فیلم لکنت

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
2 دقیقه مطالعه

فیلم لکنت

محمد نوری
دفتر فرهنگ معلولین، 15 اردیبهشت 1399

این فیلم را صدا و سیمای یزد در سال 1392 تولید و اکران کرد و تاکنون چند بار از شبکه‌های مختلف صدا و سیما منتشر شده است. محمود فتوحی تهیه کننده و محمدرضا حاجی غلامی کارگردان است. سجاد اسماعیلی، محسن علی‌زاده، محمدرضا اسکندری و چند تن از دیگر کودکان در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.
پس از چند سال آقای حاتمی کیا این فیلم تلویزیونی را تبدیل به فیلم سینمایی کرد و در چند سینما به نمایش گذاشته شد.
این فیلم با لهجه یزدی درباره کودکانی است که در روستایی از یزد زندگی می‌کنند. چند کودک دارای لکنت زبان هستند؛ به ویژه دختر دانش‌آموزی به نام مریم لکنت شدید دارد.
این فیلم به لکنت زبان به عنوان یک مشکل شایع اجتماعی توجه کرده و درصدد است روش‌های صحیح درمان آن را آموزش دهد و شیوه‌های خرافی و متداول در جوامع سنتی را نقد کرده است.
معلم بچه‌ها با کمک خود بچه‌ها کتاب‌خوانی و مطالعه و خواندن را به عنوان یک شیوه مؤثر برای درمان لکنت پیگیری کردند و به رغم مشکلات و کمبودها کتابخانه ایجاد کردند، کتاب تهیه کردند و به ترویج کتاب‌خوانی پرداختند. در نهایت با این شیوه‌ها کودکان دارای لکنت زبان، بهتر شدند و تا اندازه زیاد لکنت آنها از بین رفت.
فیلم سینمایی لکنت اولین مجموعه سینمایی صدا و سیما مرکز یزد است که در جشنواره‌‌های صدا و سیما، کودک و نوجوان و جشنواره فیلم رشد موفق به کسب شانزده جایزه شده است. همچنین سجاد اسماعیلی هنرمند نوجوان یزدی موفق شد پروانه زرین بهترین بازیگری و جایزه ویژه بهترین بازیگر در بخش یونیسف را به خود اختصاص دهد.
*.م.ن

برچسب ها:
این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *