نظریه‌ها و فنون مشاوره حرفه‌ای توانبخشی

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
2 دقیقه مطالعه

نظریه‌ها و فنون مشاوره حرفه‌ای توانبخشی

دفتر فرهنگ معلولین

فانگ چن و نورمن برون و کنت توماس پس از سال‌ها فعالیت در راهنمایی افراد نیازمند مشاوره در زمینه‌های توانبخشی و بهداشت روانی، اطلاعات و یافته‌های خود را تدوین و کتابی به زبان انگلیسی منتشر کردند. این کتاب در ایران به فارسی ترجمه و حداقل دو بار منتشر شده است. ویراست دوم این اثر با مشخصات زیر عرضه شد:
نظریه‌ها و فنون مشاوره حرفه‌ای توانبخشی و بهداشت روانی، فانگ چن و نورمن ل. برون و کنت ر. توماس، ترجمه شکوه نوابی‌نژاد و مهدی رستمی و نادر سعادتی، تهران، انتشارات جنگل، ۱۳۹۷، ۴۸۸ص.
مشخصات چاپ اصلی چنین است:

Counseling Theories and Techniques for Rehabilitation and mental Health professionals Norman L. Berven, Kenneth R. Thomas, Fong Chan

پس از دیباچه نویسنده و مقدمه شکوه نوابی‌نژاد کتاب در پنج بخش و ۲۱ فصل به موضوعات مشاوره توانبخشی می‌پردازد. بخش اول درباره تعریف، ضرورت و اهمیت، تاریخ تحولات و رویکردها و نظریه‌ها است.
بخش دوم (نظریه‌های مشاوره) در نه فصل به این بررسی‌ها می‌پردازد: مشاوره فرد مدار؛ درمان کوتاه مدت راه‌حل مدار؛ درمان گشتالتی؛ درمان شناخت رفتاری؛ رفتار درمانی عقلانی؛ درمان روان‌پریشی؛ درمان آدلری.
بخش سوم (فنون پایه) شامل پنج فصل و درباره این مباحث است: مهارت‌های پایه‌ای مشاوره؛ مصاحبه انگیزشی؛ رویه‌های گروهی؛ سیستم‌های خانواده و اجتماعی؛ مسیر شغلی و مشاوره حرفه‌ای.
بخش چهارم (ملاحظات خاص) درباره اختلالات و ناتوانی‌ها و چگونگی اجرای توانبخشی است.
بخش پنجم به مسائل حرفه‌ای مثل نظارت بالینی و مدیریت خط می‌پردازد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *