بزرگترین طومار معلولان جهان؛ انتقاد از حمایت‌های گزینشی سازمان بهزیستی

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
13 دقیقه مطالعه

طومار معلولان خطاب به رئیس جمهور رونمایی شد
۱۰ هزار معلول طی طوماری خطاب به روحانی خواستار تحقق رفاه اجتماعی توام با عزت نفس و اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان شدند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، دستِ کم ده هزار معلول از سراسر کشور با امضای طوماری خطاب به حسن روحانی خواستار اجرایی شدن قانون حمایت از حقوق معلولان و تصویب‌نامه سال ۹۴ هیئت دولت شدند.
روز گذشته طی یک نشست خبری از این طومار رونمایی شد.
متن این طومار به شرح زیر است:
ما امضاکنندگان ذیل طومار جمع کثیری از افراد دارای معلولیت، خانواده‌ها، حامیان و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه معلولیت با تأکید بر حقوق برابر همه شهروندان کشور ایران (مندرج در قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی) و با تصریح بر ضرورت فرصت‌های برابر میان شهروندان دارای معلولیت با سایر آحاد جامعه به منظور تحقق هدف نهایی زندگی مبتنی بر عزت نفس توأم با رفاه اجتماعی و جایگزینی رویکرد توانمندسازی معلولان به جای تداوم چرخه معیوب مستمری ناچیز و کمک‌های کوچک، موقت و سطحی مجدانه خواهان ایجاد بستر عملی برای مشارکت همه‌جانبه افراد دارای معلولیت در روند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور و ظرفیت‌سازی برای تحقق مفاد «پیمان‌نامه بین‌المللی حقوق افراد دارای معلولیت» در کشور هستیم و صراحتاً تامین بودجه و اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان و نیز اجرای کامل تصویب‌نامه سال ۹۴ هیأت دولت را جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر مالی، آگاهی و فرهنگی برای میلیون‌ها تن از شهروندان دارای معلولیت خواستاریم.
منبع: ایلنا، ۲۹ مرداد ۱۳۹۸

بزرگترین طومار معلولان جهان؛ انتقاد از حمایت‌های گزینشی سازمان بهزیستی
عصر امروز باحضور جمعی از نمایندگان مجلس از بزرگترین طومار معلولان جهان رونمایی شد.
بزرگترین طومار معلولان جهان؛ انتقاد از حمایت‌های گزینشی سازمان بهزیستی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عصر امروز با حضور دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، (همایون هاشمی و فاطمه سعیدی) از بزرگترین طومار معلولان جهان با عنوان درخواست اجرای کامل قانون معلولان و تصویب‌نامه سال ۹۴ هیئت دولت رونمایی شد.
بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان با اشاره به راه‌اندازی این کمپین اظهار کرد: ما بنا داریم با راه‌اندازی انی کمپین و گسترش آن مسئولان را نسبت به اجرای قانون حمایت از معلولان حساس کنیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه در اعتبارات سازمان بهزیستی منابع لازم برای اجرای قانون حمایت از معلولان پیش‌بینی نشده است و هم اینکه اجرای این قانون به بن‌بست خورده است.
همایون هاشمی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه بهزیستی یک نهاد دولتی است اظهار کرد: این سازمان در سالهای گذشته اقدامات خوبی را انجام داده و باید در مسیر ریل‌گذاری شده حرکت کند.
وی با اشاره به اینکه این طومار قطعا در اختیار معاون اول رئیس جمهور قرار خواهد گرفت گفت: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی این طومار را در اختیار جهانگیری قرار می‌دهیم تا در جریان مشکلات معلولان قرار بگیرد.
فاطمه سعیدی دیگر نماینده مجلس از پیگیری‌های مجلس رای رفع مشکلات معلولان خبر داد و گفت: معلولان در بخش‌های مختلفل نیاز به حمایت و کمک دارند و در واقع هم اینکه نیز بخشی از معلولان به عنوان اوتی نیاز به حمایت دارند.
به گزارش تسنیم در ادامه این جلسه برخی از نمایندگان معلولان نسبت به اقدامات گزینشی سازمان بهزیستی در حمایت از معلولان انتقاد کردند. آنها در این جلسه عنوان کردند که ۷۰ دصد بودجه بهزیستی صرف نگهداری ۱۱۰ هزار نفر از معلولان در ۲۱۰۰ مرکز نگهداری می‌شود و در واقع حدود ۲۵ درصد اعتبارات این سازمان صرف یک میلیون و ۴۰ هزار نفر از معلولان می‌شود.
به گزارش تسنیم در ادامه این جلسه نمایندگان مجلس قول پیگیری و رفع مشکلات معلولان را دادند.
منبع: تسنیم، ۲۹ مرداد ۱۳۹۸

متن نشست خبری رونمایی از بزرگترین طومار سراسری معلولان

طومار دفاع از حقوق معلولان

محمد نوری، دفتر فرهنگ معلولین

۲۹ مردادماه ۹۸ طوماری با ده هزار امضا معلولان رونمایی شد تا برای رئیس جمهوری ارسال گردد. نیز در همین روز نشستی با حضور برخی فعالان معلولان و دو تن از نمایندگان مجلس و آقای علی‌اصغر عین القضات عضو شورای مشورتی شهردار تهران در امور معلولان برگزار شد.
گزارش این جلسه و مراسم رونمایی طومار توسط خبرگزاری‌ها از جمله ایلنا و تسنیم مخابره شد.
با مطالعه این گزارش‌ها، نکاتی را یادآور می‌شویم:
۱ـ دو نماینده مجلس و آقای عین القضات سخنان کوتاه و تکرار حرف‌های گذشته داشتند. سخنان آنها فاقد کارشناسی و ارائه راه کار عملی بود.
۲ـ آقای مروتی گزارشی درباره روند تصویب قانون معلولان و گزارشی درباره بندهای اجرا شده و اجرا نشده؛ موضع دولت و مجلس؛ مشکلات و موانع بیان کرد.
این گزارش‌ دارای قوت‌هایی مثل بخش بندهای اجرا شده، اجرا نشده را مفصل‌تر و همراه با بعضاً آمار بود و آقای مروتی به تجزیه و تحلیل وضع قانون معلولان پرداخته و به روش علمی به بررسی این موضوع پرداخت.
البته قضاوت ما در حدّ متنی است که منتشر شده و گاه متن منتشر شده با متن واقعی اختلاف فاحش دارد. از جناب آقای مروتی خواهش می‌کنیم متن کامل را زودتر منتشر کند یا برای دفتر فرهنگ معلولین بفرستد تا اقدام به چاپ و نشر آن کنیم.
۳ـ اما سخنان آقای مروتی ناظر به گذشته و حال است و راه کار برای آینده نمی‌دهد. معلولان باید بدانند تا وقتی خودشان آستین بالا نزنند و با کمک کارشناسان به راه کار دقیق و جامع نرسند، امیدی به اصلاح امور نداشته باشند.
قطعاً راه کار را می‌توان تعریف کرد و می‌توان به کارهایی رسید که با اجرای آن در همین شرایط امروزی، معلولین ایران ظرف چند سال به زندگی مطلوبی برسند. من با صحبت با برخی کارشناسان به راه‌کارهایی رسیده‌ام که به اختصار امروز برخی از آنها را در همین مقاله می‌آورم. فقط می‌خواهم نشان دهم یأس بدترین دشمن انسان است و امید بزرگترین موفقیت است و باید با امیدواری به سراغ کشف راه کار رفت.
به هر حال جناب آقای مروتی در اینگونه جلسات اگر ما هم مثل مجلسی‌ها و دولتی‌ها فقط از عدم اجرای قانون، از نشدن، نبودن و خلاصه از منفی‌ها بگوییم، به جایی نمی‌رسیم. بر عکس لازم است در این جلسات طرح داد ولو ضعیف برای مثال بزرگترین بهانه فقدان منابع مالی به دلیل تحریم‌ها است. مثلاً اگر معلولین با اجازه مسئولین جلو بیفتند و از آمریکا مجوز بگیرند که در سال مثلاً ده میلیون بشکه نفت ایران را بفروشند و بودجه آن در جایی ویژه خرج معلولین شود. آیا مسئولین قبول می‌کنند؛ و ده‌ها راه کار وجود دارد، فقط باید شجاعت داشت و مطرح کرد و بهانه را از دست آنها گرفت.
امروزه چند میلیون انسان معلول روزانه دارند می‌میرند و نابود می‌شوند. خود آقای مروتی بیماری‌اش روزانه در حال پیشروی است و نیاز به امکانات، دارو و غیره دارند. اگر این یک مسئله انسانی است باید مراجع و فقها نظر دهند؛ و قطعاً آنان راضی به فلاکت و هلاکت و نابودی معلولان نیستند.
معلولین می‌توانند این موضوع را در قالب یک پرسش از همه مراجع بپرسند و اگر مراجع نظر دادند که هلاکت انسان‌های دارای معلولیت جایز نیست مرحله این است که دولت مسیر دریافت مجوز برای فروش نفت را برای معلولین هموار کند. بالاخره همه اینها راه کار است و قابل انجام است.
۴ـ اما تا رسیدن به مرحله بودجه فاصله داریم، زیرا قوانینی داریم که بودجه نمی‌خواهد. اینکه صدا و سیما قانون را اجرا کند و چند ساعت را در هفته به معلولین بدهد چه بودجه‌ای می‌خواهد. یا خود سازمان بهزیستی و دیگر ادارات اکثر معلولین بیکار را می‌توانند اشتغال دهند. این چه بودجه‌ای می‌خواهد؟
بالاخره موادی در قانون معلولین هست که همین امروز قابل اجرا است اینها را باید خود معلولین و آقای مروتی شناسایی و اعلام کنند و بهانه را از بهانه تراشان بگیرند.
۵ـ یک دسته دیگر از مواد مندرج در قانون با استمداد از مردم قابل اجرا است. برای مثال در هر شهر شورایی توسط خود معلولان برگزیده و اینان نیازهای معلولان آن شهر را شناسایی و آخر هر ماه اطلاع‌رسانی می‌کند. مثلاً نیاز به ده پزشک عمومی، پانصد دست لباس مردانه و زنانه و… هست اینها در سامانه‌ای اطلاع‌رسانی و از مردم استمداد و کسانی کمک می‌کنند تشویق می‌شوند. خود معلولین باید بررسی کنند کدام مواد از قانون را به این روش می‌توان اجرایی کرد.
۶ـ در شرایط کنونی سازمان بهزیستی به عنوان اصلی‌ترین نهاد متصدی امور معلولین باید بودجه‌ها را بدون تبعیض هزینه کند بین معلولین با تبعیض رفتار نکند و نیز دولت بین افراد عادی و معلولین تبعیض اجرا نکند و همه را از بودجه مساوی بهره‌مند سازد. اگر عدالت رعایت گردد، حتماً جامعه هدف به بخشی از مطالبات حقوقی‌اش می‌رسد و بخشی از بودجه هم اینجا تأمین می‌گردد.
۷ـ بالاخره احتمالاً بخش کوچکی از قانون معلولین می‌ماند که لابد نیاز به بودجه دارد. برای این بخش راه کارهایی هست و می‌توان از طرق مختلف بودجه این بخش را تأمین کرد. برخی از راه کارها عبارت‌اند از:
ـ درخواست معافیت معلولین ایران از تحریم مثل مجاز بودن فروش نفت برای معلولین.
البته قبل آن لازم است گزارش مستند همراه با تصاویر و فیلم از معلولین ایران در جهان پخش شود و افکار عمومی جهان بسیج گردد.
ـ شکایت معلولین به سازمان ملل و بهره‌مند شدن از بودجه‌های در اختیار مجامع جهانی یا اجازه دادن برای لغو تحریم‌ها برای معلولین.
ـ اجازه دادن به معلولین ایران برای مهاجرت به کشورهای دیگر.
ـ اما غیر از سه راه کار خارجی بالا، چند راه کار داخلی هم هست، یکی از آنها اجازه دادن برای استفاده معلولین از منابع مردمی مثل موقوفات که مردم به معلولین اختصاص داده‌اند.
ـ اجازه از منابع عمومی مثل سهام عدالت، مثلاً استفاده از اموال بلا صاحب برای معلولین.
ـ استفاده از منابع خاص دولتی، مثلاً معلولان یک شهر کوچک با در اختیار گرفتن یک کارخانه یا یک واحد کشت و صنعت، با دولت توافق می‌کنند که بودجه دیگری از دولت نگیرند.
به هر حال راه کارهای داخلی و خارجی فراوان است و لازم است معلولین یک گروه مشورتی و اتاق فکر راه‌اندازی و این موارد کارشناسی کنند و وقتی پخته شد ارائه نمایند.
۷ـ در نشست ۲۹ مرداد مسئولین و مدیران به ویژه از بهزیستی کسی نیامده بود. اگر دعوت شده بودند لازم است آقای مروتی اسامی را اعلام کند.
مجدداً از آقای مروتی که مخلصانه وقت و نیرو می‌گذارد و فداکاری می‌کند لازم است همه معلولین تشکر کنند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *