کمپین حقوق معلولان خواستار ابطال انتخابات شبکه های ملی تشکل های مردم‌ نهاد

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
5 دقیقه مطالعه

کمپین معلولان با ارسال نامه‌ای به دفتر دکتر نحوی‌نژاد، خواستار ابطال انتخابات «شبکه های ملی تشکل های مردم نهاد» و تدوین سازُکارهای اساسی برای برگزاری انتخابات مجدد شد!
متن نامه به شرح ذیل می‌باشد:

به نام خدا
جناب آقای دکتر نحوی‌نژاد
معاونت محترم توانبخشی سازمان بهزیستی
موضوع: درخواست ابطال انتخابات شبکه‌های ملی تشکل‌های مردم‌نهاد و تدوین سازُکارهای اساسی برای برگزاری انتخابات مجدد
با اهداء سلام و احترام
یکی از اصول حاکم بر کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، اصل مشارکت افراد دارای معلولیت در امور مختلف از جمله مسائل مربوط به جامعه هدف است. بی‌شک برگزاری انتخابات برای تشکیل شبکه نیز در این راستا صورت گرفته،اما متاسفانه دو عنصر اساسی اصل یاد شده، مورد غفلت قرار گرفته است. آنچه که حائز اهمیت است، کامل و موثر بودن مشارکت است که در انتخابات مورد بحث محقق نشده است.
پس از سالها انتظار _از شهریور ۹۴ تا بهمن ۹۷_ برای تشکیل شورایی از شبکه‌های ملی تشکل‌های مردم‌نهاد،سرانجام این انتخابات در روز ۱۶ بهمن ماه برگزار شد.اما به دلایل ذیل،انتخابات مخدوش و فاقد وجاهت قانونی است:
۱.انتخابات نباید با دخالت سازمان بهزیستی برگزار می‌شد.در صورت برگزاری توسط سازمان،باید آئین‌نامه یا دستورالعمل داخلی تدوین می‌شد تا بر اساس آن انتخابات برگزار شود نه بر اساس سلیقه سازمان بهزیستی.
۲.در انتخابات از یک استان دو کاندیدا شرکت داشتند که هر دو کاندیدا انتخاب و به عضویت هیئت‌مدیره درآمدند و حق سایر استانها پایمال شد.
۳.در انتخابات تعداد زیادی اعم از کاندیداها و رای‌دهندگان فقط از یک سازمان مردم‌نهاد و شعب مختلف آن در سراسر کشور شرکت داشتند که خود این مورد به تنهایی قادر به مخدوش اعلام کردن انتخابات است.چطور می‌شود اکثر رای‌دهندگان از یک سازمان و شعب مختلف باشند و به کسی غیر از کاندیدای سازمان متبوع خود رای دهند؟
۴.در انتخابات،اعضاء هیئت‌مدیره از یک سازمان مردم نهاد و شعب مختلف آن می‌باشند و این نقض صریح یک انتخابات سالم است.
۵.در انتخابات هیئت‌مدیره یک گروه،از هفت عضو فقط یک عضو سازمان مردم‌نهاد کشوری بوده و سایرین از مراکز خصوصی کاندید شده بودند که مغایر تشکیل شبکه ملی است.
۶.عدم حضور و نظارت فعالان مستقل بر فرآیند انتخابات.
با توجه به موارد مذکور و همچنین شناختی که آحاد جامعه افراد دارای معلولیت از درایت و تدبیر حضرت‌عالی در مورد استیفاء حقوق افراد دارای معلولیت دارند، مستدعی است دستور فرمائید انتخابات ابطال و برای انتخاباتی سالم،عادلانه و به دور از هرگونه شائبه‌ای،سازُکارهای لازم اتخاذ گردد.
با تشکر از همراهی و حمایت‌های همیشگی حضرت‌عالی
کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت
اسفند ماه ۱۳۹۷

انتخابات
دفتر فرهنگ معلولین
درباره انتخابات برای تشکیل شورایی از شبکه‌های ملی، حرف و حدیث فراوان است. کمپین پیگیری حقوق معلولان با مدیریت آقای بهروز مروتی هم اطلاعیه داده و خواستار ابطال انتخابات شده است. چند نکته در این زمینه هست:
۱ـ طی یک ماه اخیر آنچه منتشر شده توسط مخالفان انتخابات و منتقدین بوده است. در دفاع از این انتخابات دیده نشده کسی حرفی بزند.
۲ـ معلولین و تشکل‌ها و مردم منتظرند پاسخ مسئولین ارشد را بشنوند.
آقای نحوی‌نژاد اگر مدافع این انتخابات است باید با استدلال و با اسناد و مدارک جامعه را اقناع و قانع کند.
بالاخره مسئولین بهزیستی فکر نکنند با سکوت می‌توانند مسئله را تمام شده بدانند، بلکه باید با سخن منطقی جامعه را راضی کنند. اگر مخالف‌اند اعلام مخالفت کنند و اگر مدافع هستند، نظر خود را بیان کنند.
۳ـ شخصیت‌هایی که در حدّ خود مرتبه و صلاحیت دارند اظهارنظر کرده‌اند، درست نیست که اظهارنظر اینها با سکوت پاسخ داده شود، سکوت بدترین پاسخ است و نوعی بی‌احترامی است.
۴ـ اولین انتخابات جامعه هدف اگر با روش انسانی و دمکراتیک و آزاد برگزار گردد همه شاد خواهند شد. ولی اگر به روش‌های غیر مطلوب و غیر انسانی برگزار گردد قطعاً اسناد و مدارک آن در تاریخ می‌ماند و نسل‌های آینده داوری خواهند داشت و کسانی که سبب و عامل این وضعیت شدند، رسوا می‌گردند.

انتخابات شبکه ملی تشکل‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت برگزار شد

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *