همایش و نمایشگاه گردشگری معلولان و سالمندان

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
4 دقیقه مطالعه

همایش و نمایشگاه گردشگری معلولان و سالمندان

دفتر فرهنگ معلولین

چهارشنبه ۱۰ مهرماه ۱۳۹۸ اولین همایش گردشگری معلولان و سالمندان در سالن همایش مجتمع نمایشگاهی گفتگو در تهران برگزار شد. در همین محل از ۹ مهر تا ۱۲ مهر پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و خدمات توانبخشی معلولان برگزار شده است و این همایش در کنار آن نمایشگاه برگزار شد.
علاوه بر همایش، گردشی در نمایشگاه داشتیم. اغلب وسایل تردد مثل ویلچر و عصا آورده بودند. حدود شصت شرکت و مرکز واردکننده، فروشنده یا سازنده وسایل توانبخشی آمده بودند.
نکته مهم و قابل توجه درباره این نمایشگاه این است که گویای سیطره ذهنیت خاص بر توانبخشی کشور است. توان‌بخشی را منحصر و محدود کرده‌اند در توان جسمی و از انواع توانایی‌های معنوی، اخلاقی و فکری انسان غفلت کرده‌اند.
باید از مدیریت این نمایشگاه پرسید: آیا کتاب و فیلم در افزایش توانایی‌های انسان نقش و جایگاه ندارد؟ فردوسی که گفت: توانا بود هر که دانا بود، و توانمندی را با دانایی توأم دانسته اگر در این زمان بود در نمایشگاه حاضر جایگاهی نداشت.
به دلیل سیطره چنین دیدگاه و ذهنیتی، مراکز فرهنگی و پژوهشی که با مشقت و تلاش بسیار کتاب و دیگر آثار فرهنگی تولید کرده و می‌کنند تا ذهن و تفکر و روحیه عموم مردم توانا گردد، در این نمایشگاه کمتر جایگاهی دارند.
امیدواریم مدیریت این نمایشگاه با درایت، رویکرد خود را عوض کند و از ظرفیت‌های مراکز فرهنگی بیشتر استفاده کند. زیرا خدمات و تأثیر آنان در توان‌بخشی کمتر از مراکز مدعو کنونی نیست. اما درباره همایش لازم است این نکات را به اطلاع برسانیم:
۱ـ انجمن گردشگری معلولان پارس نقش اصلی در برپایی این همایش بر عهده داشت و مدیرعامل این انجمن آقای محمداسماعیل شیخ قرایی در برپایی آن بسیار کوشید.
۲ـ هفده مرکز دیگر در برپایی این همایش نام برده شده‌اند و لوگو آنها در پوستر همایش آمده است.
۳ـ سه موضوع برای طرح در این همایش معرفی شده بود: آشنایی با تجهیزات، تأیید گردشگری بر جسم و روان معلولان و سالمندان و بالاخره وضعیت گردشگری معلولان در ایران.
سه نفر سخنرانی کردند: رضا شاه‌حسینی به معرفی تجهیزات پرداخت، ایشان مشاور مدیرکل اداره میراث فرهنگی گلستان است. دوم محمداسماعیل شیخ قرایی بود که به معرفی گردشگری و ابعاد آن و نیز کارآمدی آن پرداخت سوم آقای مرتضی احمدی مشاور معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وضعیت مالی، آماری و اجتماعی گردشگری معلولان پرداخت.
سپس آقای کامران عاروان پیام مراکز به وزیر گردشگری را قرائت کرد و در ادامه به افرادی لوح تقدیر داده شد.
۴ـ در این همایش حدود ۶۰ نفر شرکت داشتند که اغلب مدیران و مسئولین مراکز معلولیتی بودند.
۵ـ فضای حاکم بر همایش، دولت محوری و سیطره دادن به مقامات دولتی و مجال دادن برای طرح مباحث به آنان بود. در واقع بدنه جامعه هدف یا نخبگان فعال در عرصه گردشگری معلولان حضور چشمگیر نداشتند.
۶ـ در مباحث مطرح شده هیچ نکته نو و جدید و راهبردی وجود نداشت. با اینکه می‌توانستند بهتر از این همایش استفاده کرده و با طرح مباحث راهبردی اولاً به مسئولین دولتی خط و جهت بدهند و دوم در حل مشکلات معلولان نقش آفرین باشند.
البته به عنوان نخستین همایش در این زمینه لازم است از برگزارکنندگان تشکر کرد. اما با توجه به اینکه که با گذشت چند دهه، مدیران دولتی در افزایش سهم و مشارکت معلولان در گردشگری اقدام چشمگیر نداشته‌اند و وضعیت گردشگری معلولان هنوز مطلوب نیست، خوب است از این فرصت‌ها به خوبی در راستای رفع مشکلات معلولان استفاده شود. *.م.ن

           

          

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *