مراسم تجلیل از دست اندرکاران تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
29 دقیقه مطالعه

جشن ملی و مراسم تجلیل از دست اندرکاران تدوین و تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت صبح سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی و انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد.

جشنی برای تصویب یک قانون/ چشم امید هزاران معلول به اجرا
به گزارش ایکنا؛ از سال ۹۱ که مسئله اصلاح قانون حمایت از معلولان کلید خورد تاکنون هفت سال گذشته است، شاید همین کش و قوس‌ها و طولانی شدن مدت زمان ارائه لایحه تا تصویب آن که به صورت رسمی از سال ۹۴ تا ۹۷ به طول انجامید موجب شد که سازمان بهزیستی به دلیل تصویب این قانون جشنی ملی برپا و از دست‌اندرکاران تدوین و تصویب این قانون قدردانی و تجلیل کند، آن هم در بهترین سالن پایتخت، یعنی سالن اجلاس سران.
از صبح امروز تعداد زیادی از معلولان کشور (افراد با معلولیت‌های مختلف حتی متعدد)، مسئولان سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد حمایت از معلولان که نقش مهمی در تدوین این قانون داشتند، نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگانی که بیشترین نقش را در تصویب این قانون بر عهده داشتند، مسئولان سازمان بهزیستی و البته وزیر رفاه در سالن اجلاس حاضر شدند.

یک سال است که قانون غربالگری ژنتیک اجرا نمی‌شود چون …
مراسم با قرائت قرآن با صوتی بسیار زیبا آغاز شد. قاری مراسم، امیر رضا رحیمی، نابینای کشورمان که مقام دوم مسابقات قرآن نابینایان جهان را دارد، بود. در ادامه سرود ملی پخش شد اما «گروه ناشنوایان دستان گویا» سرود ملی کشورمان را به زبان اشاره اجرا کردند و در ادامه محسنی‌بندپی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی طی سخنانی با افتخار از ماده ۷۵ برنامه ششم توسعه که تلاشی برای پیشگیری از معلول‌زایی است سخن گفت و عنوان کرد: برای پیشگیری از معلول‌زایی غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج را اجباری کردیم اما یک سال است که این قانون اجرایی نمی‌شود به دلیل تعللی که یکی از شرکای اجتماعی ما انجام داده است. ما هزینه مشاوره ژنتیک خانواده‌هایی که یک فرزند معلول دارند را برای بارداری دوم می‌دهیم تا معلول‌‌زایی به صفر برسد.
وی عنوان کرد: تمامی فعالیت‌های اثربخش بهزیستی دو برابر شده است و اورژانس اجتماعی نیز در تمام شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر فعال است. الگوی دادگاه درمان‌مدار در شش استان کشور در حال اجرا است که بر اساس آن نگاه به افراد معتاد به عنوان یک فرد بیمار است نه یک فرد مجرم و این الگو در سال جاری در سایر استان‌ها هم گسترش خواهدیافت.
بندپی در خصوص لایحه حمایت از حقوق معلولان نیز گفت: مشکلات معلولان در بند‌ بند این قانون دیده شده است و باید شرایط اجرایی کردن این قانون را فراهم‌کنیم.
در ادامه مراسم، پزشکیان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همه ارگان‌ها، سازمان‌ها و کسانی که در جامعه زندگی می‌کنند در مقابل افراد معلولیت مسئول هستند گفت: بعد از ۴۰ سال پس از انقلاب با قرآن بیگانه هستیم.
این نماینده مجلس در ادامه به نقش مهم مساجد در رفع مشکلات اشاره و تصریح کرد: نمی‌شود پذیرفت در محله‌ای مسجد هست معلول و مسکین هم هست، اما مسجدی‌ها به آنها توجه ندارند. این نماز باطل است نمازی مقبول است که نمازگزار به نیازمندان و مسکینان توجه کند.

با تشکیل کارگروه اجرایی زمینه اجرای قانون را فراهم کنید
قرائت بیانیه فعالان امور معلولان در خصوص قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که توسط دکتر خواجه حسینی نابینای کشورمان که در حوزه حمایت از معلولان فعالیت دارد قرائت شد. در این بیانیه از تمامی دستگاه‌ها خواسته شد با تشکیل کارگروه اجرایی زمینه اجرای قانون را فراهم کنند، همچنین از وزارت تعاون انتظار می‌رود با تشکیل کمیته هماهنگی و نظارت بر قانون و اخذ گزارش عملکردهای دستگاه‌ها و ارائه به نهادهای ناظر اقدام کنند. همچنین جامعه معلولان کشور از مسئولان انتظار دارند ستاد هماهنگی مناسب‌سازی با حضور شبکه‌های مردم‌نهاد تشکیل شود و آگاه‌سازی جامعه و ارتقای سطح آگاهی عمومی را در دستور کار خود داشته باشند.
در ادامه مراسم از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد و نمایندگان مجلس و نیز وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی به خاطر تلاش‌هایی که برای تدوین و تصویب این قانون انجام داده‌اند قدردانی و از کتاب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت رونمایی شد.
وزیر رفاه نیز که متن سخنرانی خود را گم کرده بود، طی سخنانی کوتاه قول داد که تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن این قانون به کار بندد.
به گزارش ایکنا؛ سؤال مهم خبرنگاران در این مراسم تقدیر، در خصوص اجرایی شدن این قانون بود و حتی بارها از مسئولان مختلف وزارت رفاه، سازمان بهزیستی و نمایندگان مجلس توسط خبرنگاران رسانه‌های مختلف سؤال شد آیا به راستی این قانون اجرایی می‌شود یا مانند سایر قوانین صرفاً تصویب شده است؟
حضور تعداد زیادی از معلولان در سالن، خوشحالی و امیدواری آنها در خصوص نتایجی که اجرایی شدن این قانون می‌تواند در پی داشته باشد اما چیز دیگری بود.
ای کاش در این مراسم علاوه بر معلولان، کودکان کار و خیابانی و کودکان آسیب دیده اجتماعی و نیز زنان آسیب‌دیده کشورمان حضور داشتند تا نمایندگان مجلس آنها را هم می‌دیدند شاید زودتر به فکر تصویب قوانین مربوط به این گروه‌های آسیب‌پذیر و آسیب دیده می‌افتادند.
منبع: خبرگزاری ایکنا، ۲۶ تیر ۱۳۹۷

لزوم عملیاتی کردن ۳ درصد سهمیه اشتغال معلولان در تمام سازمان‌های دولتی
گروه اجتماعی – امروز جشن ملی و مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران تدوین و تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با حضور نائب رئیس اول مجلس و تعدادی از نمایندگان، وزیر کار و معاونین، معاون دادستان کل کشور و خیل عظیمی از معلولان و فعالان اجتماعی برگزار شد.
به گزارش بویرنیوز، پس از سال ها انتظار و با همت و تلاش رئیس سازمان بهزیستی کشور و همراهی مجلس، قانون حمایت از حقوق معلولان به تصویب رسید که حاوی تقریبا همه خواسته های بحق جامعه درد کشیده معلولان کشور بود و امروز و در سالن اجلاس ملل، معلولان نیز به رسم قدرشناسی بارها دکتر محسنی را تشویق کرده و از زحمایت وی تقدیر کرند.
دکتر انوشیروان محسنی بندپی در جشن ملی و مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران تدوین و تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: در پی هم افزایی مجلس شورای اسلامی و قوای قضائیه و مجریه شرایطی فراهم شد که امروز با افتخار اعلام کنیم تمام استراتژی سازمان بهزیستی در جهت اثربخشی اقدامات پیشگیرانه بوده است. از سوی دیگر توجه ویژه و نگاه علمی و تخصصی به گسترش این اقدامات تأثیر بسزایی در کاهش بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها داشته است.
رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: اوج این اقدامات در پی اجرای قانون برنامه ششم توسعه مشاهده می‌شود که در پی آن توسعه غربالگری‌ها در تنبلی چشم و ناشنوایی را به بالاتر از ۸۰ درصد رساندیم؛ از سوی دیگر با اجرای این قانون مترقی در ماده ۷۵ غربالگری آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج نیز اجباری شد.
وی افزود: به رغم اینکه آیین‌نامه این قانون در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مصوب شده اما بعد از گذشت یک سال هنوز به مرحله اجرا درنیامده است اما سازمان بهزیستی تمام دستگاه‌های تابعه خود را الزام کرده که اگر فردی دارای یک فرزند معلول باشد برای بارداری مجدد تمام هزینه‌ها و مشاوره به منظور انجام آزمایش ژنتیک تحت پوشش این سازمان درآمده و هزینه‌های آن پرداخت خواهد شد چرا که درصدد هستیم شرایطی را فراهم کنیم که معلولیت‌ها و اختلالات ناشی از ژنتیک را به صفر برسانیم.

افزایش دو برابری ارائه خدمات اورژانس اجتماعی در سال ۹۷
محسنی بندپی یادآور شد: این سازمان با تفکری نوین ، جامع و فرآیندمحور به منظور گسترش اقدامات ویژه و اثربخش در راستای تأکید مقام معظم رهبری و رویکرد مطلوب دولت و اقدامات ویژه مجلس در ایجاد فصل سلامت اجتماعی که در قانون برنامه ششم توسعه به آن تأکید شده شرایطی را فراهم کرد که تمامی فعالیت‌های اثربخش سازمان بهزیستی دوبرابر شود کما اینکه اورژانس‌های اجتماعی در تمام شهرستان‌هایی که دارای جمعیت بالاتر از ۵۰ هزار نفر هستند ایجاد شده و میزان ارائه خدمات آنها نیز دو برابر شده است.

ایجاد دادگاه‌های درمان‌مدار به منظور رفع معضل اعتیاد در کشور
وی با اشاره به نتیجه همکاری سازمان بهزیستی و قوه قضائیه به منظور رفع آسیب‌های اجتماعی خاطر نشان کرد: این سازمان در پی همفکری با قوه قضائیه اقدام به ایجاد دادگاه‌های درمان‌مدار و تغییر نگاه در ۶ استان کشور به منظور درمان افرادی که با معضل اعتیاد درگیر شده‌اند، کرده است ضمن اینکه این دادگاه‌ها در سال ۹۷ در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.
محسنی بندپی افزود: ثبت الکترونیکی طلاق در ۱۱ استان کشور از دیگر مواردی بود که در پی همکاری سازمان بهزیستی و قوه قضائیه عملیاتی شده است.
وی در ادامه از برگزاری اجلاس سالمندان با هدف ارتقاء سلامت آنها در اکتبر ۲۰۱۸ در ایران خبر داد.

لزوم عملیاتی کردن ۳ درصد سهمیه اشتغال معلولان در تمام سازمان‌های دولتی
محسنی بندپی با یادآوری روند بررسی لایحه حمایت از معلولان تأکید کرد: این قانون در ابتدا در سال ۸۳ در قالب طرحی در مجلس پیشنهاد شد اما بعد از تصویب آن به دلیل نبود ضمانت اجرایی برای این قانون از اثربخشی لازم برخوردار نبود بنابراین در سال ۹۴ دولت به منظور بازنگری قانون لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرد که در آن به تمام دغدغه‌های معلولان اشاره شده بود که در نهایت در مجلس در قالب قانونی جامع مصوب شد.
وی افزود: در اجلاس اخیر سازمان ملل در راستای پیوستن به حقوق معلولان این قانون مورد بررسی قرار گرفت و هیچ بندی در آن وجود نداشت که حقوق به حق معلولان در آن نادیده گرفته شده باشد و این موردی بود که باعث شد سایر کشورها اقدام جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت از معلولان را مورد تغییر قرار دهند.
محسنی بندپی تصریح کرد: این قانون در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه سال جاری توسط رئیس جمهور به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد ضمن اینکه تأکید شد که تمام سازمان‌های دولتی باید ۳ درصد سهمیه استخدامی معلولان را لحاظ کنند و چنانچه به این مهم توجه نشود سهمیه آن سازمان حذف خواهد شد.
رئیس سازمان بهزیستی با یادآوری اینکه دولت مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان در سال ۹۷ اختصاص داده است، بیان کرد: مناسب‌سازی رکن اصلی این قانون است ضمن اینکه در پی اجرای آن زمینه‌ای برای اشتغال معلولان و بهره‌مندی آنها از تمام فرصت‌های شغلی موجود در بخش‌های اجرایی کشور فراهم شده است.

دولت موظف به پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه معلولان شد
در ادامه محمدحسین قربانی با یادآوری اینکه حق پرستاری از معلولان دارای معلولیت جسمانی بالا، ایجاد بسته اشتغال و پرداخت حق بیمه کارفرمایان در قانون حمایت از معلولان مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: اگر کارفرمایی فردی را که دارای یک نوع معلولیت باشد استخدام کند، دولت موظف است ۳۰تا ۵۰ درصد حق بیمه آنها را پرداخت کند و این زمینه‌ای برای بهره‌مندی معلولان از ظرفیت اشتغال در کشور است همچنین دولت موظف شد که در تمام سازمان‌های تحت پوشش خود ۳ درصد از سهمیه اشتغال را به معلولان اختصاص دهد.
وی با یادآوری اینکه برای حمایت از معلولان هیچ خلاء قانونی وجود نداشته و تنها مشکل در اجرا و روند نظارت بر آن است، تأکید کرد: قانون حمایت از معلولان در مجلس دهم مصوب شده است قانونی جامع و کامل بوده که تمام دغدغه‌های معلولان را در بر گرفته که ناشی از ایده خوب نمایندگان در مجالس نهم و دهم بوده است.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم اکنون ما در مجلس خود را متعهد می‌دانیم که در پی این فرصتی که در دولت ایجاد شده و اراده‌ای که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی وجود داشته از بعد نظارتی مجلس روند اجرای این قانون را به خوبی پیگیری کنیم بنابراین از جامعه معلولان درخواست می‌کنیم که با ارائه گزارش در این خصوص نمایندگان را همراهی کند
منبع: سایت بویر نیوز، ۲۶ تیر ۹۷

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: تمام توانمان را برای حمایت از توان خواهان به کار میگیریم
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: «تمام توان حقیقی و حقوقی خود را برای پیاده سازی قانون حمایت از حقوق توان خواهان به کار خواهیم گرفت.»
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز سه شنبه در جشن ملی و مراسم تجلیل از دست اندرکاران تدوین و تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سالن اجلاس سران افزود: بزرگترین اقدام ما نگاه آسیب شناسانه مبتنی بر واقعیات در راستای حرکت به نظام اجتماعی چندلایه است که بهزیستی نقش پیشرو در این زمینه را دارد.
او ادامه داد: «شرایط امروز به گونه ای است که باید برنامه های مشخصی برای انتفاع از نظام اجتماعی داشته باشیم.»
وزیر رفاه گفت: «باید برای افرادی که به هر علت نتوانسته اند از فرصت های برابر اجتماعی استفاده کنند، برنامه های مشخصی اجرا و پیاده سازی کنیم.
ربیعی تاکید کرد: اگر از افراد با شرایط خاص، مراقبت نکنیم و در این زمینه نقصان داشته باشیم، این افراد توانایی های لازم برای برخورداری از فرصت های برابر را از دست می دهند.»
او ادامه داد: «باید به سمت جامعه برابر و همراه با عدالت حرکت کنیم؛ از این رو، برنامه‌های برخورداری افراد از فرصت های برابر را به طور جدی پیگیری می کنیم.»
منبع: خبرگزاری برنا، ۲۶ تیر ۱۳۹۷

          

          

در سالن اجلاس سران چه خبر بود؟!
روز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه ۹۷ از ساعت ۶:۳۰ در محل اجلاس سران حاضر شدم و آنچه بیان می‌کنم مشاهدات شخصی من است.
تیم‌های اجرائی در حال آماده کردن محیط برای حضور میهمانان بودند و هر آنچه در توان داشتند می‌گذاشتند.
با نزدیک شدن به ساعت برنامه یعنی ۹:۳۰ جنب‌وجوش همه بیشتر می‌شد و اضطراب در وجود همه موج می‌زد.
مهمان‌ها از راه می‌رسیدند،گروهی،انفرادی با بچه،بی بچه،نه کسی کارت دعوتی از کسی میخواست و نه کسی کاری به کسی داشت،با دعوت بی دعوت مهم نبود!
از بیرون محوطه که وارد سالن می‌شدی هدایتت می‌کردند به سالن مجاور جهت پذیرایی اولیه،نیک می‌دانید که در مجالس ایرانی مهمترین فاکتور پذیرایی است!پذیرایی شامل چای قهوه شیر و کیک به اندازه کافی بود.
بعد از پذیرایی می‌آمدی و هر کجا تقریبا دلت می‌خواست می‌توانستی بنشینی به غیر از پائینترین ردیف که مختص مسئولان بود،محیط نیمه دسترس‌پذیر و مناسب‌سازی شده بود از رمپ‌های سیار استفاده می‌کردند ولی بدون کمک کسی تردد برای افرادی که از ویلچر استفاده می‌کردند غیرممکن بود.
در ردیف پائین که جایگاه مختص مسئولان بود هیچ فرد دارای معلولیتی اجازه حضور نیافت!
وارد سالن اصلی که می‌شدی دکتر نحوی‌نژاد معاون توانبخشی و دکتر فاطمی‌نژاد مدیرکل اداره حقوقی سازمان بهزیستی سمت چپ سرپا ایستاده بودند و به مهمانان خوش‌آمد می‌گفتند و پاسخگوی سوالات بودند!این روال تا آخر برنامه ادامه داشت.
ساعت ۹:۳۰ برنامه شروع نشد،همچنان مهمانان می‌آمدند و می‌آمدند.ساعت حدود ۱۰ یا چند دقیقه مانده به ده بود میکروفون به‌صدا در آمد و خبر از شروع برنامه داد!
چه قبل از شروع برنامه و چه بعد از شروع برنامه،صدای همهمه آداب و معاشرت میهمانان حتی کم هم نشد!
در طول برگزاری مراسم ازدحامی تامل برانگیز در راهروی منتهی به جایگاه مسئولان٬کل برنامه را به حاشیه رانده بود!
برنامه این‌گونه اجرا شد:سخنرانی دکتر پزشکیان,برنامه ترانه به زبان اشاره، سخنرانی دکتر محسنی،سخنرانی دکتر ربیعی وزیر رفاه،تجلیل از دست‌اندرکاران (حتی از کسی که یک بار هم در جلسات کمیسیون ویژه شرکت نکرده بود!) سخنرانی دکتر قربانی رونمائی از کتاب قانون حمایت از حقوق معلولان،اعلام بیانیه و تمام!البته وسط سخنرانیها یک کلیپ آگاهی‌بخشی در مورد قانون حمایت از حقوق معلولان هم در چند قسمت پخش شد.
تمرکز کل رسانه‌ها بر روی حضور و پوشش مسئولان بود،نه به روی محتوا و هدف برنامه.نه مصاحبه‌ای از تجلیل شوندگان شد نه اجازه یافتند در حضور مسئولان سخن بگویند!
در مدت برگزاری برنامه،مراسم مهیجی برقرار بود که کاملا مراسم اصلی را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود و به‌شدت آن را تبدیل به حاشیه‌ای اضافی و کم‌رنگ می‌کرداخبرنگاران و عکاسان با کوچکترین حرکت مسئولان چنان عمل می‌کردند که گویی اتفاق خاصی افتاده،اما هیچ خبر خاصی نبود!
چند مراسم در حال برگزاری بود،مراسم عکس از مسئولان،مراسم مصاحبه خبری همزمان و مراسم تجلیل که علی‌رغم تبلیغات وسیع و دلیل اصلی جشن ملی کم‌رنگ‌ترین و بی‌رمق‌ترین بخش مراسم بود!
سخنرانی‌های مسئولان را هم تقدیم کردیم تا خود قضاوت کنید،نماینده مجلسی که می‌گوید مجلس ناتوان از نظارت بر اجرای قوانین است یا وزیری که با پشتوانه همان نماینده‌ که می‌گوید؛ناتوانیم می‌گوید؛قانون را اجرا می‌کنیم یا ریاست سازمان که تمام امیدش در اجرای قانون به کسی است که …و یا تشکرش از ریاست سازمان اداری و استخدامی!ایشان از حدود ۱۲ دقیقه سخنرانی خود حدود ۷ دقیقه را به بیان اقدامات سازمان بهزیستی در موارد غیرمرتبط و ۵ دقیقه هم راجع به قانون جدید پرداختند بی‌آنکه نامی و یادی از دست‌اندرکاران به میان آورند!
وزیر که در اواسط برنامه آمده بود بعد از عکس٬سخنرانی٬تجلیل و رونمائی از کتاب از سالن خارج شد و به تبع از ایشان بسیاری از مسئولان هم برنامه را ترک کردند!
بعد از تمام شدن برنامه همه عکس یادگاری انداختند و رفتند،اما من و همراهانم به همت مدیریت سامانه حمل و نقل معلولان تا ساعت ۳ بعد ازظهر در خیابان بودیم!
بهروز مروتی
کمپین پیگیری حقوق معلولان ایران
(dscampaign@)

جناب آقای مروتی
ینده به نو به خودم از شما تشکر می کنم و بدانید کلیه افرادی که در سالن از همنوعان ما بودند می دانند چه کسی و یا کسانی تلاش کردند تا این کمپین در کار خود موفق شود. حقیقت برای همه آشکار است. بنده دوست ندارم صحبتی در مورد کار آنها بکنم چون آن افرادی که برنامه را اجرا کردند قاری قران، گروه سرود و یا خواننده عزیز و خوش صدا از همنوعان ما بودند و خیلی کارشان درست بود ولی زمانی که مسئولین یا آن خانم مجری می خواهند از ما تعریف کنند کلماتی مثل نابینا و اوتیسم و یا چیزهای دیگر استفاده می کنند. همه ما معلولین دوست داریم نه معلول دیده شویم و یا خطاب شویم. ترحم نمی خواهیم بلکه دوست داریم حق مان داده شود و دیده شویم.
درددلی از دوست شما دکتر وکیلی

باسلام و درود و خسته نباشید به دوست و برادر دلسوز و گرانقدرم جناب بهروز مروتی
استاد بنظربنده حقیر تنها واژه ای که میشه برای این عزیزان که فقط خودنمایی کردند تاسف هست
باچند نکته ای که برای همه ما مشهود هست وبنده به آنها اشاره میکنم میشه فهمید که عمق فاجعه کجاست واینگونه مهمانیها ورفتارها طبیعی است ما درسازمان کل بهزیستی و ادارات بهزیستی استانها وشهرستانها میبینیم
که:
هیچ رییس اداره بهزیستی معلول نیست
هیچ معاونتی دراداره بهزیستیها ازخانواده معلولین نیست
هیچ مددکاری دراداره ها معلولیت ندارند
ازکارمندان بهزیستی ٣درصد که درقانون آمده وبایدازخانواده معلولان باشند تقریبا یک درصد هم معلول نیستند
و هزاران هزار عملکرد وقانونی که مامعلولان را ازدیگراقشار جامعه جداساخته وتبعیض معنای واقعی گرفته
یعنی به سادگی وباکمی تامل میشه فهمید که کسانی که درراس دارند برای ما معلولین تصمیم میگیرند تقریبا هیچ درکی از معلولیت ندارند”بعد ما امید داریم که درجشنها به ما احترام بگذارند؟
غلامرضامحمدی
مدیرعامل انجمن معلولین نشاط شهرستان بهارستان

گزارش جشن تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان
دیروز جشن تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان برگزار شد. و من افتخار این رو داشتم که در این جشن شرکت کنم.
در ادامه سعی دارم گزارش کوتاهی از این مراسم رو به رشته تحریر در اورم.
مدیریت برنامه از نظر من خیلی خوب بود و سالن کاملا با رمپ های متحرک (به تازگی )مناسب سازی شده بود.سالن مملو از جمعیت بود.مراسم با قرائت قران امیر رضا رحیمی، نابینای کشورمان که مقام دوم مسابقات قرآن نابینایان جهان را دارد شروع شد و در ادامه سرود ملی پخش شد که «گروه ناشنوایان دستان گویا» سرود ملی کشورمان را به زبان اشاره اجرا کردند. در میان سخنرانی ها اجرای ترانه توسط آقای شوشتری را شاهد بودیم که دارای معلولیت جسمی و حرکتی بودند و در اخر هم شاهد اجرای گروه سرود اتیسم که اهنگ ای ایران رو اجرا کردند و سپس نوبت به تقدیر ها رسید و پس از ان پذیرایی.
نکته قابل توجه این بود که به غیر از مجری برنامه سایر بخش ها از افراد دارای معلولیت استفاده شده بود که ای کاش از مجری دارای معلولیت استفاده می کردند و تمام مراسم توسط یک مجری با زبان اشاره که در کنار سخنرانان حضور داشت اجرا شد.
اما در ادامه قصد داریم فارغ از حرف های قشنگ که در این مراسم زده شد به بخش هایی از صحبت های سخنرانان که سوال برانگیز است بپردازیم
ابتدا جناب اقای محسنی‌بندپی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی به روی سن رفته و فرمودند:«تمامی استراتژی سازمان بهزیستی در اثر بخشی اقدامات پیش گیرانه است …اقداماتی برای کاهش معلولیت ها…سازمان بهزیستی الزام کرده.اگر عزیزی در خانواده ای دارای یک فرزند دارای معلولیت هست برای حاملگی دوم همه هزینه های مشاوره ای و ازمایش ژنتیک رو فراهم کند تا بتوانیم معلولیت های ژنتیکی را به مرور به صفر برسانیم…»
اما جناب اقای بند پی سازمان پس از به دنیا امدن یک فرزند دارای معلولیت باید به فکر جلو گیری باشد؟! پس تکلیف فرزند اول چه می شود؟! ایا نباید برای همه حاملگی ها سازمان همکاری کند؟!
ایشان در ادامه افزودند:«بعد ازینکه بررسی کردیم و جمع بندی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که قانون سال ۹۳ نمایندگان مصوب کردند به دلیل عدم ضمانت اجرایی اثر بخشی لازم رو نداشت .پیشنهاد بازنگری این قانون رو دادیم…مجلس محترم با نگاه دقیق و کارشناسی شده این قانون رو تصویب کرد»
جناب اقای دکتر ایا قانون را به صورت کامل مورد مطالعه قرار داده اید؟! ایا قانون جدید ضمانت اجرایی لازم را دارد؟! ایا از نگاه دقیق مجلس باز مانده است؟!
و بیان داشتند:«وقتی ما ابعاد این قانون رو در اجلاس اخیر سازمان ملل ارائه کردیم در راستای کنوانسیون حقوق معلولین هیچ بند و نکته ای نبود که ما غفلت داشته باشیم.و بسیاری از کشور ها به این نگاه سپاس و قدر دانی داشتند.»
جناب اقای محسنی بند پی اگر قانون مطابق با کنوانسیون هست چرا هرکجا که سازمان های مردم نهاد در قانون هست از حق رای برخوردار نیستند و تنها حق نظارت دارند؟! پس تکلیف شعار بدون ما برای ما تصمیم نگیرید چه می شود؟!
و ایشان فرمودند:«از سازمان امور استخدامی کشور جناب اقای دکتر انصاری تشکر می کنم.ایشون به همه سازمان ها تکلیف کرد که سهمیه ۳ در صد استخدامی معلولین رو حتما باید رعایت کنید »
جناب انصاری تکلیف فرمودند و اموزش و پرورش ازمون بدون سهمیه ۳ درصدی برگزار کرد؟! تکلیف این تخلف چه شد؟!
سپس به بخش های سوال برانگیز سخنان دکتر پزشکیان نائب رئیس مجلس خواهیم پرداخت.ایشان فرمودند:«مشکل ما در کشور قانون نیست مشکل ما اجرای قانون است…و مشکل ما نظارت بر قانون است…»
جناب اقای دکتر شما که به این امر واقفید چرا در قانون برای ضمانت اجرا قوانین و نظارت بر مواد ماده ای را در نظر نگرفتید؟!
جناب اقای دکتر قربانی نماینده مجلس هم در خصوص اضافه شدن افراد دارای معلولیت شدید و بسیار برای دریافت حق پرستاری سخن گفتند
و در پاسخ می توان گفت شما از میزان حق پرستاری مطلع هستید؟! از تعرفه پرستاری وزارت بهداشت چطور؟! ایا پرستاری هست که حاضر باشد با مبلغ ۱۵۰ یا ۲۰۰ هزار تومان در ماه پرستاری کند؟!
در اخر می توان گفت همه سخنرانان شکایت از اجرا قانون داشتند و هیچ یک نگفتند چرا خود این قانون را اجرا نمی کنند.
محمد جودی مدیر گروه حقوقی برابری مطلق

بیانیه فعالان حقوق معلولان کشور در خصوص «قانون حمایت از حقوق معلولان»

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *