راهنمای فیلم‌های معلولیتی: معرفی فیلم‌های غیرایرانی جسمی حرکتی و ذهنی

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
31 دقیقه مطالعه

راهنمای فیلم‌های معلولیتی: معرفی فیلم‌های غیرایرانی جسمی حرکتی و ذهنی، مریم قاسمی، انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین، 1399، 257 ص.

Guide of Physical and Mental Disabilities Movies , ISBN: 978-622-6216-48-7

موضوع (ها):
معلولیت در سینما
Disabilities in motion pictures
سینما — جنبه‌های اجتماعی
Motion pictures — Social aspects
معلولان — وضع اجتماعی
People with disabilities — Social conditions

مشاهده صفحات اولیه کتاب

متن پشت جلد کتاب:
فیلم و سریال دارای آثار و فوائد بسیار و گوناگون در جامعه و فرهنگ معلولان است. همینطور برای فرهنگ‌سازی در عموم مردم و اقشار جامعه جایگاه و نقش بارز و کارآمد دارد. منظور فیلم و سریال‌هایی است که درباره معلولیت‌ها یا معلولان یا یکی از موضوعات مرتبط تولیده شده یا فیلم‌هایی که معلولان به عنوان هنرپیشه دارای نقش هستند.
برای ایجاد رونق در موضوع فیلم و جذب معلولین به تولید فیلم یا به دیگر جوانب اقتصادی و فرهنگی فیلم، اقدامات زیربنایی لازم است. از جمله باید در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها گروه ویژه برای فیلم معلولیتی دایر شود و تربیت نیرو و سپس تحقیقات در این باره گسترش پیدا کند.
این کتاب شامل دو فصل است، فصل اول به معرفی 245 فیلم درباره معلولان جسمی حرکتی می‌پردازد و فصل دوم دارای 196 فیلم درباره معلولان ذهنی به معنای اعم می‌باشد. این فیلم‌ها تماماً در خارج از ایران تولید شده و به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و غیره است. اطلاعات فیلم‌های تولید و پخش شده تا پایان سال 2019م در این مجموعه آمده است.

انتشارات توانمندان
ناشر تخصصی معلولیت و معلولان
تلفن: ۰۲۵۳۲۹۱۳۴۵۲ (ساعت ۸ الی ۱۷) ؛ تلگرام: ۰۹۳۹۸۳۷۳۴۳۵
آدرس: قم، بلوار محمد امین، خیابان گلستان، کوچه۱۱، پلاک۴، دفتر فرهنگ معلولین
ایمیل: nori1363@gmail.com

مقدمه
فیلم و سریال دارای آثار و فوائد بسیار و گوناگون در جامعه و فرهنگ معلولان است؛ همینطور در فرهنگ‌سازی در عموم مردم و اقشار جامعه جایگاه و نقش بارز و کارآمد دارد. منظور فیلم و سریال‌هایی است که درباره معلولیت‌ها یا معلولان یا یکی از موضوعات مرتبط تولیده شده یا فیلم‌هایی که معلولان به عنوان هنرپیشه دارای نقش هستند. به همین دلیل در کشورهای پیشرفته به فیلم اهتمام ویژه دارند و در بسیاری از آثار نمایشی، نقشی به معلولان می‌دهند. به طور خلاصه تأثیرات فرهنگی و اجتماعی فیلم عبارت‌اند از: آثار نمایشی برای برخی از قشرهای دارای معلولیت مثل ناشنوایان، مهم‌ترین ابزار آموزشی است؛ آثار نمایشی در آرامش دادن به معلولان نقش بارزی دارد؛ در فرهنگ‌سازی و خط دادن به مردم مؤثر است؛ فیلم در درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایدار برای معلولین جایگاه ویژه دارد؛ فیلم می‌تواند توانایی‌ها و ظرفیت‌های معلولان را به همگان معرفی کند؛ فیلم در انتقال دانش و تجارب از یک ملت به ملت دیگر اهمیت دارد؛ فیلم می‌تواند چهره مثبت از یک جامعه عرضه کند، زیرا شاخص یک جامعه ایده‌آل در دوره جدید، میزان اهتمام مردم و حکومت به معلولیت‌ها و معلولان است و فیلم در معرفی اهتمام عمومی، مؤثر است.
اما برای ایجاد رونق در موضوع فیلم و جذب معلولین به تولید فیلم یا به دیگر جوانب اقتصادی و فرهنگی فیلم، اقدامات زیربنایی لازم است. از جمله باید در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها گروه ویژه برای فیلم معلولیتی دایر شود و تربیت نیرو و سپس تحقیقات در این باره گسترش پیدا کند.
به منظور تشویق و جذب معلولین به تولید فیلم یا جذب شغل‌هایی مثل فیلم نامه‌نویسی، روزنامه‌نگاری فیلم، بازیگری، موسیقی فیلم و ده‌ها شغل دیگر، دولت باید خدماتی به گروه‌ها و افراد علاقه‌مند بدهد؛ اما متأسفانه در بسیاری از شهرها افراد و گروه‌های فعال در زمینه فیلم، حتی یک محل کوچک برای تمرین ندارند. به علاوه موانع فراوان، سد راه آنان است. البته سازمان بهزیستی در سال‌های اخیر اقداماتی در زمینه فیلم داشته است.
یکی از کاستی‌ها در عرصه فیلم فقدان آرشیو فیلم‌های معلولیتی در ایران و نیز فقدان منابعی است که اطلاعات بدهد و راهنمایی کند، و این کمبودها موجب یأس و ناامیدی شده است. «دفتر فرهنگ معلولین» در حد مقدورات و توانایی‌های خودش، از سال 1391، اقداماتی در این حوزه آغاز کرده است:
1ـ به جمع‌آوری فیلم‌های معلولیتی اقدام کرد و درصدد راه‌اندازی آرشیو کامل بوده است.
2ـ اطلاعات فیلم‌های معلولیتی داخلی و خارجی را جمع‌آوری و به صورت کتاب منتشر کرده است. تاکنون یک جلد کتاب با عنوان راهنمای فیلم‌ معلولیت که گزارش فیلم‌های تولید داخل ایران است در سال 1394 منتشر کرده و چند عنوان کتاب دیگر در دست اقدام دارد.
3ـ چند نشست با گروه‌های تولید فیلم داشته و با معلولان خبره در این زمینه گفت‌وگو داشته است. محتوای این نشست‌ها و گفت‌وگوها را آماده‌سازی و در یک جلد کتاب منتشر خواهد کرد.
4ـ در بانک جامع اطلاعات معلولان، یک بخش به فیلم اختصاص داده است و تاکنون اطلاعات فیلم‌هایی را بارگزاری کرده است.
5ـ فیلم‌های جدید خارجی یا داخلی که برای معلولان سودمند است را شناسایی کرده و برای هر یک گزارشی نوشته و در وب سایت دفتر منتشر می‌کند.
6ـ جمع‌آوری مقالات سودمند در این زمینه و تدوین مجموعه مقالات و انتشار آن.
اما اقدامات بسیار بر جای مانده و امید است تشکل‌های مردمی هر کدام بخشی از کارها را برعهده بگیرند و با تقسیم کار بتوان کمبودها را زودتر، مرتفع و مشکلات را از پیش پای آنان برداشت.
این کتاب شامل دو فصل است، فصل اول به معرفی 245 فیلم درباره معلولان جسمی حرکتی می‌پردازد و فصل دوم دارای 196 فیلم درباره معلولان ذهنی به معنای اعم می‌باشد. این فیلم‌ها تماماً در خارج از ایران تولید شده و به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و غیره است. اطلاعات فیلم‌های تولید و پخش شده تا پایان سال 2019م در این مجموعه آمده است.
مدعی نیستیم این مجموعه کامل و بدون نقص است ولی در ایران به دلیل فقدان آرشیو و بانک‌های جامع فیلم و عدم همکاری آرشیو رسانه ملی بیش از این نمی‌توانستیم این پروژه را معطل بگذاریم. به ویژه دانشجویان و پژوهشگران با تماس‌های مکرر درخواست اطلاعات در این زمینه برای تألیف مقاله و پایان‌نامه داشتند.
این کتاب در واقع یک اثر مرجع است و برای تهیه آن دو سال تلاش شد. خانم مریم قاسمی در سال 1397 این پروژه را آغاز کردند، در مرحله ویرایش مدتی وقت گرفت تا بالاخره در فروردین سال 1399 آماده انتشار گردید. همچنین از خانم زهرا قاسمی که ترجمه درباره فیلم‌ها را انجام دادند تشکر ویژه می‌شود. تشویق، اهتمام و الطاف حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده آیت اللّه العظمی سیدعلی سیستانی در پروژه‌های درباره معلولیت بسیار مؤثر است و از حمایت‌های ایشان تشکر می‌نماییم.
محمد نوری
مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین

پیشگفتار
معلولیت با گستره بسیار وسیع خود؛ پیچیدگی‌های فراوانی را به همراه دارد كه در فرهنگ‌های مختلف به صورت‌های گوناگون خود را نشان می‌دهد. به نظر سیر تاریخی نگرش به معلولیت و برخورد با افراد معلول روند رو به رشد و تکاملی را داشته ولی همچنان کلیشه‌های گذشته رنگ و بوی خود را حفظ کرده و در میان برخی فرهنگ‌ها به ویژه جوامع در حال توسعه بیشتر به چشم می‌خورد.
رسانه‌های همگانی به دلیل تأثیر عمیق اجتماعی فرهنگی به طور اعم و البته رسانه سینما به دلیل ابعاد فراگیرش به طور اخص، از ارزش ویژه‌ای برخوردار است. سینما به عنوان نخستین وسیله ارتباط جمعی كه باعث شکل‌گیری مخاطبان توده شده است، به صورت ابزار تقویت و انتقال ارزش‌های فرهنگی و اندیشه‌ها شناخته شده است.
در جامعه کنونی نیز، تقریباً هر کسی که به تماشای فیلم با محوریت معلول و معلولیت می‌پردازد؛ برای خیلی از افرادی که تماس مستقیم با افراد دارای معلولیت ندارند، فیلم، بدون در نظر گرفتن صحت آن، به عنوان یک منبع اصلی اطلاعات در زمینه ماهیت معلولیت محسوب می‌شود. از این‌رو به شدت مورد نیاز است که تصاویر مبتنی بر واقعیت و صحیحی از افراد معلولی که درگیر کارهای روزمره و زندگی هستند نمایش داده شود.
فرهنگ پدیده‌ای گروهی است و از تعامل افراد با دیگران به وجود می‌آید و عملاً باور و یا رفتار یک فرد وقتی که حالت خارجی و هدفمند پیدا می‌کند بخشی از فرهنگ به حساب می‌آید. تلویزیون و سینما شاید مثال خوبی برای خارجی کردن و هدفمند کردن باشد؛ چرا که خود را نماینده یک مفهوم هدفمند از ارتباط انسانی می‌داند و مفاهیم (به شکل تصویر یا کلمه) عرضه شده در صفحه آن از دیگر مظاهر هدفمند کردن است و قادرند باورها و رفتارها را به صورت هدفمند نمایش داده و آن را جزئی از فرهنگ کنند. انتخاب کلمات، تصاویر و پیام‌هایی که از سوی آن‌ها ارسال می‌شود،ادراکات، نگرش‌ها و رفتارها را تعیین می‌کنند و اهرم پرقدرتی در خارجی کردن نگرش‌ها و باورهای افراد به حساب می‌آیند.
به نظر می‌رسد که بازنمایی معلولیت در رسانه‌های جمعی، در بیشتر کشورهای جهان، از الگوهای نسبتاً مشابهی پیروی می‌کند در دستورالعمل رسانه‌ای که سازمان بین‌المللی کار منتشر کرده است به این امر اشاره شده که «اگرچه برخی مستندات و برنامه‌های ویژه افراد معلول ساخته و پخش می‌شود با این وجود افراد معلول به ندرت به عنوان جزء و بخشی از برنامه‌های اصلی و متداول حضور و نقش دارند. زمانی که به تصویر کشیده می‌شوند غالباً برچسب زده شده، نمایش کلیشه‌ای از آنان ارائه می‌شود، موضوعی برای ترحم و دلسوزی هستند و یا به عنوان موجودات مافوق بشری که سنبل استقامت و پایداری هستند، شناسانده می‌شوند.»
با توجه به این مسئله که افراد دارای معلولیت و مدافعان حقوق معلولیت امروزه برآنند تا تصویرهای کلیشه‌ای از معلولیت را که مرتبط با فرهنگ مسلط جامعه هستند، اصلاح و معلولیت را به عنوان جزیی عادی از زندگی روزمره مردم در رسانه‌های غالب تصویر کنند ضرورت تلاش رسانه‌ها در انعکاس تصویری مبتنی بر واقعیت در جهت عادی سازی این امر بیش از پیش به چشم می‌خورد. سینما، به عنوان یک منبع بزرگ اطلاعات در مورد معلولیت برای میلیون‌ها نفر از بینندگان عمل می‌کند و نمایش و بازنمایی معلولیت نیز نقش اساسی در چگونگی موقعیت افراد معلول در جامعه و درک و آگاهی جامعه از معلولیت دارد.
در دهه‌های اخیر در سایه پیشرفت فرهنگ و علوم، افزایش آگاهی‌های عمومی و تخصصی، انقلاب اطلاعات و ارتباطات و تلاش‌های انجمن‌های حامی افراد معلول شاهد تغییراتی در زمینه الگوهای نگرشی حاکم نسبت به مقوله معلولیت بوده‌ایم. به طوری که امروزه برنامه‌ها و اقدام‌های مربوط به احقاق حقوق افراد معلول یکی از شاخص‌های رشد فرهنگی و اجتماعی جوامع محسوب می‌شود و الگوی موجود کنونی تفاوت عمیق و اساسی با الگوهای پیشین کرده است.
بهرحال معلولان ناچار هستند برای معرفی توانمندی‌ها و برای اصلاح ذهنیت جامعه نسبت به خودشان و نیز برای انتقال تجربه به فیلم اهتمام داشته باشند. اما قبل از هر چیز شناخت فیلم‌ها مهم است. این کتاب اطلاعات فیلم‌های خارجی در دو حوزه معلولان جسمی حرکتی و معلولان ذهنی را در اختیار همگان قرار می‌دهد. امیدوارم تلاش‌های چندساله در تدوین این کتاب کارساز و سودمند باشد.
مریم قاسمی
فروردین ماه 1399

فهرست
مقدمه 19
پیشگفتار 21
فصل اول: فیلم‌های درباره معلولان جسمی حرکتی
A Couple of 100% (2011) 25
A Day in the Life of Bonnie Consolo (1975) 25
A Day in the Life of Felix (2008) 25
A Gift for Serena (1982) 26
A Life Worth Living: Pushing the Limits of Duchenne (2012) 26
A New Kind of Listening (2009) 27
A Place for All (2009) 27
A True Lesson in Humanity (2007) 27
A Whole Lott More (2013) 28
A Wider World 29
A.K.A. Doc Pomus (2012) 29
Adele and Everything After (2017) 30
Against the Odds (1995) 30
Ain’t No Mountain (2016) 31
Ain’t Woke (2018) 31
Alex 03/24/17 (2017) 32
Anbe Sivam (2003) 32
Are We OK? (2013) 33
Arise! And Walk (2016) 33
Arriva la Banda! (2006) 34
Ass Level (2019) 34
Avatar (2009) 35
Back in 1873 (2014) 35
Back Walking Forward (2011) 36
Balance (2009) 37
Batwheel (2013) 37
Beg, Borrow … or Steal (1973) 37
Being Martin (2009) 38
Beware of Pity (1946) 38
Bingo (2013) 39
Blue Away to America (1999) 39
Born on the Fourth of July (1989) 40
Bottom Dollars (2016) 40
Breaking Bad 41
Breaking Ground (1986) 42
Breathe (2017) 42
Breathing Lessons: The Life and Work of Mark O’Brien (1996) 42
Breathing: The Mark Stanley Story (2004) 43
Broken (2016) 43
Carbuncle (2006) 44
Cat (2014) 45
Cemetery of Splendor (2015) 45
Charged: The Eduardo Garcia Story (2017) 46
Chau, Beyond the Lines (2015) 46
Chiefland (2010) 47
Children of the Mountain (2016) 47
CinemAbility (2012) 48
Circles of Support (2007) 49
City of Sadness (2009) 49
Cleaning Up (2017) 50
Cody (2009) 50
Come as You Are (2011) 51
Coming & Going (2011) 51
Coming Home (1978) 52
Crippled Avengers (1978) 52
Dance Me to My Song (1998) 53
Dancing from the Inside Out (1994) 54
Darius Goes West (2007) 54
Day by Day (2017) 55
Defining Beauty: Ms. Wheelchair America (2011) 55
Deiva Thirumagal (2011) 55
Despite The Loss (2019) 56
Diffability Hollywood (2016) 57
Different Abilities: Not Like the Others (2009) 57
Dirty Romance (2015) 58
Disabled Veteran Finds a New Life with His Service Dog (2016) 58
Discapacitados (2009) 59
Dolphin Tale (2011) 59
Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot (2018) 60
Dosti (1964) 61
Down Under Mystery Tour (2009) 61
Eligible (2016) 62
Emmanuel’s Gift (2005) 62
Father Tongue (2017) 63
FiN (2009) 63
Footprints in the Snow (2005) 64
Forever a Champion (2019) 65
Freaks (1932) 65
Gaby: A True Story (1987) 66
Glance Up (2014) 66
Goodbye CP (1972) 67
Gravity Is My Enemy (1977) 67
Guttersnipes (1974) 67
Hammers Over the Anvil (1993) 68
He Was a Quiet Man (2007) 69
Helen Keller: The Miracle Continues (1984) 69
Hiebfest (2016) 70
Hole (2014) 70
Hot Girls (2016) 71
Hyde Park on Hudson (2012) 71
I Can (2019) 72
I’ll Push You: A Real-Life Inspiration (2017) 72
Ill, Actually (2019) 73
I’m an Artist (2009) 73
It Ain’t Over (2012) 73
It’s Not Yet Dark (2016) 74
Jeremy the Dud (2017) 74
Jimmy (2011) 75
Josee, the Tiger and the Fish (2003) 75
Just a Little Inconvenience (1977) 76
Kathy (1981) 76
Kills On Wheels (2016) 76
La piscina (2012) 77
Lady Chatterley (2006) 78
Lady Chatterley’s Lover (2015) 78
Langer Gang (1992) 79
Laura Ferguson: Visualizing Inner Space (2004) 79
Leave Yesterday Behind (1978) 80
Left (2017) 80
Life Locked in a Suitcase (2013) 81
Little Man (2005) 81
Little World (2012) 81
Lives Worth Living (2011) 82
Long Ago, Tomorrow (1971) 83
Look Who’s Laughing (1994) 83
Lorenzo’s Oil (1992) 84
Los amores inconclusos (2015) 84
Love & Loss (Documentary) (2018) 85
Lucky Star (1929) 85
Mac and Me (1988) 86
Margarita with a Straw (2014) 86
Mark’s Diary (2019) 87
Mask (1985) 87
Mayor of the West Side (2006) 88
Me Before You (2016) 89
Million Dollar Baby (2004) 89
Miracle in Lane 2 (2000) 90
Monkey Shines (1988) 90
More Than Walking (2009) 91
More Then Art (2014) 91
Mothersbane (2010) 92
Mr. Connolly Has ALS (2017) 92
Mr. Miller Dahl (2007) 93
Murderball (2005) 93
Music by Prudence (2010) 94
Music Within (2007) 94
Musical Chairs (2011) 95
My Flesh and Blood (2003) 95
My Left Foot (1989) 96
My Voice 97
Narkos (1944) 97
Never Been Done: The Jon Comer Story (2004) 97
Nico the Unicorn (1998) 98
Nico’s Challenge (2010) 98
NoBody’s Perfect (2008) 99
Oasis (2002) 100
On Wings Like Eagles (2005) 100
Onbegrensd (2010) 100
Once Upon a Time There Was a Man (2015) 101
One Hundred Steps (2006) 101
One Little Finger (2019) 102
One of a Kind Child 102
One Strong Arm (2004) 103
Only God Could Hear Me (2011) 103
Osoi hito (2004) 104
Our Beautiful Secret (2013) 104
Painkiller (2016) 104
Palomino (1991) 105
Perfect World (2018) 106
Persons Unknown (1996) 106
QED (2017) 107
Quid Pro Quo (2008) 108
Raising Matty Christian (2014) 108
Raspberry Ripple (2007) 109
Reach for the Sky (1956) 110
Rear Window (1998) 110
Reckless (1995) 111
Rescue Dog to Super Dog 111
Resuface (2007) 112
Rise (2006) 112
Rory O’Shea Was Here (2004) 113
Run For Those Who Can’t (2019) 114
Run If You Can (2010) 114
Rust and Bone (2012) 115
Samma som du (2015) 115
Saved! (2004) 116
Seeing Hands (1943) 117
Set Apart: The Jim Abbott Story (2018) 117
Shadow of the Swan: A Composer’s Story (2005) 117
Shirley Adams (2009) 118
Shooting Beauty (2009) 119
Sixth Happiness (1997) 119
Song of the Land (2014) 120
Soul Surfer (2011) 120
Special Dead (2006) 121
Special Needs (2006) 121
Speechless 122
Stand Up (2019) 122
Star Riders (2009) 123
Stars and Bones (2016) 123
States of Grace (2014) 124
Stilts & Spokes (2014) 124
Stop Motion (2010) 125
Stronger (2017) 125
Sunrise at Campobello (1960) 126
Surprise, Surprise (2010) 126
Swimming Against The Current (2017) 127
Take a Bow (2009) 127
Team Everest: A Himalayan Journey (2007) 128
The Ability Exchange (2016) 128
The Acorn People (1981) 129
The Art of Negative Thinking (2006) 130
The Athlete (2009) 130
The Bone Collector (1999) 131
The Book Group 131
The Brooke Ellison Story (2004) 132
The Cake Eaters (2007) 132
The Death of Louis XIV (2016) 133
The Diving Bell and the Butterfly (2007) 134
The Elephant Man (1980) 134
The Emmett Smith Story (1979) 135
The Eternal Sea (1955) 136
The Ex (2006) 136
The Finishers (2013) 137
The Flip Side (2005) 138
The Fundamentals of Caring (2016) 138
The Gospel According to Berkeley (1992) 138
The Intouchables (2011) 139
The Keys to the House (2004) 140
The Last American Freak Show (2008) 140
The Miracle (2007) 141
The Mountain Within (2009) 141
The New, True, Charlie Wu (2009) 142
The Optimist and the Buddhist (2012) 142
The Pride of the Yankees (1942) 143
The Ride (2012) 143
The Road Home (2008) 144
The Sacred Flame (1929) 145
The Sessions (2012) 145
The Sign of the Ram (1948) 146
The Skin Horse (1983) 146
The Social Model (2018) 147
The Sound of Love (1978) 147
The Speed Track (2007) 148
The Theory of Everything (2014) 148
The Theory of Flight (1998) 149
The Upside (2017) 149
Thumbs Down to Pity (2007) 150
Torey’s Distraction (2009) 151
Treasure Island (1950) 151
Turning the Tide: Dignity, Compassion and Euthanasia (2007) 152
108 Stitches (2014) 152
37 Seconds (2019) 153
39 Pounds of Love (2005) 153
9000 Needles (2009) 154
فصل دوم: فیلم‌های درباره معلولان ذهنی
A Beautiful Mind (2001) 157
A Pony and His Boy: The Story of Berry & Josh (2018) 157
A World Without Down’s Syndrome? (2016) 158
AfterLife (2003) 158
Anita (2009) 159
Any Day Now (2012) 159
Autism: The Musical (2007) 160
Autistic License Movie (2009) 160
Barfi (2013) 161
Be Good to Eddie Lee (2010) 161
Be My Baby (2014) 162
Best Friend (2017) 162
Bless the Child (2000) 162
Body & Soul: Diana & Kathy (2007) 163
Breakfast on Pluto (2005) 164
Brother of Sleep (1995) 164
Burning Down (2015) 165
Bury My Heart with Tonawanda (2013) 166
Café de Flore (2011) 166
Celebration Family (1987) 167
Changing a Mind (2008) 167
Charly (1968) 168
CinemAbility (2012) 169
Coming Down the Mountain (2007) 169
Die Mongolettes – Wir wollen rocken! (2012) 170
Different Eye 170
Dirty Filthy Love (2004) 171
Disminuir el paso (2008) 171
Dora or The Sexual Neuroses of Our Parents (2015) 172
Down in Number 5 (2009) 172
Down Squad (2020) 173
Down With Music (2018) 173
Duo: The True Story of a Gifted Child with Down Syndrome (1996) 174
Elementary Ed (2007) 174
Elenas Chance (2009) 174
Endless (2018) 174
Every Journey Is Unique: A Story of Autism (2007) 175
Everything’s Coming Up Rosie (2009) 175
Florian – Liebe aus ganzem Herzen (1999) 176
Forrest Gump (1994) 176
Girlfriend (2010) 177
Graduating Peter (2001) 177
Heart of Dragon (1985) 177
Heaven is a Traffic Jam on the 405 (2016) 178
Heavy Load (2008) 179
Here’s Herbie (2009) 179
Historias corrientes (2017) 180
House Finch (2018) 180
I Am (2017) 180
I Am Sam (2001) 181
I Can Act (2019) 181
I Wish (2019) 182
If You Love Me (2006) 182
I’m Ready (2010) 183
Inside Me (2006) 183
Intelligent Lives (2018) 184
Jack Blond (2008) 184
Jefftowne (1998) 185
Jerome Lejeune – To the least of these my brothers & sisters (2015) 185
Jesus Is Dead (2016) 186
Jewel (2001) 187
Johnny Stecchino (1991) 187
Jonathan: The Boy Nobody Wanted (1992) 188
Just Like Anyone (2008) 188
Just Like U (2011) 189
Keane (2004) 189
Kelly’s Hollywood (2015) 189
Kids Like These (1987) 190
King Shimon (2018) 191
Koi… Mil Gaya (2003) 191
León and Olvido (2004) 192
Life Goes On 192
Life, Animated (2016) 193
Light in the Piazza (1962) 194
Lisanne (2005) 194
Lo que siento por ti (2018) 195
Main Aisa Hi Hoon (2005) 195
Mañana no te olvides (2017) 196
Marathon (2005) 196
Mary and Max (2009) 197
Mazal Means Luck (2015) 197
Me Too (2009) 198
Menschen (2013) 199
Mercury Rising (1998) 199
Monica & David (2009) 200
My Brother (2006) 200
My Hero Brother (2016) 201
Neon Heart (2018) 201
Nightmare Turned Beautiful (2015) 202
No Child of Mine (1993) 202
Notes on a Scandal (2006) 203
Ocean Heaven (2010) 203
Officer Steve (2004) 204
Ok, Let’s Talk About Me (2005) 204
Oltre la linea (2015) 205
Orson’s Last Dance (2012) 205
Paradise Pavilion 206
Peter (2004) 206
Portraits of Epilepsy 207
Praying with Lior (2008) 207
Precious (2009) 207
Radio (2003) 208
Rain Man (1988) 209
Running with Scissors (2006) 210
Sanctuary (2016) 210
Sand Trap 211
Santa Sangre (1989) 211
Schlitzie: One of Us 212
Smudge (1997) 213
Snow Cake (2006) 213
So Much Yellow (2017) 214
Something for Stevie (2007) 214
Son of the Sunshine (2009) 215
Stars (1999) 215
Stigma (1982) 216
Strong Love (2007) 216
Struck by Lightning (1990) 217
Summer Heights High 217
Temple Grandin (2010) 218
Thank You Gangsters (2011) 218
The Boy Who Could Fly (1986) 219
The Boys Next Door (1996) 219
The Curse of the Tempest Jewel (2015) 220
The Eighth Day (1996) 220
The Grown-Ups (2016) 221
The Holy Bible Kid Style 221
The Importance of Tying Your Own Shoes (2011) 222
The Kid from Nowhere (1982) 223
The Last Man on Earth (2019) 223
The Lost Prince (2003) 224
The Memory Keeper’s Daughter (2008) 224
The Other Sister (1999) 225
The Peanut Butter Falcon (2019) 225
The Punk Syndrome (2012) 226
The Real Life of Pacita M. (1991) 226
The Ringer (2005) 227
The Room (2006) 227
The Smile Man (2013) 228
The Specials (2019) 229
The Teachings of Jon (2006) 229
The Third Parent (2006) 230
The White Ribbon (2009) 230
Think of Me First as a Person (1975) 231
This Business of Autism (2018) 231
Thomas – 9 år (1980) 232
Ti voglio bene Eugenio (2002) 232
To Swim with Dolphins (1996) 232
Tommy’s Story (2007) 233
Touched by Grace (2014) 233
Treasure Diversity (2008) 234
Tru Confessions (2002) 234
Two Special Brothers (2006) 235
Unlikely Travellers (2007) 235
Unser Walter 236
Untold Desires (1994) 236
Up Syndrome (2000) 237
Up&Down – Un film normale (2018) 237
Viene una chica (2011) 238
Vier Leben (2008) 238
Viver Só (2014) 238
Walk. Ride. Rodeo. (2019) 239
Walking on Air (1987) 239
Wally (2006) 240
Wassanaye Sanda (2017) 241
Ways on Wheels (2009) 241
We Are Visible (2019) 241
We Can Shine: From Institutions to Independence (2010) 242
We Will Ride (2017) 243
We’re the Superhumans (2016) 243
What Can You Do about It (2019) 243
What Is It? (2005) 244
What’s Eating Gilbert Grape (1993) 244
What’s Eating Gilbert Grape (1993) 245
Wheels of Freedom (2018) 246
When a Feller Needs a Friend (1932) 246
When Billy Broke His Head… and Other Tales of Wonder (1995) 246
When I Walk (2013) 247
When You Remember Me (1990) 248
Where Hope Grows (2014) 248
Who Are the DeBolts? and Where Did They Get Nineteen Kids? (1977) 249
Wings of the Navy (1939) 249
Without Pity: A Film About Abilities (1996) 250
Working with Disability (2016) 250
Wretches & Jabberers (2011) 250
Wuff (2018) 251
Yellow (2014) 251
Yes I Can 252
You Can Be BRAVE (2018) 253
You See Me (2015) 253
You Want a Sandwich? (2009) 254
You’re Not You (2014) 254
Yours to Keep (1989) 254
Yuvvraaj (2008) 255
Zie mij doen (2018) 256
24 Weeks (2016) 256
46/47 (2012) 257

برچسب ها:
این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *