گرامیداشت روز سالمند

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
7 دقیقه مطالعه

گرامیداشت روز سالمند

دفتر فرهنگ معلولین

در روز سالمندان وزرای بهداشت و درمان، کار و تعاون و رئیس بهزیستی اقدامات نمادینی انجام دادند.که در جای خود قابل تقدیر است. اما آنچه در زمینه سالمندان مهم است، موارد زیر است:
۱ـ هر سالمند به طور میانگین پنج دهه تجربه صنفی، تخصصی یا اجتماعی و عمومی دارد. از طرف دیگر هر نوجوان و جوان ایرانی به دلیل منتقل نشدن تجارب به آنها، از صفر شروع می‌کنند تا با دست مایه‌ای با تجارب اندک شروع کنند. این فرایند و چرخه معیوب منجر به از بین رفتن تجارب بسیار با ارزش مالی میلیاردی می‌شود و از طرف دیگر به دلیل فقدان تجربه در نسل جدید اینان هم در معرض ناهنجاری‌های فراوان هستند.
کشورهای پیشرفته به روش علمی تلاش کرده‌اند تجارب نسل گذشته را به نسل جدید منتقل کنند و به نتایج مثبتی رسیده‌اند.
۲ـ فرهنگ‌سازی در سالمندان بسیار مهم است و شامل چگونگی احترام به آنان، روش استفاده از دانش و مهارت‌های آنان است. یک بخش آن هم آموزش است که از خردسالی در مدارس یا دوران عالی تداوم خواهد داشت. *.م.ن

در مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمندان از ده سالمند برگزیده تقدیر شد
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، در این مراسم که با حضور دکتر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، دکتر قبادی‌دانا رییس سازمان بهزیستی کشور و مهندس پیروز حناچی شهردار تهران برگزار شد، از “فهیمه پراور”، “پریوش ایروانی”، “مرضیه مصلحی”، “ثریا هاشمی” ، “محمدتقی چراغچی” ، “شهربانو عاملی” ، “ربابه رحیمی” ،”بدرالملوک امام”، “سید تقی عمارتی نوش آبادی” و “سولدوز مونسی” تجلیل شد.
منبع: سایت سازمان بهزیستی، ۹ مهر ۱۳۹۸

سند ملی سالمندان رونمایی شد
سند ملی سالمندان صبح امروز همزمان با مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمندان در سالن همایش های بین المللی برج میلاد و با حضور دکترسعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،دکتر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتروحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور و معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ، این سند ملی که به منظور ارتقای خدمات‌رسانی به سالمندان کشور و تحقق شعار «فرصت‌های برابر برای تمام سنین»، رونمایی شد با همکاری سازمان بهزیستی به عنوان متولی شورای ملی سالمندان، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت به عنوان متولیان دیگر این حوزه نوشته شده است.
منبع: سایت سازمان بهزیستی، ۹ مهر ۱۳۹۸

شهردار تهران در مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمندان اعلام کرد:
ایران جزو ۱۰ کشورموفق درحوزه سالمندی است
شهردار تهران درمراسم گرامیداشت روز جهانی سالمند که صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد با اشاره به اینکه امروز یکی از چالش‌های جامعه سالخوردگی است گفت: طبق آمار میزان افسردگی زنان نسبت به مردم ۱٫۵ برابر بیشتر است. بنابراین باید تلاش ویژه‌ای را برای ارتقای سلامت و رفاه اجتماعی جامعه انجام دهیم. بر اساس گزارشی که اعلام شده است ایران جزو ۱۰ کشوری است که در حوزه سالمندی موفقیت‌هایی را داشته است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، پیروز حناچی با بیان اینکه باید به فرهنگ غنی خود برگردیم و از آن درس بگیریم تا بتوانیم مشکلات جامعه و سالمندان را رفع کنیم افزود: براساس گزارشی که اعلام شده است ایران جزو ۱۰ کشوری است که در حوزه سالمندی موفقیت‌هایی را داشته است .همچنین در حال حاضر با افزایش موارد بهداشتی، امید به زندگی در کشور و به طبع آن جمعیت سالمندی افزایش یافته است. البته نباید این اتفاق را یک تهدید دانست بلکه باید آن را یک فرصت تلقی کرد.
وی تصریح کرد: براساس گزارش‌های سازمان ملل، سالخوردگی چند ویژگی دارد نخست اینکه بی‌سابقه است و در طول تاریخ جمعیت دنیا مشابه نداشته و فراگیر است و سوم خصیصه آن این است که سرسخت و بازگشت ناپذیر است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۳۰ یک چهارم جمعیت کشور را افراد سالمند تشکیل خواهند داد، گفت: جمعیت سالمند تهران یک درصد بالاتر از نرم آمار کشوری است.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۱ درصد از زنان و ۲۸.۸ درصد مردانه شهر تهران سالمند هستند، گفت: متأسفانه عمده جمعیت سالمندان دچار افسردگی هستند که میزان افسردگی زنان به کمین برابر افسردگی مردان است.
شهردارتهران با اشاره به اینکه‌، در حال حاضر در برخی از مناطق شهر تهران نیز ما با جمعیت سالمندی روبه‌رو هستیم خاطر نشان کرد: براساس آمار در منطقه ۳، ۲۱ درصد، یک و ۶، ۱۷ درصد و همچنین در مناطق ۵ ،۲، ۱، ۴ و ۳ بیشترین جمعیت سالمندی را شاهد هستیم.
شهردار تهران تصریح کرد: براساس آماری که توسط وزارت بهداشت منتشر شده است ما در کشور در بین زنان و مردان از کمبود ویتامین D رنج می‌بریم و باید در این بحث نیز اتفاقات خوبی رقم بخورد.
حناچی در ادامه به تصویب شهر دوستدار سالمند اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ شورای شهر تهران این مصوبه را به تصویب رسانده است و در دوره جدید نیز شعار مدیریت شهری “تهران، شهری برای همه” است که قطعاً در این مسیر تلاش خواهیم کرد شرایط مناسبی را برای زندگی گروه‌های مختلف در شهر ایجاد کنیم.
وی گفت: در بحث مناسب‌سازی معابر توسط شهرداری تهران اقداماتی را برای معلولان انجام داده است. ۳ تا ۵ درصد از جمعیت تهران را معلولان تشکیل می‌دهند که اقدامات انجام شده برای آنها کافی است، اما وقتی که جمعیت سالمندی و همچنین بانوان باردار را به آن اضافه می‌کنیم این رقم به ۳۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.
شهردار تهران همچنین در بحث مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو گفت: یکی از تمهیداتی که ما داشتیم این است که هیچ پروژه‌ای بدون ضوابط مناسب‌سازی به بهره‌برداری نرسد و در حالی که در شرایط تحریم و شرایط نامناسب اقتصادی قرار داریم اما تأکید ویژه‌ای بر رعایت ضوابط و قوانین مقررات در حوزه مناسب‌سازی داشته‌ایم و باید در این مسیر همه بخش‌ها حرکت کنند.
منبع: سایت سازمان بهزیستی، ۹ مهر ۱۳۹۸

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *