سفر رئیس سازمان بهزیستی به کردستان

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
11 دقیقه مطالعه

سفر رئیس سازمان بهزیستی به کردستان

دفتر فرهنگ معلولین

خبرگزاری فارس و خبرگزاری ایکنا در ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ گزارش‌هایی از سفر آقای دکتر قبادی‌دانا به استان کردستان منتشر کردند. در این دو گزارش نکاتی هست که لازم است به آنها توجه بیشتر شود.
۱ـ در گزارش خبرگزاری فارس هست که با پیگیری‌های مداوم، سید نصرالله ابراهیمی به عنوان مشاور استاندار در امور معلولین تعیین شد. برگزاری جلسه تشکل‌های معلولین با رئیس سازمان بهیزستی یکی از اقدامات آقای ابراهیمی است.
ایجاد پست مشاوره در بهزیستی استان‌ها، تجربه موفق و ضروری است که می‌تواند منشأ خدمات بسیار گردد.
۲ـ آقای قبادی می‌گوید: اعتیاد، طلاق، بیکاری، حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی پنج آسیب موجود در کشور است و طلاق و حاشیه نشینی از مشکلات خاص کردستان است. و از سامانه سراج که قرار است راه‌اندازی گردد و به علت‌یابی آسیب‌های اجتماعی با تکیه بر پیش‌گیری بپردازد، خبر داد.
جناب آقای قبادی آسیب‌هایی هست که به دلیل اینکه در پیدایش دیگر آسیب‌ها نقش دارند اهمیت بیشتر دارند؛ مواردی مثل فقر و بی‌سوادی از جمله آسیب‌هایی است که نسبت به پنج آسیبی که یاد کردید مهم‌تر هستند.
اما مهم‌تر مدل و الگوی آسیب‌شناسی است؛ اگر مثل گذشته و با همان ذهنیت مدیران قبلی به سراغ شناسایی آسیب‌ها و طبقه‌بندی آنها بروید، احتمالاً به نتایج مطلوبی نخواهیم رسید.

گزارش فارس از نشست رییس سازمان بهزیستی با تشکل‌ها و موسسات غیردولتی بهزیستی کردستان
از قدردانی از مدیرکل بهزیستی کردستان تا درخواست حمایت بیشتر از تشکل‌های غیردولتی
مسوولان تشکل‌ها، موسسات و مراکز غیردولتی بهزیستی استان کردستان در دیدار با رییس سازمان بهزیستی کشور، ضمن قدردانی از همکاری اداره‌کل بهزیستی کردستان، خواستار توجه بیشتر سازمان از برنامه‌های آنان شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سیدنصرالله ابراهیمی مشاور استاندار کردستان در امور معلولین شامگاه امروز در نشست صمیمی رئیس سازمان بهزیستی کشور با تشکل‌ها، موسسات و مراکز غیردولتی بهزیستی استان کردستان در سنندج، اظهار کرد: پیگیری‌های مداوم مدیرکل بهزیستی کردستان عامل انتصاب فردی از جامعه معلولان به عنوان مشاور امور معلولین استاندار کردستان انتخاب شود.
وی تصریح کرد: به تاسی از استاندار، فرمانداران و شهرداران استان هم بحث انتخاب مشاور امور معلولین را آغاز کردند که امیدواریم این مهم به یک الگوی همه‌گیر تبدیل شود.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: استاندار فعلی کردستان چهارمین استانداری است که درخواست انتخاب مشاور از جامعه معلولین داشتیم که در این دوره منتج به نتیجه شد.
وی خواستار عملیاتی کردن این روش در سایر استان‌ها شد و گفت: طرحی برای نابینایان بازمانده از تحصیل در استان آغاز شده است که از سازمان بهزیستی درخواست داریم که بخش خصوصی هم به این حوزه ورود پیدا کند.
مشاور استاندار کردستان در امور معلولین تصریح کرد: بهزیستی کردستان سهم واریزی مسکن معلولین را انجام داده است اما برای تکمیل این مسئله نیاز به اعتبارات بیشتری داریم.
وی کمک‌هزینه تحصیلی در دانشگاه‌ها به معلولین را هم متذکر شد و گفت: کارمندان معلول در این زمینه محروم بوده‌اند و این نیازمند تجدیدنظر دوباره سازمان بهزیستی است.

ایجاد سامانه ثبت‌نام جامع حمایت از مددجویان
مدیرعامل خانه خیرین استان کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: بر اساس آئین‌نامه خانه خیرین استان در زمینه‌ها مختلف اقداماتی از جمله ایجاد تعامل در بین موسسات خیریه، گسترش فرهنگ نیکوکاری، نظارت بر عملکرد موسسات خیره و… انجام شده است.
علی رحیمی تصریح کرد: سامانه ثبت‌نام جامع حمایت از مددجویان به منظور جلوگیری از کار جزیره‌ای و کمک‌های چند باره به مددجویان ایجاد شده است.
وی از آموزش نحوه استفاده از سامانه‌های مالیاتی و همچنین برگزاری جلسات متعدد با استاندار، نمایندگان مجلس در حوزه‌های مختلف به منظور رفع مشکلات جامعه معلولین خبر داد.
رحیمی از رییس سازمان بهزیستی کشور درخواست کرد: زمینه اسکان بیماران معلول که برای طی مراحل درمانی به مرکز کشور مراجعه می‌کنند با معرفی خانه خیرین استان فراهم شود.
وی همچنین تاکید کرد: حمایت از خانواده‌های زیرپوشش مراکز و موسسات خیریه که در حال حاضر زیرپوشش هیچ سازمان و نهاد حمایتی نیستند، پیگیری شود.

معلولیت در کردستان رو به افزایش است
یادگار مجیدی مدیر انجمن ئاسوی بانه هم در این جلسه اظهار کرد: معلولیت در کردستان رو به افزایش و در حال بازتولید است.
وی گفت: نبود جاده‌های مناسب در استان، مین‌های باقی‌مانده از دوران جنک تحمیلی، ژنتیک و غیره در این استان موجب شده با روند روبه رشد در بحث معلولیت‌ها در استان مواجه باشیم.
مجیدی عنوان کرد: برای توسعه فعالیت انجمن‌های فعال در حوزه معلولین اعتبارات مشخصی اختصاص داده شود و در نحوه سیاست‌گذاری و ارائه راهکارها از ظرفیت انجمن‌ها استفاده شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد از بدنه جامعه و ماهیت غیردولتی دارند بهترین تاثیرگذاری را می‌توانند در اجرای برنامه‌ها و فرهنگ‌سازی در حوزه پیشگیری از معلولیت و برخورد با معلولین داشته باشند.
مجیدی افزود: اصلی‌ترین مطالبه انجمن‌ها پیگیری و اجرای قوانین است چراکه عدم اجرای این قوانین موجب ایجاد نگاه ترحم‌آمیز می‌شود که به صلاح این قشر نیست.

بهزیستی با مراکز ترک اعتیاد همکاری خوبی دارد
کیوان قادرپناه نماینده سمن‌های فعال در حوزه پیشگیری از اعتیاد هم در انی جلسه اظهار کرد: حوزه اعتیاد یک حوزه پرجمعیت و مظلوم است و هرجا کسی خواسته به این حوزه ورود کند همانند معتاد کارتن‌خواب به آن نگاه شده است.
وی با بیان اینکه اعتیاد یک بیماری تولیدکننده است، گفت: اگر به یک معتاد توجه نشود خیلی‌ها را به سمت خود می‌کشاند و با این کار جامعه معتادین روز به روز روند روبه رشدی را پیدا می‌کند.
قادرپناه تصریح کرد: مراکز ترک اعتیاد در استان مراکز موفقی است و همکاری خوبی از سوی متولیان بهزیستی استان با آنها صورت می‌گیرد.
وی خواستار انجام یک کار کارشناسی در بحث هتلینگ معتادان در کمپ ترک اعتیاد از سوی بهزیستی کشور شد و افزود: بین مبلغی که برای پذیرش یک معتاد در کمپ تعیین شده با خواسته‌های نظارتی تفاوت زیادی وجود دارد.
وی اضافه کرد: مراکز تبصره دو ماده ۱۶ برای نگهداری یک معتاد ۳۷۰ هزار تومان پول می‌گیرند با این مبلغ چه خدماتی می‌توانند ارائه کنند.
قادرپناه اظهار کرد: کار در این حوزه بسیار سخت و از توان هرکسی بر نمی‌آید باید تسهیلات بدون بهره در راستای تجهیز و نگهداری مراکز در نظر گرفته شود.
وی افزود: تزریق این تسهیلات می‌تواند در تجهیز و خدمات‌رسانی بهتر مراکز ترک اعتیاد نقش بسزایی داشته باشد که انتظار داریم در این راستا تمهیدات لازم اندیشیده شود.
وی اذعان کرد: در بحث معتادین بهبود یافته با یک اقدام و کار جزئی و صرف دریافت تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد.
قادرپناه ایجاد اشتغال برای معتادین بهبود یافته را ضروری دانست و گفت: این کار می‌تواند به ثبات و پایداری زندگی سالم آنها کمک کند.
منبع: فارس، ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

فعالیت ۹۵۰ مرکز حمایت از معلولان در کشور
گروه اجتماعی- رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در اوایل انقلاب تنها ۱۹مرکز حمایت از معلولان درکشور وجود داشت که اکنون به ۹۵۰ مرکز رسیده است .
به گزارش ایکنا از کردستان، وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور امروز، ۱۶ بهمن ماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار کرد: در حال حاضر یک‌ میلیون و ۴۵۰ هزار معلول در سطح کشور وجود دارد که به ۸۰۰ هزار نفر آنان مستمری پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه حدود ۹۲ درصد از تصدی‌گری‌های بهزیستی به مراکز نگهداری واگذار شده است، افزود: اعتیاد، طلاق، بیکاری، حاشیه‌نشینی و آسیب های اجتماعی پنج آسیبی است که در کشور وجود دارد که آسیب های طلاق و حاشیه‌نشینی از مشکلات خاص در کردستان است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: ۵۴ درصد از مردم درک وجود آسیب اجتماعی دارند که درصد واقعی آسیب‌های اجتماعی از ۲۳ درصد کمتر است.
وی از راه‌اندازی سامانه سراج در مجموعه سازمان بهزیستی خبر و ادامه داد: در سامانه سراج علت یابی آسیب های اجتماعی با تکیه بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام می‌شود.
قبادی‌دانا با اعلام اینکه رسالت سازمان بهزیستی پیشگیری قبل از وقوع آسیب اجتماعی از طریق توانمندسازی افراد است، گفت: دو سوم معلولیت ها بر اثر صوانح رانندگی است و در کردستان پرت شدن از بالای درختان مثمر نیز درصد زیادی دارد.
رئیس سازمان بهزیستی عنوان کرد: غربالگری ژنتیک هم اگر به بصورت اجباری انجام شود قطعا در کاهش آمار معلولین نقش بسزایی پیدا خواهد کرد ضمن اینکه انجام این آزمایشات برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی رایگان است.
وی افزود: خیرین کردستان، دو درصد از خیرین کشور را تشکیل می دهند که با شفاف‌سازی و تبلیغات بیشتر می‌توان به افزایش این آمار کمک کرد.
قبادی دانا اعلام کرد: تا سال ۸۵ حدود ۶۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان احداث شده بود که تاکنون در مجموع ۱۰۰ هزار واحد ساخته شده است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه ۵۳ هزار واحد مسکونی مددجویی در حال ساخت است، عنوان کرد: ۱۱۳ هزار خانوار در نوبت دریافت مسکن مددجویی هستند.
وی ادامه داد: کتاب ۴۰ سالگی انقلاب در حوزه بهزیستی روز گذشته رونمایی شد که در آن به برخی اقدامات انجام شده از سوی سازمان بهزیستی اشاره شده است.
قبادی در پایان یادآورشد: در اوایل انقلاب تنها ۱۹مرکز حمایت از معلولان درکشور وجود داشت که اکنون به ۹۵۰مرکز رسیده است.
منبع: ایکنا، ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *