اعتبارات سازمان آموزش‌ و ‌پرورش استثنایی بیش از ۶ برابر شده

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
6 دقیقه مطالعه

دولت خواهان دسترسی معلولان به فرصت های برابر است

ایلام – ایرنا – معاون برنامه ‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش‌ و ‌پرورش استثنایی گفت:دولت تدبیر و امید از طریق اجرای طرح و تصویب مناسب اعتبار به دنبال تحقق بیشتر دسترسی معلولان به خدمات مناسب و فرصت های برابر توسعه فردی است.
به گزارش ایرنا، محمد غفوریان روز سه شنبه در آیین بزرگداشت روز معلول در ایلام افزود : اعتبارات سازمان آموزش‌ و ‌پرورش استثنایی به نسبت ابتدای دولت تدبیر و امید بیش از ۶ برابر شده است.
وی اظهار داشت: سال ۹۲ به آموزش و پرورش استثنایی کشور ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد که با همت دولت تدبیر و امید این مبلغ هم اکنون به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است .
وی با بیان اینکه معلولیت تنها مشکل فرد نیست بلکه کنترل تبعات ان باید مساله جامعه نیز باشد گفت: افراد معلول باید برای حضور موثر در جامعه از آموزش، خدمات و فرصت های برابر بهره مند شوند.
وی تاکید کرد: به عنوان متولیان برنامه ریزی و اجرایی امور معلولان باید دانست که استفاده از حقوق برابر تنها داشتن امکانات نیست بلکه باید زمینه حضور مطمئن آنان را ایجاد کرد.
معاون برنامه ‌ریزی سازمان آموزش‌ و ‌پرورش استثنایی به موفقیت معلولان در مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ نفر از معلولان امسال در دانشگاه های مختلف کشور پذیرفته شده اند که از این تعداد ۱۵ نفر حائز رتبه های اول تا سوم کنکور بوده و یک نفر نیز در رشته پزشکی پذیرفته شده است.
وی با ذکر اینکه خدمات توانبخشی از آموزش جدا نیست حتی بر آن مقدم است تاکید کرد: با هم فکری معلمان، مربیان و اولیا باید توانمندی این افراد به منصه ظهور برسد تا با کسب اعتماد بنفس و انگیزه همانند سایر مردم در جامعه حضور فعال داشته باشند.
این مسئول اضافه کرد: توسعه، تقویت تعامل و جلب مشارکت ‌های تخصصی و حمایتی برای پشتیبانی از فعالیت‌های معلولان در زمینه های توانبخشی، آموزشی و شناسایی،نیازمند بهره‌گیری و هدایت مشارکت همه نهاد‌های اجتماعی است.
غفوریان به سختی کار معلمان مدارس استثنایی اشاره کرد و گفت: معلمان در این حوزه بسیار پرکار و فعال هستند و در مقایسه با معلمان مدارس عادی علم بالاتری در حیطه آموزش و تربیت دانش‌آموز دارند.
وی افزود: ۱۵۱ هزار دانش آموز استثنایی در یک هزار و ۶۰۰ مدرسه کشور در حال آموزش هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام نیز در این آیین گفت: متولیان امور تربیتی و فرهنگی باید به نیاز‌های دانش‌آموزان مدارس استثنایی توجه جدی داشته باشند تا این دانش آموزان دچار آسیب‌های جدی و روحی و روانی نشوند.
اسفندیار رستم زاد با بیان اینکه طی چند سال گذشته توجه ویژه ای به مدارس استثنایی شده، افزود: آموزش ساده ترین مهارت های زندگی اجتماعی به دانش آموزان از اولویت های اصلی جامعه تعلیم و تربیت است، و توانمندسازی و حمایت ویژه از جامعه معلولان زمینه ساز پویایی جامعه امروز استان است.
وی تاکید کرد: دانش آموزان استثنایی باید بتوانند زیرپوشش خدمات آموزشی و پرورشی قرار بگیرند و هیچ گونه کمبودی در حوزه تعلیم و تربیت احساس نکنند.
وی با بیان اینکه والدین این افراد مشکلات بسیاری را متحمل می شوند، گفت: درد و رنج والدین معلولان بر کسی پوشیده نیست اما با حمایت آنها است که این افراد می توانند زندگی بهتر داشته باشند.
در پایان این آیین از معلمانی که خود نیز دارای معلولیت هستند و بازنشستگان آموزش استثنایی در سالن امور تربیتی آموزش و پرورش استان تجلیل شد.
به گزارش ایرنا، دانش آموزان استثنایی استان ایلام در ۲۳ واحد آموزشی مشغول تحصیل هستند که از این تعداد چهار مدرسه مرکز مربوط به اختلالات یادگیری است.
منبع: ایرنا، ۲۰ آذر ۱۳۹۷

زیر ذره‌بین
معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش استثنایی، محمد غفوریان در ۲۰ آذرماه ۱۳۹۷ نکات و آمارهایی مطرح کرده که برای پژوهشگران، برای خانواده‌ها و خود معلولان و نیز برای تشکل‌ها اهمیت دارد.
۱ـ محمد غفوریان می‌گوید در سال ۱۳۹۲ بودجه آموزش استثنایی ۲۰۰ میلیارد ریال بوده و هم اکنون به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است، یعنی ۵/۶ برابر شده است.
حال باید پرسید آیا امکانات مدارس و فضاهای آموزشی هم به همین اندازه توسعه داشته است. اگر داشته آماری عرضه کنند.
۲ـ ایشان تأکید می‌کند امسال ۴۰۰ نفر از معلولان به دانشگاه‌ها راه یافتند، ۱۵ نفر در کنکور نفر اول تا سوم شدند و یک نفر در رشته پزشکی پذیرفته شد.
مدیریت آموزش استثنایی می‌تواند با معرفی این افراد، حس اعتماد و امید و باور را در دیگر معلولان زنده کند و آنان را تشویق به پیشرفت نماید.
دفتر فرهنگ معلولین

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *