ده فیلم درمورد کم توانی و معلولیت که باید آنها را دید

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
10 دقیقه مطالعه

ده فیلم معلولیتی

دفتر فرهنگ معلولین

آقای مهدی طلوع کارشناس و منتقد فیلم، ده فیلم خارجی را که دارای سوژه معلولیتی است در مقاله «ده فیلم در مورد کم توانی و معلولیت» معرفی کرده و در سایت ویجیاتو در 13 آذر 1398 منتشر کرده است. هر چند توصیف و گزارش او اجمالی است و فقط خواسته این فیلم‌ها را به ایرانیان معرفی کند تا آنان مشاهده کنند، ولی از هر فیلم یک شمای کلی ارائه داده است. متن این مقاله را بدون کم و کاست در اختیار عموم می‌گذاریم و توصیه می‌کنیم که افراد دارای معلولیت و هم خانواده‌های آنان و نیز عموم مردم ببینند و افرادی که توان نوشتن دارند دیدگاه خود درباره قوت‌ها و ضعف‌های هر فیلم به اشتراک بگذارند.

ده فیلم درمورد کم توانی و معلولیت که باید آنها را دید
افراد معلول،فیلم های تاریخی!

مهدی طلوع

افراد معلول اغلب در فیلم و تلویزیون به خوبی نمایش داده نمی‌شوند. عدم حضور افراد معلول در فیلم‌ها و سریال‌ها به شکل خاصی حس می‌شود. پس وقتی یک فیلم می‌بینیم که به طور خاص بر روی معلولیت‌ها تمرکز دارد و شخصیت‌های اصلی آن معلول هستند حال و هوای تازه‌ای به ما می‌دهد. با این وجود برخی از فیلم‌ها به خاطر استفاده از بازیگرانی که معلول نیستند ولی در نقش افراد معلول ظاهر شده‌اند؛ مورد نقد قرار گرفته‌اند چرا که برخی بر این باورند یک بازیگر معلول هم می‌توانسته آن نقش را به خوبی بازی کند. فارغ از این ماجرا باید گفت به هر حال فیلم‌های خیلی خوبی وجود دارند که روی معلولیت تمرکز دارند. پس بدون مقدمه چینی بیشتر و بدون ترتیب خاصی به بررسی ده فیلم در مورد معلولیت که باید دید، می‌پردازیم.

1. در درون میرقصم (2004)
Inside Im dancing
این فیلم کمدی روی دو جوان معلول به نام‌های Rory و Michael تمرکز دارد. آنها می‌خواهند یک زندگی کامل داشته باشند. از این‌رو از آسایشگاه محل زندگی‌شان، فرار می‌کنند. Rory فردی سرکش و قانون‌گریز است، Michael هم به ماجراجویی‌های در دنیای خارج از آسایشگاه، با هدف جستجوی استقلال گرایش دارد. این فیلم خنده‌دار و در عین حال تاثیرگذار است و بر این نکته که شما باید از چیز‌هایی که در زندگی به شما داده شده است نهایت استفاده را ببرید تأکید دارد. James Mc Avoy و Steven Robertson به ترتیب در نقش Rory و Michael در این فیلم ظاهر می‌شوند.

2.لمس نا‌ شدنی(۲۰۱۱)
Intouchables
این فیلم با ژانر کمدی فرانسوی بر اساس یک داستان واقعی درباره یک فرد ثروتمند است. این فرد ثروتمند، چهار دست و پایش فلج است و مراقب او فردی سابقه‌دار است. در نگاه اول این دو نفر هیچ سنخیتی با هم ندارند ولی همان طور که در طبیعت، قطب‌های متضاد یکدیگر را جذب می‌کنند؛ بین انسان‌های متضاد هم، گاه یک دوستی همیشگی ایجاد می‌شود. این فیلم فوق العاده جذاب است که نشان می‌دهد: اگر شما یک دوست درست با رفتار درست پیدا کنید لذت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. تا کنون جوایز بسیاری در جشنواره‌ها به این فیلم اعطا شده است که واقعاً حق سازنده آن بوده است. اخیراً این فیلم با نام The Upside بازسازی شد، اما نسخه اصلی چیز دیگری است و لطفی به خودتان بکنید و فیلم اصلی رو ببینید.

3.جلسات (2012)
The sessions
مارک او برایان (mark o brain) نویسنده‌ای است که بر اثر فلج اطفال، دیگر قادر به حرکت نیست، بیشتر زندگی خود را در یک محفظه آهنی که در نفس کشیدن به او کمک می‌کند سپری می‌کند. بعد از اینکه او متوجه می‌شود تقریباً تاریخ مصرفش تمام شده، تصمیم می‌گیرد تا یک متخصص مشکلات جنسی را استخدام کند تا قبل از دیر شدن باکره بودن خود را از دست بدهد و ناکام از دنیا نرود. John Hawkes در نقش Mark و Helen Hunt در نقش متخصص جنسی او ایفای نقش می‌کنند. آنان چندین جلسه با یکدیگر دارند و سعی دارند که وضعیت جنسی مارک را بررسی کنند. این جلسات خنده دار ولی تأثیرگذار است که به واکاوی مسائل و مشکلات معلولین در روابط جنسی و مناسبات زناشویی می‌پردازد.

4. تئوری همه چیز(2014)
The Theory of Everything
این فیلم بر اساس کتاب My Life with Stephen Hawking نوشته Jane Wilde همسر Stephen Hawking ساخته شده است. این فیلم داستان بخشی از زندگی هاوکینگ در زمانی که در دانشگاه کمبریج بوده، بیان می‌کند و چگونگی شکل‌گیری تئوری‌های مشهور او در مورد منشاء جهان و سیاه چاله‌ها را بیان کرده است. این فیلم همچنین جنگ هاوکینگ با بیماری Motor Neurone که رفته رفته بدتر می‌شود را نشان می‌دهد. Eddie Redmayne نقش هاوکینگ را بازی می‌کند و نقش خود را به صورت فوق العاده‌ای بازی کرده است؛ به گونه‌ای که بیننده خود هاوکینگ را بر روی پرده سینما مشاهده می‌کند. خود هاوکینگ پس از مشاهده فیلم گفته بود که دیدن این فیلم، شبیه به نگاه در آینه است. آقای Eddie Redmayne واقعاً شایسته اسکار بهترین بازیگر بود.

5. پای چپ من(1989)
My left foot
این فیلم بر اساس یک داستان واقعی در مورد Christy Brown که دارای بیماری Cerebral Palsy(CP) یا فلج مغزی است ساخته شده است. در دوره کودکی او نمی‌توانست صحبت کند و فقط می‌توانست از پای چپ خود استفاده کند. وقتی که کودک بود همه حتی خانواده‌اش فکر می‌کردند که او عقب افتاده است. اما او موفق شد یک کتاب بنویسد که داستان این فیلم هم بر اساس آن کتاب است. این فیلم دغدغه‌ها، نیازها و مشکلات یک فرد دارای معلولیت CP را به خوبی نشان می‌دهد.

6. زنگ غواصی و پروانه (2007)
The Diving Bell and the Butterfly
این فیلم یک داستان واقعی در مورد یک مرد فرانسوی به نام Jean-Dominique Bauby است. Bauby دچار سکته و در نتیجه فلج می‌شود. او تنها می‌تواند یکی از چشم‌های خود را تکان دهد. این فیلم بیشتر از نقطه نظر Bauby فیلم برداری شده است پس تماشاچی می‌تواند هر آنچه که او می‌بیند، ببیند و همچنین افکار او را نیز می‌تواند بشنود. این یک فیلم تاثیر گذار و الهام بخش است که نشان می‌دهد زندانی بودن در یک بدن فلج چه حسی می‌تواند داشته باشد.

7. پایه های اصلی اهمیت دادن (2016)
The Fundamentals of Caring
این فیلم در مورد فردی به نام Trevor است.که دچار بیماری تحلیل عضلانی شده است. ترور بیشتر وقت خود را داخل خانه و با دیدن فیلم و خوردن غذا صرف می‌کند. یک روز مراقبی جدید برای نگهداری او می‌آید که او را متقاعد می‌کند که به سفری جاده‌ای در سراسر آمریکا بروند. این سفر باعث می‌شود دید او نسبت به جهان وسیع تر شود. این یک فیلم کمدی دلگرم کننده است که به نظر من جذاب و سرگرم کننده است.

8. تنفس
Breathe
این یک داستان واقعی درباره Robin Cavendish است که در سن 28 سالگی بر اثر ابتلا به فلج اطفال فلج می‌شود. Cavendish در سال 1958 فلج می‌شود. زمانی که کسی از افراد معلول انتظار رسیدن به چیزی در زندگی را نداشت و نه حتی انتظار زندگی کردن برای طولانی مدت را از آنها داشتند. بیشتر افراد معلول در بیمارستان‌ها بر روی تخت دراز می‌کشیدند و به سقف نگاه می‌کردند. اما Cavendish به کمک همسرش و دوستانش توانست از بیمارستان فرار کند و یک زندگی رضایت بخش داشته باشد. او همچنین مدافعی برای بهبود زندگی کسانی شد که دچار بیماری فلج اطفال شده بودند.

۹. پیاده روی، سواری، نمایش! (2019)
Walk. Ride. Rodeo
یک داستان واقعی در مورد Amberley Snyder است. او یک قهرمان آمریکایی مسابقات barrel racing است. ولی در سن 19 سالگی در یک حادثه رانندگی تا مرگ پیش رفت و از کمر به پایین فلج شد. با اینکه او دیگر نمی‌تواند راه برود اما مصمم است که سوار‌کاری را دوباره شروع کند و در مسابقاتی که عاشق آنهاست شرکت کند.

10. مارگاریتا به همراه یک نی
Margarita with a Straw
این فیلم درباره دختری هندی به نام لیلا است که دچار فلج مغزی (CP) شده است. لیلا خانه اش را در هند ترک می‌کند تا برای تحصیل به دانشگاهی در نیوروک برود. در طول راه او عاشق می‌شود. به هنگام ورود به این رابطه عاشقانه هرچند بر خلاف میل و رضایت مادرش است، حوادثی پدید می‌آید که در فیلم به خوبی بیان شده است. این فیلم رابطه عشق و معلولیت را بررسی کرده است.

منبع: سایت ویجیاتو، ۱۳ آذر ۱۳۹۸

برچسب ها:
این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *