‌مشی این نهاد را هماهنگی امور معلولین و تقسیم کار بین تشکل‌ها دانست.
در ادامه‌ آقای نوری گفت: دولت‌ها هر چقدر قوی باشند ولی در هیچ کشوری نمی‌توانند به تنهایی همه امور معلولین را سامان‌دهی کنند و به ناچار باید مردم به کمک بیایند. در واقع تشکل‌ها نماینده مردم هستند و نیکوکاران از طریق این تشکل‌ها مساعدت می‌کنند. کارهای بزرگی مثل راه‌اندازی بانک معلوین یا آرشیو کتاب گویا در قم به دلیل اینکه هزینه چندین میلیاردی دارد، دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند اجرا کنند اما دفتر فرهنگ معلولین این پروژه‌ها را اجرا و به بهره‌برداری رسانده است. زیرا روابط حسنه با بیوت دارد.
اگر آموزش استثنایی استان قم و ریاست محترم آن آقای آقامیری شخصیت نخبه و فرهیخته را معرفی کند مثل آقای پوستچی، دفتر فرهنگ می‌تواند برای آنها یک کتاب تدوین کند و به این روش آنها را به جهان معرفی نماید. متأسفانه اطلاعات بسیار اندک درباره آموزش استثنایی قم و مدارس استثنایی و نخبگان را به جهان معرفی کند.
پس از آن آقای لاجوردی درباره کمبودهای مالی و پولی در کانون ناشنوایان مطالبی را بیان کرد. آقای خانزاده هم از آقای آقامیری بابت جلسه امروز تشکر کرد. سپس برای کهندانی درباره ضرورت نقد بهزیستی مطالبی مطرح کرد. ولی آقای آقامیری و برخی مدیران گفتند این جلسه نباید به سمت مسائلی برود که به ما ربط ندارد.
آقای باقری از کانون نابینایان قم پس از تقدیر و تشکر از آقای آقامیری بر ضرورت تعامل و همکاری بیشتر ان‌جی‌اُها و دستگاه‌های دولتی در راستای رفع کمبودهای معلولین پرداخت.
در آخر آقای آقامیری به امکانات موجود که در اختیار آموزش استثنایی هست به ویژه امکانات ورزشی، از مدیران تشکل‌ها خواست برای استفاده از این امکانات طرح بدهند و در ادامه توضیح داد:
در حال حاضر ۱۹۳۹ نفر دانش‌آموز در مجموعه آموزش و پرورش استثنایی مشغول به تحصیل هستند. ۴۶۱ نفر در آموزش تلفیقی، و ۱۴۷۸ نفر در مجموعه مدارس خاص.
از آن ۴۶۱ نفری که در آموزش تلفیقی مشغول به تحصیل هستند، ۲۵۳ نفر آسیب دیده شنوایی، ۷۳ نفر آسیب دیده بینایی، ۱۱۷ نفر آسیب دیده حرکتی، و ۱۸ نفر طیف اختلال رفتاری اوتیسم هستند. از ۱۸ نفری که در طیف اختلالات رفتاری اوتیسم هستند، ۵ نفر اختلالات هیجانی دارند، ۵ نفرشان تقریباً ما بهشان می‌گوییم اوتیسم با فرایندهای رفتاری خیلی مختصر و عادی، و اوتیسم مرزیمان که ۸ نفر هستند.
از ۱۴۷۸ نفر که در مدارس خاص مشغول به تحصیل هستند، ۱۷۶ نفر آسیب دیده شنوایی، ۸۸ نفر آسیب دیده جسمانی، ۴۰ نفر آسیب بینایی، ۲۷ نفر اختلالات رفتاری اوتیسم، و ۱۱۴۷ نفر آسیب ذهنی دارند.
تمام تلاش ما این است که دانش‌آموزان در مدارس عادی درس بخوانند. اما خود بچه‌های ناشنوا خیلی تمایل دارند که در مجموعه استثنایی مشغول به تحصیل باشند، ولی والدین آنها تمایل دارند که بچه‌ها در مدارس عادی تحصیل بکنند. سعی می‌کنیم آن دانش‌آموزانی که واقعاً می‌توانند در مجموعه عادی پیش بروند، در مدارس عادی بصورت تلفیقی تحصیل بکنند. سیاست کلی اداره آموزش و پرورش استثنایی هم این است تلفیقی‌ها را گسترش دهیم. که من در سه جلسه‌ای که در مجموعه ناشنوا داشتم شدیداً مورد بازخواست دانش‌آموزان قرار گرفتم آنان می‌گفتند چرا این سیاست را ما داریم که بچه‌ها را به سمت تلفیقی سوق می‌دهیم، بچه‌های ناشنوا دوست دارند بیشتر بین خودشان باشند، در مجموعه ناشنواها. واقعیت این است که در مجموعه عادی هنوز بسترها به شکل کامل آماده نیست که وارد بشوند. سعیمان این هستش که این بسترها را آماده بکنیم. گسترش تلفیقی‌ها کار درستی هستش، ولی چون بستر آماده نیست و بازخورد منفی دارد. تمام تلاشمان این است که این بسترها را هم آماده بکنیم.
در حال حاضر یک سالن ورزشی خاص دانش‌آموزان ناشنوا و خاص مجموعه استثنایی در مدرسه رویش داریم. مهمترین مشکل ما الآن مشکل سرویس ایاب و ذهاب است. قبلاً همه مدارس ما هر کدام یک مینی بوس داشتند، الآن ما دیگر حتی یک مینی بوس در یک مدرسه نداریم. ما فقط یک سرویس داریم، آن هم در اداره و مخصوص کارمندان اداره است. سیاست دولت دیگر این نیست که به این شکل سرویس ایاب و ذهاب بصورت متمرکز برای مدارس خریداری بکند. واقعیتش این است که ارگان‌های دولتی از نظر مالی ضعیف شده‌اند. سرویسی به آن شکل نداریم. ما الآن سالن داریم در مدرسه رویش، منتها این بچه‌ها برای اینکه بروند در آن سالن، خب نیاز دارند به یک هزینه ایاب و ذهاب.
مدرسه رویش در خیابان پاسداران غربی هستش، انتهای جوادالائمه. اگر ما مشکل سرویس را بتوانیم حل کنیم، می‌توانیم از آن سالن هم استفاده کنیم. امیدواریم سالن را به تجهیزات نابینایان و تجهیزات بوچیا مربوط به دانش‌آموزان جسمی حرکتی و گوی‌رانی مربوط به دانش‌آموزان کم توان ذهنی مجهز بکنیم، که بتوانیم از این پتانسیل هم به نحو شایسته و بایسته استفاده بکنیم.
مراکز شرکت کننده:
تقی یوسفی مفید/ موسسه حامیان حقوق معلولان
سید محمد رضا لاجوردی/ کانون ناشنوایان قم
محمد نوری/ دفتر فرهنگ معلولین
علیرضا کهندانی/ انجمن روشندلان جوان
مسعود باقری/ کانون نابینایان جلوه امید
ناصر خانزاده/ موسسه وفادارن کربلا ویژه ناشنوایان
افراد حاضر از از طرف اداره آموزش استثنایی:
آقای آقامیری/ رئیس
آقای میرزا کوچکی/ مسئول امور ورزشی و توانبخشی
خانم شعاعی/ مدیر بخش پژوهش
خانم مهدوی/ مسئول تحصیلات تلفیقی

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *