تضارب آراء و تعامل جریان‌ها

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
24 دقیقه مطالعه

تضارب آراء و تعامل جریان‌ها

دفتر فرهنگ معلولین

در پی نصب آقای سهیل معینی به عنوان دبیر شورای سیاستگذاری دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، متنی از طرف کمپین دفاع از حقوق معلولان منتشر شد و برای آقای معینی چند سمت و پست اجرایی شمرده بود. این متن خوشایند آقای معینی نبوده و ایشان متن مفصلی را در نقد متن آقای بهروز مروتی مدیر کمپین منتشر کرد. این مباحثه‌ها و گفت‌وگوها دارای وجوه نیک و پیامدهای مثبت هم هست. لازم است به پاره‌ای از این پیامدها اشاره کنیم:
1ـ خود این مباحث نشانگر رشد و ارتقای جریان‌های فکری به ویژه در عرصه مطالبات حقوقی برای معلولان است. همیشه تنوع و چندگانگی حکایت از خلاقیت و پیشرفت می‌کند. زیرا یکنواختی و زیست بدون اختلاف و تکثر، یک نوع زیست حیوانی است که طی میلیون‌ها سال بدون تغییر مانده است. ولی انسان‌ها به دلیل تفکر و پویش عقلانی و رشد ذهنی دارای تعدد و تکثر هستند.
2ـ اما تکثر را باید در عین وحدت خواست؛ اگر جریان‌های متعدد در درون جامعه هدف در عین گرایش‌های گوناگون و نگرش‌های متنوع، همزیستی مسالمت‌آمیز داشته و با هم دوست باشند و با تعاون و همکاری امور را به پیش ببرند، کمال مطلوب است اما اگر تنوع و تکثر موجب جدال‌ها و درگیری‌های بی‌حاصل شود و افراد و جریان‌ها را از یکدیگر دور سازد و تباعد را جایگزین تقریب سازد، هیچ پیامد مثبتی به دست نخواهد آمد.
3ـ آقای سهیل معینی در خدماتش برای جامعه هدف شکی نیست و آقای بهروز مروتی هم در شکل و حرکت دادن به جریان مطالبات حقوقی معلولان بسیار کوشیده است و این دو نفر هر کدام در ساحت خود فعال بوده‌اند؛ هر دو لازم است با همکاری بیشتر درصدد کمک به همدیگر و ارتقای حقوق معلولان باشند.
4ـ افرادی که در موقعیت رهبری معلولان قرار گرفته‌اند لازم است در برخوردها و رفتارها، بدانند که کوچک‌ترین گفتار و کردارشان زیر نگاه تیزبین معلولان است و از آنان الگوگیری خواهند داشت. از این‌رو تلاش کنند، حس رفاقت و محبت و همکاری را ترویج دهند؛ و هرگز تخم تنفر و کینه و حقه را پراکنده نکنند. اگر خدای ناکرده چنین شود، ثمرات و نتایج چندین دهه همه فعالان از بین خواهد رفت.
5ـ لازم است همگان در هر موقعیتی هستند ظرفیت تحمل خود را بالا برده و با اخلاق نیک و در نظر گرفتن اهداف بلند مدت و گذشتن از منافع شخصی و فکر کردن برای مصالح عمومی رفتار نمایند.
جامعه معلولان بیش از هر زمان، در این دوره نیاز به همدلی و همکاری دارد؛ با کشف استعدادها و توانایی‌های موجود در این جامعه می‌توان به سوی افق‌‌های روشن رفت و زندگی مطلوب را برای آحاد این جامعه به ارمغان آورد.
6ـ جامعه معلولان در مقطع تاریخی سرنوشت‌سازی قرار دارد، یک قرن تلاش شده، به طوری که میراث خزائلی‌ها و باغچه‌بان‌ها امروز در دستان شما قرار دارد و با نیک اندیشی و درایت می‌توانید، محصولات شیرینی که به پای آنچه فداکاری‌‌ها شده، بچینید و بر مشکلات غلبه کنید.

در پایان مجدداً یادآور می‌شویم که عموم معلولان و افراد فعال در عرصه معلولیت‌ها نسبت به تلاش‌ها و فعالیت‌های آقایان معینی و مروتی و نیز دیگر افراد فعال در این حوزه، واقف و آگاه هستند و آرزوی موفقیت بیشتر برای آنان می‌نمایند.
دفتر فرهنگ معلولین صرفاً به منظور اطلاع رسانی و نزدیک سازی قلوب، دیدگاه‌های همگان را تاکنون در وب سایت نیز در قالب کتاب و مجله منتشر کرده است. زیرا بر این باور است که بی‌خبری و ناآگاهی زمینه تفرقه و تشتت را فراهم می‌آورد ولی با اطلاع‌رسانی و پراکندن آگاهی، گرایش‌ها و اندیشه‌ها به یکدیگر نزدیک خواهند شد.
*.م.ن

روشنگری سهیل معینی مدیرعامل انجمن باور و شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش در مورد خبر انتصاب ایشان بهدبیری شورای سیاستگذاری کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان توسط کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت

روز چهارشنبه مورخ 19 آذرماه طی مراسم گشایش دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و اعلام خبر انتخاب اینجانب به عنوان دبیر شورای سیاستگذاری این دبیرخانه، این خبر با محتوایی کاملاً جهت دار، تخریبی و مبتنی بر چیدمان اطلاعات خلط شده و مغشوش در کانال کمپین حقوق معلولان با گرداندگی آقای بهروز مروتی که خود را نگهبان کمپین می نامند، منتشر شد. البته این خط تخریبی جدید نیست و چندی ست ایشان با انتشار اطلاعات ناقص شروع به تخریب چهره های فعال حوزه حقوق افراد معلول که خیلی پیش از ورود آقای مروتی به این عرصه در جهت شناسایی و تحقق حقوق شهروندان معلول این مرز و بوم تلاش کرده اند، نموده و از قرار اهدافی را دنبال می کنند. آنچه در زیر می آید روشنگری زهرپراگنی ایشان به عنوان مسئول کانال در فحوای خبر منتشر شده است نه با هدف دادن جوابیه به ایشان زیرا ترجیح می دهم مانند گذشته بدون توجه به این تخریب ها و سنگ اندازی ها تمرکزم روی به جلو بردن احقاق و پاسخگویی به حقوق افراد معلول است که نیاز به انرژی و تلاش مستمر دارد، بگذارم وگرنه پاسخ به اظهارنظرهایی که به یمن فناوری های اطلاعاتی فقط مستلزم چند خط سم پراکنی ست و بسیار در فضاهای مجازی دیده می شود، نه لزومی دارد و نه تناسبی با این همه مشکلات حل نشده افراد دارای معلولیت کشور.
اگر این روشنگری را نوشتم برای روشن کردن ذهن افرادی ست که در معرض اینگونه اطلاع رسانی ها قرار دارند و به عنوان یک کارشناس رسانه-ای چه آقای مروتی خوششان بیاید و چه نیاید دارای سابقه سی ساله در این امر هستم واجب می دانم با تحلیل خبر منتشر شده نشان دهم چگونه با انتخاب و چیدمان اطلاعات درست، غلط و منقضی شده در صدد جوسازی و تخریب برآمده اند. قابل پرسش برای خوانندگان کانال کمپین چرایی این تخریب است؟ کانالی که خود را در آغاز پیگیر حقوق افراد معلول معرفی می کرد چرا وارد فضای تخریبی فعالین حقوق مدنی معلولان شده است؟! چه کسی این خط و ربط ها را دیکته می کند. اما تحلیل خبر:
1. اصل خبر بسیار کوتاه، غلط و بدون هر گونه توضیح در مورد جایگاه دبیرخانه و مسئولیت ذکر شده در آن منتشر شده است. زیرا آنچه هدف نگارنده خبر بوده بلافاصله ردیف کردن سمت ها و پست های اینجانب در گذشته و حال، اجتماعی و اقتصادی به صورت خلط-شده در کنار یکدیگر و به منظور القاء همان زهر تخریبی ست که خواننده خبر: به اصل خبر که تشکیل دبیرخانه است و انتخاب یک فعال حقوق معلولان برای اداره شورای راهبری آن توجه نکن بیا ببین این سمت هم به زنجیره این همه پست و سمت و حتماً منافع اقتصادی معینی اضافه شده است. در حالی که انتشار این خبر نه الزاماً به خاطر تصدی دبیری شورا توسط اینجانب بلکه به خاطر اصل تشکیل دبیرخانه به عنوان موتور محرک کمیته نظارت بر قانون و مداخله مستقیم نمایندگان شبکه های ملی افراد معلول حاضر در شورای سیاستگذاری موجب موجی از شادی و تبریک از سوی تشکل های معلولان و حتی فعالین حوزه اجتماعی خارج از حوزه معلولان شد، گرداننده کانال کمپین اصل تلاش خود را بر القاء این خط تخریبی قرار داد. حال ببیند اجزاء خبر چگونه چیدمان شده-اند که مراد نگارنده خبر را القاء کند.
2. چیدمان خدشه دار خبر:بلافاصله پس از انتشار بسیار کوتاه و غلط خبر، اصل غرض ورزی گرداننده کانال آغاز می شود. ردیف کردن سمت های متفاوت اینجانب که دارای ویژگی های ابهام زا و خدشه برانگیز زیر است.
ابتدا در کنار هم قرار گرفتن سمت هایی که داشتن شان خود به خود مستلزم سمت قبلی ست چه از طرف اینجانب و چه از سوی هر فعال دیگر حوزه افراد معلول. به عنوان نمونه از آنجا که شرط انتخاب به عنوان اعضای هیأت مدیره شبکه های ملی تشکل های معلولان چنان که از نامشان برمی آید نخست عضو بودن در مدیریت یک تشکل است و سپس انتخاب به عنوان اعضای هیأت مدیره شبکه های ملی. بررسی تمام هیأت مدیره شبکه ها به سادگی به خوانندگان کانال کمپین نشان می دهد نه فقط معینی بلکه بقیه اعضای هیأت مدیره این شبکه ها اول مدیران انجمن ها و تشکل های خود هستند و سپس برگزیده بقیه تشکل ها برای عضویت در مدیریت شبکه های ملی.
آیا این نکته ساده را گرداننده کانال نمی دانسته؟! اگر نمی دانسته که شایسته اداره کانال نیست و اگر می دانسته چرا آن را فقط در مورد معینی ذکر کرده؟! برخی از سمت های ذکر شده که از قضا به آنها افتخار هم می کنم متعلق به گذشته است. مثلاً عضو کارگروه تدوین قانون حمایت از حقوق معلولان که کمپین آقای مروتی فلسفه وجودی خود را مدیون آنند. یا عضو کارگروه تدوین آیین نامه های قانون. اینها در گذشته صورت پذیرفته و تمام شده اند ذکر آن در شرایط فعلی القاء کننده چیست؟! دیگر آن که آیا حضور فعالینی مانند اینجانب از خود جامعه معلولان در روندهای تدوین قوانین حمایتی که اجرای آنها محور فعالیت همه تشکل ها و از جمله کانال کمپین است نقطه ضعف معینی است یا دستاوردی برای جامعه معلولان و تلاش او برای این که معلولان در ساختن سرنوشت شان دخیل باشند، نقطه قوت او و معلولان؟!
3. برخی اطلاعات درج شده غلط است. به عنوان مثال رئیس هیأت مدیره کانون سراسری تشکل های معلولان، هیأت مدیره کانون شاهدند و متن استعفای اینجانب از سمت رئیس هیأت مدیره موجود است. آن هم نه به این دلیل که آن را نقطه ضعف خود می دانم بلکه به این دلیل که حس می کردم در انجام مسئولیت های آن مدیریت تنها هستم. آقای مروتی حتماً مصلحت نبوده به یاد بیاورند در زمان حمله دلال های گرگ برای خرید ارزان قیمت امتیاز واردات خودرو معلولان به اتکاء اسنادی که ایشان قادر به انکار آن نیستند و اتفاقاً از آن آگاهند تلاش ها و بیانه های ا ینجانب به عنوان رئیس هیأت مدیره کانون سراسری تشکل های معلولان کشور در تبدیل امتیاز واردات به خرید خودرو داخلی بسیار مؤثر بود. تلاش هایی که می توانستم به نام انجمن باور صورت دهم اما ترجیح دادم جایگاه کانون را تثبیت و ارتقاء دهم. به هر حال دو سال و اندی ست که من از آن سمت کناره گیری کرده ام.
4. در مورد مسئول دبیرخانه پیگیری کنوانسیون این مسئولیت هیچگاه رسمی نبود زیرا پس از ارائه گزارش ملی ایران به دبیرخانه کنوانسیون که از جمله در جریان آن، تنها نماینده باقی مانده از انجمن های دعوت شده اینجانب بودم که سعی کردم حداقل حضور نمایندگان بخش مدنی معلولان را در روند تدوین گزارش حفظ کنم و به علت همین فعالیت ها مقرر شد پس از گزارش در ژنو دبیرخانه کنوانسیون تشکیل شود اما چون جایگاه رسمی آن پیش بینی نشده بود جلسات این دبیرخانه به طور متناوب در دفتر انجمن باور و دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی تشکیل می شد که دستاوردهای بسیار مثبتی مانند برگزاری دو کارگاه ترویج و آموزش حقوق افراد معلول به قضات 28 استان کشور با همکاری مشترک بهزیستی و قوه قضائیه برگزار شد و همینطور روند اصلاح ادبیات موهن نسبت به افراد معلول در قوانین کشور در قوه قضائیه و نیز آغاز روند تدوین آیین نامه حمایت از حقوق افراد معلول در قوه قضائیه که علیرغم اهمیت آن شما از آن بی اطلاعید. لذا مسئولیت دبیرخانه کنوانسیون که جز فعالیت های قابل غرور اینجانب است، عنوان رسمی نبود و صرفاً در بیان مسئولیت هماهنگی فعالیت هایی که ذیل کنوانسیون صورت می پذیرفت بیان می شد تا آن که خوشبختانه توانستیم جای آن را در دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت تثبیت کنیم.
5. در کنار سمت های ردیف شده به عمد چند پست هم ذکر شده است. از جمله مدیرمسئولی ایران سپید که شغل دولتی اینجانب است و سابقه استخدامی من در خبرگزاری جمهوری اسلامی به بیست و شش سال می رسد. اما ذکر دو پست در شرکت های خصوصی با بار اقتصادی در کنار این سمت های اجتماعی القاء کننده چیست؟ نگارنده برآن است که به خوانند القاء کند ظاهراً این پست ها و مسئولیتهای اجتماعی همگی انتفاعی اند و قبول هر سمت جدید اجتماعی حتماً محل درآمد جدید. در این خصوص باید توجه کرد بالاخره اشخاص از یک محلی زندگی خود را اداره می کنند و در کنار آن مسئولیت هایی اجتماعی را می پذیرند که به یمن داشتن ممر درآمد گذران زندگی می توانند آن مسئولیت ها را که جدا از تخصص و دانش لازم مستلزم گذران وقت است، داشته باشند و این نه تنها ضعف و جرم نیست بلکه اگر چنین نباشد باید به سلامت اقتصادی کسانی که مدعی اند فقط فعالیت غیرانتفاعی دارند، شک کرد. اما جدا از این تلاش مسموم نگارنده خبر، گفتنی است «شرکت معین ابزار پارس» که ای کاش فعال بود و اتفاقاً تمرکز روی فعالیت های اجتماعی من را از فعال کردنش باز داشت، متعلق به اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 است که صرفاً روی کاغذ تشکیل شد و آدرس آن هم منزل مسکونی اینجانب به طور مشترک با خانواده ام در آن زمان است. در مورد «دانش دیرین ایرانیان» نیز که آن هم در زمینه خودرو و خوشبختانه بی ربط با حوزه معلولان فعالیت می کرد به دعوت یکی از دوستانم برای کمک فکری به این شرکت بدون حضور فیزیکی من در اوایل دهه نود بود که آن هم بدبختانه البته برای دوست زحمتکشم در آن شرکت، به علت موج قبلی تحریم ها در زمان رئیس جمهور گذشته عملاً فعالیتش متوقف شد. به هر حال اگر این شرکت ها نیز فعال بودند نه تنها فعالیت در آنها جرم و خلاف نیست که می تواند به فعالیت های اجتماعی یک شخص کمک کند. اما پرسش اینجاست هدف گرداننده کانال از آوردن شرکت ها خصوصی در کنار مسئولیت های اجتماعی اینجانب چیست؟ آنهم با جستجو در روزنامه رسمی که البته کار تخصصی هم نیست! اما آوردن پست های خصوصی بدون ارتباط با محتوای خبر، حتی قابل پیگرد حقوقی است. آیا گرداننده کانال در همه اخبار منتسب به افراد، پست های اقتصادی آنها را نیز جستجو و منتشر می کند یا هدف تخریب اینجانب است.
6. آقای مروتی جستجوی ناقص داشتند اینجانب سمت های دیگر اجتماعی نیز دارم که می تواند آنها را اضافه کند. نخستین مشاور امور معلولان در سطح وزیر، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی 1384-1385، عضو هیأت رئیسه فدراسیون ورزش های نابینایان 1379 تا 1383، عضو هیأت مؤسس شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه کشور و بازرس این شبکه در حال حاضر. عضو کمیته تدوین قانون جامع حقوق معلولان از 1378- 1383 تا زمان تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، عضو کمیته مناسب سازی استان تهران، عضو شورای راهبردی امور معلولان شهرداری تهران، عضویت در ستاد مناسب سازی فضاهای شهری شهر تهران، عضو شورای راهبردی کارگروه مهار کرونا موسوم به «شبکه کمک» در کنار شبکه های فعال اجتماعی از آغاز سال 1399.
خوانندگان توجه داشته باشند اینها مسئولیت های اجتماعی است و نه پست و مقام. یکی از نشانه های سوابق کاری افراد در همه جای دنیا میزان فعالیت های اجتماعی است که نه تنها از آنها تن نمی زنم بلکه به گفته همه صاجب نظران سالم اندیش اجتماعی موجب افتخار من است. ظاهراً گرداننده کانال با این سوابق من مشکل دارد.
7. قابل توجه خوانندگان محترم این روشنگری:
دوستان عزیز، چنانچه سابقه بیش از دو دهه فعالیت برای احقاق حقوق معلولان در کشور نشان می دهد، پیشبرد این حقوق مستلزم تلاش مستمر، دانش و تخصص در شاخه های مختلف علوم اجتماعی برای ارائه مشاوره و راهکارهای صحیح به مسئولان، پایمردی و عدم انحراف از مسیر پیگیری حقوق افراد معلول، عبور از اختلافات درون گروهی و تمرکز روی مطالبه گری علمی و فراتر از آن چگونگی پیشبرد حقوق معلولان در شرایط مختلف کشور با دولت های مختلف و با استفاده از همه ابزارهاست. پیگیری حقوق افراد معلول نگارش فقط چند شعار در فضای مجازی نیست هر چند آن هم لازم است اما حقوق معلولان معمولاً از طریق فعالیت های سازنده مثبت عمدتاً پیش می رود و این مستلزم به صحنه آمدن فعالین مصمم و متخصص از دورن جامعه معلولان به شکل روزافزون است. با تخریب، هوچی گری و جوسازی علیه همان معدود فعالینی که به جای حبس خود در درون انجمن ها و دفترهای شان و صرفاً انتقاد از شرایط موجود بدون پشتوانه ارائه راهکارهای کارشناسی نمی توان جلو رفت. به عنوان یک فعال دارای سابقه روشن در این عرصه به شما قول می دهم بدون توجه به این جوسازی ها و تا زمانی که به عنوان یک انسان با توانمندی محدود بتوانم برای تحقق حقوق افراد معلول فعالیت کنم که یک تعهد شخصی ست، این کار را می کنم.
تشکیل دبیرخانه کمیته، دستاورد جامعه معلولان است نه کارگاه خصوصی معینی، زیرا کمیته با یک یا دو جلسه سالانه عملاً بدون دبیرخانه فعال موفق نخواهد بود. ساختار دبیرخانه ی راه اندازی شده در هفته گذشته را اینجانب نوشته است، ساختاری که برای نخستین بار دارای دو کارگروه تخصصی است شورای نمایندگان شبکه های ملی معلولان که به طور مستمر باید پیگیر اجرای قانون و کنوانسیوین حقوق معلولان باشند و کارگروه کنوانسیوین حقوق افراد معلول که برای نخستین بار در کشور و پس از دوازده سال از الحاق ایران به کنوانسیون ایجاد می شود آن هم با حضور نمایندگان سازمان های غیردولتی معلولان. افتخار می کنم که سبب ساز افزایش نمایندگان معلول به طور عینی و تشکیلاتی در پیگیری حقوق شان می شوم. آیا این دستاورد که سرآغاز تحولات آینده می تواند باشد موجب امیدواری است؟ اگر چنین است عکس العمل گرداننده کانال سر چه خشم و اندیشه ای است؟ دبیرخانه متعلق به معینی نیست و بدون تعارف اداره آن به جز مسئولیت و خون دل خوردن و سرو کله زدن با دولتی ها و صدها ساعت – نفر رایزنی کارشناسی با کارشناسان نخبه معلول و غیرمعلول چیز دیگری نیست. آقایانی مانند مروتی و دیگران احتمالی پشت ایشان، اگر توان کار دارید به جای تخریب به صحنه بیایید مسئولیت بپذیرید و کار کنید و اگر چنین نیست تخریب شما را به اهداف تان نخواهد رساند.
اما چند کلمه به عنوان سخن پایانی و نصیحت به گرداننده کانال اگر هنوز سلامت روحی و فکری در ایشان باقی باشد.
برادر گرامی تشکیل کانال کمپین پیگیری حقوق افراد معلول، دستاورد فعالیت های حقوق مدنی دو دهه اخیر است و اگر این فعالیت ها نبود کانالی هم نبود که شما نام نگهبان آن را داشته باشید. اعضای کانال شما بسیاری شان عضو تشکل های مختلف کشورند و صرفاً اعضای اختصاصی کانال نیستند. حتی نام کانال مصادره به مطلوب است زیرا کمپین حقوق معلولان جنبش عمومی حق طلبی معلولان است که بسیار قبل از شما آغاز شده است و جنابعالی از تازه نفس های آنید. زیبنده است چنان که در آغاز فعالیت-تان خود ما پذیرا و حامی شما شدیم مانند هر تازه وارد حرمت نگه دارید، حرمت همه آنانی که معلول و غیرمعلول برای دستاوردهای حقوق معلولان زحمت کشیده اند. تخریب و بی حرمتی و هر گونه تفرقه انگیزی موجب ضربه و کندی جنبش عمومی حق طلبی معلولان کشور خواهد شد. این را بدان تخریب و حرمت شکنی مانند بوم رنگ است و دیر یا زود به خود منشأ تخریب باز خواهد گشت. اگر قرار باشد کانال کمپین به گردانندگی جنابعالی از ریل فعالیت مثبت برای احقاق حقوق معلولان خارج شود قطعاً مدارای فعلی نسبت به برخی حرمت شکنی ها و اخبار تخریبی کانال ادامه پیدا نخواهد کرد. پس ارجح و صحیح آنست که انرژی تشکل ها و فعالین حقوق معلولان برای غلبه بر موانع پیش رو معطوف شود نه پشت پا زدن به یکدیگر.
به امید کامیابی های آینده شهروندان معلول ایران
سهیل معینی
مدیرعامل انجمن باور
و مدیرعامل شبکه تشکل های نابینایان و کم بینایان چاووش

منبع: کانال تلگرامی: bavarngo ، آذر ماه 1399

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *