گردشگری با هدف سلامت

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
3 دقیقه مطالعه

گردشگری با هدف سلامت

محمد نوری
5 بهمن 1402

تور معلولیتی یا گردشگری معلولین یا پاراتور دارای اهداف و خط‌مشی‌های متعدد است. و مراکز و مؤسسات مجری گردشگری معلولین، تورهایی با اهداف مختلف راه‌اندازی و مدیریت می‌کنند. برخی مراکز درصدد سلامتی و پیگیری سلامت معلولان و بهبود شرایط جسمی و روحی آنان هستند، از این‌رو تورهایی راه‌اندازی می‌کنند که هدفشان درمان معلولان است.
گردشگری طبیعی و راه‌اندازی تورهای آب درمانی، لجن درمانی، نمک درمانی، کوهستان درمانی، ماسه درمانی و حمام خورشید از جمله تورهای سلامتی است. در آب درمانی، معلولان و سالمندان را به مراکز آب گرم مثل آب گرم لاریجان، آب گرم محلات، آب گرم سرعین و ده‌ها آب گرم دیگر که در ایران هست، می‌برند. یا آنان را به چشمه‌های آب سرد، کنار دریا، کنار رودخانه می‌برند.
در نمک درمانی، معلولین به مناطق نمکی مثل کوه نمک قم، دشت نمک گرمسار و آب پر نمک دریاچه ارومیه بُرده و در آن مناطق یک تا چند روز کمپ دایر کرده و با راه رفتن با پای برهنه یا ریختن آب نمکی یا خاک نمک‌دار روی بدن اقدام به درمان برخی امراض می‌کنند.
تور به کویر برای خوابیدن روی ماسه‌های کویر مرسوم است و تورهای کویرگردی و سلامتی کویر بسیار طرفدار دارد.
معمولاً هر تور یک پزشک و یک پرستار به همراه دارند و کاملاً بر شرایط اعضا تور نظارت دارند.
در اروپا و آمریکا تورهای سلامتی دو منظوره یا چند منظوره تقاضای بسیار دارد. برای مثال افرادی که خواهان خدمات دندان پزشکی و نیز خواهان کویرگردی هستند در توری ثبت‌نام می‌کنند. که آنان را همراه با تجهیزات دندان ‌پزشکی به کویر می‌برد و در آنجا به اجرای دو منظور می‌پردازند.
سایت‌های خدمات دهنده
در ایران و جهان، سایت‌های بسیار هست که اطلاعات یا خدمات رفاهی یا پزشکی می‌دهند.
سایت علی بابا: بیشتر بر فروش آنلاین بلیط وسایل حمل و نقل، رزرو هتل و تور تمرکز دارد.
سایت جاباما: بیشتر بر اجاره آنلاین محل اسکان مانند سوئیت، ویلا، کلبه و… تمرکز دارد.
سایت hoteltonight: که بر رزرو هتل در سراسر دنیا تمرکز دارد. معلولان از طریق این اپلیکیشن‌ها می‌توانند دوستانی پیدا کنند و به یادگیری زبان مادری و سفر به دیار مختلف بپردازند. راهنمای گردشگری افراد شوند و از محل‌های ارائه‌ دهنده خدمات مانند، رستوران، مراکز اقامتی و… پورسانت دریافت کنند.
هم‌گردی: خدمات اطلاعاتی به افراد خواهان گردشگری می‌دهد.
سایت و اپلیکیشن کوچ سرفینگ (Couchsurfing): انواع نیازهای گردشگران را تأمین می‌کند.

مأخذ
ایده‌های پول‌ساز به همراه طراحی مدل کسب و کار: گردشگری معلولین، محمدرضا باباگپ‌پور و الهه ازدِ ولی اصفهانی، تهران، مانیان، 1401، ص 36ـ38.

*.م.ن

برچسب ها:
این مقاله را به اشتراک بگذارید