فیلم چشم و گوش بسته

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
3 دقیقه مطالعه

فیلم چشم و گوش بسته

محمد نوری
دفتر فرهنگ معلولین، 15 اردیبهشت 1399

کمدی
کارگردان: فرزاد مؤتمن
تولید 1397
فیلم‌نامه به نویسندگی هما بذرافشان، تهیه‌کنندگی امیرحسین آشتیانی و کارگردانی فرزاد مؤتمن، در 1397 تولید و از 15 آبان 1398 پخش آن در سینماها آغاز شد. این فیلم در گیشه فروش سیزده میلیارد تومانی را به دست آورده است.
شخصیت‌های اصلی فیلم یک فرد ناشنوا است که بر اثر انفجار شنوایی‌اش را از دست داده و یک نابینا است که قبلاً قهرمان بُکس بوده و بر اثر ضربات سنگین، بینایی‌اش را از دست داده است. غیر از این دو، یک نابینای دیگر هم در فیلم حضور دارد که سرگروه افرادی است که اشیاء عتیقه و باستانی را از کشور خارج و در بیرون می‌فروشند. بنابراین سه فرد دارای معلولیت در این فیلم حضور دارند.
آقای حیایی که با اسم شب‌خیز در نقش کَر (فاقد شنوایی) ایفای نقش کرده، صاحب مغازه لوازم بهداشتی و آرایشی است. فردی به نام شیبان کیف به دست به مغازه می‌آید و وقتی شب‌خیز می‌رود تا درخواستش را بیاورد، جعبه‌ای از کیفش بیرون آورده و در جایی دور از دسترس مخفی می‌کند. زیرا حس می‌کند دو نفر در تعقیب او هستند. آن دو نفر به مغازه می‌آیند و با شیبان درگیر می‌شوند و با شلیک شیبان را می‌کشند. شب‌خیز صدای تیر را نمی‌شنود ولی سعید نابینا که لب مغازه، نشسته بوده صدا را می‌شنود و نیز بوی مهاجمان را هم حس می‌کند. سعید به مغازه می‌آید و شب‌خیز را متوجه جسد شیبان می‌کند. پلیس می‌رسد و سعید و شب‌خیز را دستگیر می‌کنند.
اینکه پلیس و بازجوها با یک فرد نابینا و یک فرد ناشنوا چه رفتاری دارند در این فیلم نقد شده است. داستان‌های این فیلم از اینجا شروع می‌شود و حوادث بسیاری اتفاق می‌افتد تا اینکه با شجاعت و درایت شب‌خیز و سعید افراد باند دستگیر و عتیقه‌جات آنها هم مصادره می‌گردد.
بازی خوب و نمکین و فکاهی این فیلم، نیز معرفی توانمندی‌های افراد دارای معلولیت و اینکه این افراد بی‌خاصیت و گوشه‌نشین نیستند بلکه توانایی‌های قابل استفاده دارند، از ویژگی‌های مهم این فیلم است.
*.م.ن

برچسب ها:
این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *