بهزیستی اهواز حق قانونی‌ام را نمی‌پردازد

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
5 دقیقه مطالعه

اعتراض یک معلول: بهزیستی اهواز حق قانونی‌ام را نمی‌پردازد

انصاف نیوز: عبدالجبار راشدی‌پور، شهروند اهوازی، که از معلولیت شدید جسمی حرکتی رنج می‌برد در تماس با خبرنگار انصاف نیوز مدعی شد بهزیستی اهواز با بی‌اعتنایی به قانون و اعمال نفوذ، حق او را ضایع کرده است.
راشدی‌پور گفت: بنده معلول جسمی و حرکتی شدید و ساکن اهواز هستم. قانون برای حمایت از معلولان، اقداماتی را در نظر گرفته و از جمله طبق ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، دولت موظف است کمک‌هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند. اگر این قانون اجرا شود، برای امسال یعنی در سال ۴۰۲، کسانی که از معلولیت شدید رنج می‌برند باید ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت کنند حال این‌که سازمان بهزیستی در حال حاضر ماهانه مبلغ ناچیز ۶۵۰ هزار تومان را به عنوان مستمری برای بنده و سایر معلولین واریز می‌کند که این مبلغ حتی کفاف ترددها و ایاب و ذهاب بنده را هم نمی‌دهد.
او ادامه داد: به دلیل همین حقوق ناچیز، در سال ۱۴۰۰ طی دادخواستی به دیوان عدالت اداری، خواهان اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولین درباره خودم شدم. در پی این دادخواست، شعبه ۳۸ دیوان عدالت اداری و شعبه ۲۵ تجدیدنظر این نهاد به‌نفع بنده رای صادر و سازمان بهزیستی را موظف به اجرای این ماده کردند اما این سازمان از اجرای حکم استنکاف کرده است. بنابراین دادخواستی به شعبه اجرای احکام دیوان ارسال کردم که در آن خودداری سازمان بهزیستی از اجرای حکم را به اطلاع رساندم اما در کمال تعجب متوجه شدم دیوان عدالت اداری در روند کاری، پرونده را با ادعای اجرای حکم مختومه کرده است.
این شهروند اهوازی گفت: با توجه به این‌که دادرسی در دیوان عدالت اداری در تهران و به‌صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد و بنده ساکن اهواز هستم، احتمال می‌دهم دایره حقوقی سازمان بهزیستی با اعمال نفوذ در دیوان عدالت باعث مختومه شدن پرونده اینجانب شده باشد.
او به مشاوره با چند حقوق‌دان و تاکید آنان بر لزوم پیگیری این ماجرا از طریق وکیل اشاره کرد و افزود: شرایط مالی‌ام اجازه استخدام وکیل را نمی‌دهد و به همین دلیل دست به دامن رسانه شما شده‌ام.
آقای راشدی‌پور از برقراری یک تماس تلفنی توسط شخصی مجهول‌الهویه با خود خبر داد و گفت: مدتی بعد از ارسال درخواستم به دایره اجرای احکام دیوان عدالت، فردی از دیوان با بنده تماس گرفت اما هرچه اصرار کردم ایشان خود و مسئولیتش را معرفی کند، او از معرفی خود و سمتش سر باز زد و تنها به گفتن این جمله که از سوی دیوان عدالت تماس می‌گیرم، بسنده کرد. این فرد سوال کرد که آیا از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنم یا نه؟ که پاسخ دادم بله، اما موضوع شکایتم اصل برقراری مستمری نیست بلکه میزان آن است که طبق قانون باید معادل حداقل دستمزد سالانه باشد. یعنی در حالی که امسال باید ماهیانه ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت کنم، فقط ۶۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنم. ایشان با پرخاش‌گری و ادبیاتی نامتعارف گفت حق شما بیشتر از این نیست و باید پرونده را مختومه کنید. وقتی بنده بر اجرای قانون تاکید کردم، این شخص اظهار داشت اگر پرونده را مختومه نکنید متحمل ضرر مالی می‌شوید که البته منظور ایشان را متوجه نشدم برای همین در جواب عرض کردم هر هزینه‌ای لازم باشد، برای رسیدن به حق قانونی خود پرداخت می‌کنم. در نهایت ایشان تماس را بدون هیچ توضیح دیگری قطع کرد.
این شهروند که از معلولیت شدید رنج می‌برد، گفت: طبق پیگیری‌هایی که از طریق ارتباطات مردمی قوه قضاییه کردم، متوجه شدم همین تماس تلفنی تنها مستمسک و دلیل مختومه شدن پرونده اعلام شده است حال آن‌که علی‌القاعده مختومه شدن پرونده باید پروسه خاصی را طی کند اما در مورد بنده به این تماس چند دقیقه‌ای استناد شده است.
راشدی‌پور ادامه داد: من انتظار داشتم شخص یاد شده که خود را نماینده دیوان عدالت معرفی می‌کرد، مدافع رای صادر شده از سوی دیوان باشد اما در کمال تعجب در نقش وکیل مدافع بهزیستی ظاهر شد و این هم شاید از مواهب یک‌دست شدن سه قوه باشد که نمی‌گذارند صدای مظلوم به گوش مسئولان ارشد برسد.

منبع: انصاف نیوز، 22 آبان 1402

این مقاله را به اشتراک بگذارید