توضیح سازمان برنامه درباره بودجه اجرای قانونی حمایت از معلولان

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
3 دقیقه مطالعه

توضیح سازمان برنامه درباره بودجه اجرای قانونی حمایت از معلولان

دفتر فرهنگ معلولین

به گزارش جماران در ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۷ سازمان برنامه و بودجه با انتشار پیامی در صفحه توییترش اعلام کرده ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای برنامه‌های خدمات توانبخشی، اشتغال، شهریه دانشجویی و کمک معیشت در اجرای موادی از قانون حمایت از معلولان پادار شده است.
هر کسی که اندک تجربه و سابقه‌ای دارد چند سؤال در ذهنش خطور می‌کند:
۱ـ معلولان در تجمع‌ها و اجتماعات خواهان افزایش پرداخت در دریافت‌های ماهانه خود بودند. یعنی بندهایی از قانون را مطالبه کرده‌اند که شخصی است و پادار شدن بودجه‌ای را می‌خواهند که تأثیر مستقیم در زندگی آنها داشته باشد.
اما دقیقاً برعکس خواسته و مطالبه فوق مواردی مورد توجه قرار گرفته و پادار شده که واسطه دارد و مستقیم به خود معلولان پرداخت نمی‌شود. یعنی شهریه دانشجویی به دانشگاه، کمک معیشت به فروشندگان کلان، اشتغال به کارفرما یا بانک و توانبخشی به مدیریت‌های مراکز پرداخت می‌شود.
۲ـ چهار مورد یاد شده یعنی توانبخشی، اشتغال، شهریه دانشجویی و کمک معیشت از جمله مواردی است که بیشترین حرف و حدیث‌ها را داشته و حتی مسئولین بالای وزارت رفاه و کار یا بهزیستی در سال گذشته در برخی همایش ها هزینه در این موارد را بدون نتیجه دانسته‌ و شرایط آن را نامطلوب توصیف کرده اند.
۳ـ سازمان برنامه و بودجه تکلیف معلولین را مشخص کند که چه مبلغی و در چه مرحله زمانی به آنان پرداخت می‌شود که در حل مشکلات زندگی فردی آنان مؤثر باشد. به عبارت دیگر افزایش بودجه بهزیستی اگر به این روش باشد و به جای پرداخت به افراد به واسطه‌ها پرداخت شود و از طرف دیگر در زندگی معلولان اثری نداشته باشد، هر مقدار بودجه افزایش پیدا کند این بودجه در جاهایی پادار می‌شود که برای آحاد معلولین نتیجه و تأثیر ندارد.
خلاصه اینکه معلولین مضطر مواردی مثل غذای روزانه، دارو، پوشینه و خلاصه لوازم ضروری روزانه برای خودشان و نیز نیازمندی‌های لازم برای خانواده‌هایشان هستند اما مدیریت کلان بودجه را به واسطه‌هایی تزریق می‌کند که در سال‌ها فربه شده‌اند و نیازمندی ندارند. لذا لطفاً بودجه را در زندگی معلولان پادار کنید نه در حساب ثروتمندان.

توضیح سازمان برنامه درباره بودجه اجرای قانونی حمایت از معلولان در سال ۹۸
به گزارش جماران؛ سازمان برنامه و بودجه با انتشار پیامی در صفحه توییترش اعلام کرد:
«‌با وجود همه تنگناها در لایحه ‎بودجه۹۸ برای اجرای قانون ‎حمایت از معلولان ردیف مستقل ۱۳۱۵۱۰ ذیل ‌سازمان بهزیستی با اعتباری معادل ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای برنامه‌های خدمات توانبخشی، اشتغال، شهریه دانشجویی و کمک معیشت در اجرای مواد ۶، ۷، ۹، ۱۲، ۱۳ و ۲۷ این قانون پادار شده است.»
انتشار این پست صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد و محتوای آن الزاما مورد تایید جماران نیست.
منبع: سایت جماران، ۱۵ دی ۱۳۹۷

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *