سالن قرنطینه معلولان «انبار مصالح» شد!

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
11 دقیقه مطالعه

سالن قرنطینه معلولان «انبار مصالح» شد!

رئیس هیأت مدیره آسایشگاه معلولان حضرت ابوالفضل(ع) همدان ضمن انتقاد به این موضوع که سالن قرنطینه معلولان مشکوک به کرونا توسط بهزیستی به «انبار مصالح» تبدیل شده آن هم در شرایط خاص این روزها که باید شاهد حمایت این مجموعه باشیم، مدیرکل بهزیستی همدان می‌گوید: این سالن متعلق به بهزیستی است و تنها دو سالن در اختیار مرکز فیاض‌بخش بوده و این مرکز موظف است در همین دو سالن مددجویان را بستری کند!.

سالن قرنطینه معلولان «انبار مصالح» شد!
خبرگزاری فارس- همدان: اختلاف نظر بخش خصوصی و یا نیروهای فعال خدماتی و اجتماعی سمن محور با دولتیان، مسأله جدیدی نیست. گاهی مدیران دولتی به اجبار، از روی ناآگاهی و یا از روی دوراندیشی- هر یک می‌تواند مصداق داشته باشد- تصمیم می‌گیرند که امکاناتی را در اختیار یک سمن و یا فعالان اجتماعی قرار دهند و یا این امکانات را بازپس گیرند.
اما گاهی این تصمیم می‌تواند زندگی بخشی از اقشار جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، مصداق این امر سالن‌های مرکز بهزیستی فیاض‌بخش است که برای نگهداری از معلولان استفاده می‌شود. در طول سال‌ها این مرکز مأمنی برای خانواده‌هایی بوده که معلولان ذهنی داشتند، اما در برخی از برهه‌های زمانی مسؤولان بهزیستی تصمیم می‌گیرند که براساس طرح‌های جدید، سالن‌های موجود را در اختیار دیگران هم قرار دهند، مانند اشتغالزایی.
مسؤولان مرکز نگهداری معلولان به دلیل عنوان اشتغالزایی با مدیران همکاری می‌کنند، هرچند باید در گزارشی جداگانه به این نکته نیز پرداخته شود که آیا این مرکز اشتغالزایی به اهداف خود رسیده است یا خیر؟
اما به تازگی مدیران بهزیستی همدان تصمیم می‌گیرند که بخش دیگری از سالن‌های تحت اختیار مرکز نگهداری معلولان ذهنی را به انبار مصالح اختصاص دهند، این بار مسؤول آسایشگاه لب به اعتراض گشوده و شاید در این هراس است که اندک اندک تمام مرکز را از دست آنها بگیرند و فقط ده‌ها معلول ذهنی بر روی دستشان و خانواده‌ها باقی بماند.
اما دو مسأله‌ باید روشن شود که در دو ادعا نهفته است، به گفته مدیرکل بهزیستی سالن گرفته شده در ساختمان فیاض‌بخش مناسب استفاده نیست و باید بازسازی شود و رئیس هیأت مدیره آسایشگاه خیریه معلولان حضرت ابوالفضل(ع) همدان معتقد است که از این سالن به عنوان سالن قرنطینه معلولان به ویژه در دوران کرونا استفاده می‌شد، همچنین مدیرکل بهزیستی مدعی می‌شود که مسؤولیت تأمین سالن قرنطینه بر عهده خود مراکز است که در قانون هم آمده اما رئیس هیأت مدیره آسایشگاه معلولان حضرت ابوالفضل(ع) همدان می‌گوید هیچ قانون نوشته شده‌ای در این حوزه وجود ندارد. نظرات هر دو طرف را با هم می‌خوانیم و قضاوت را به خوانندگان می‌سپاریم.

اجاره نامه را به آسایشگاه نمی‌دهند
رئیس هیأت مدیره آسایشگاه معلولان حضرت ابوالفضل(ع) همدان با بیان اینکه مرکز نگهداری فیاض‌بخش در اجاره آسایشگاه خیریه ابوالفضل با ۷۰ بیمار معلول ذهنی آغاز به کار کرده است اظهار کرد: هر ساله قرارداد فی مابین با اداره بهزیستی منعقد و تمدید شده اگرچه در حال حاضر قرارداد این مرکز در اداره بهزیستی موجود است ولی به بنده تحویل نداده‌اند.
عباس قراگوزلو افزود: در این آسایشگاه از یک سالن به عنوان موارد اضطرار و ویژه به عنوان سالن قرنطینه استفاده می‌کردیم همچون شرایط کرونایی که متاسفانه مسؤولان بهزیستی قفل این سالن را شکسته و به انبار مصالح تبدیل کرده‌اند.
وی یادآور شد: اداره بهزیستی از این موضوع اطلاع داشت به نحوی که ما اعلام کردیم در صورت بروز و ظهور شیوع کرونا در دیگر مراکز، معلولان کرونایی به این سالن به عنوان سالن قرنطینه منتقل شوند و ما هم این فضا را تجهیز کنیم تا مبتلایان بیشتری امکان حضور داشته باشند.
رئیس هیأت مدیره آسایشگاه معلولان حضرت ابوالفضل(ع) همدان تصریح کرد: هیچ کدام از آسایشگاه‌های همدان به غیر از این مجموعه سالن قرنطینه ندارند از همین رو بهزیستی به وقت شیوع کرونا، معلولان مبتلا در دیگر مراکز را به مرکز اداری علمی کاربردی منتقل کرده است.
وی با تأکید بر اینکه این سالن برای افراد مشکوک به ابتلا در نظر گرفته شده بود چراکه با کوچکترین علائم ولو تب مختصر و یا سرفه جزیی بنا به کرونا گذاشته می‌شود و باید از دیگر معلولان جداسازی شوند تا خلافش ثابت شود متذکر شد: با توجه به شرایط خاص معلولان بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی حتی سرماخوردگی‌های جزئی نیز باید جداسازی شوند.
قراگوزلو در ادامه تصریح کرد: سالن مذکور به منظور جداسازی بیماران مشکوک به کرونا مورد استفاده قرار می‌گرفت و جوابگو ی نیاز ما بود اما متاسفانه همین امکانات ناقص را از ما گرفته‌اند.

بهزیستی باید حامی معلولان باشد
وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی متولی معلولان و مراکز نگهداری معلولان است لذا باید حامی باشد و اولویت امور را در رفع مشکلات معلولان بداند نه اینکه امکانات دست و پا شکسته موجود را به انبار سیمان بدل کند گفت: با سابقه ۴۰ ساله در مجموعه بهزیستی تاکنون قانون سالن قرنطینه نداشته‌ایم و ما تنها مرکزی هستیم که در مجموعه‌های استان دارای سالن قرنطینه است.
رئیس هیأت مدیره آسایشگاه معلولان حضرت ابوالفضل(ع) همدان خاطرنشان کرد: با وجود ممنوعیت پذیرش در آسایشگاه‌ها با توجه به شیوع کرونا تنها مرکزی که با حکم قضایی پذیرش داشت مرکز ما بود چراکه سالن قرنطینه تعبیه شده است.
وی در ادامه با اشاره اینکه هفته گذشته مرحله اول واکسیناسیون معلولان در مرکز ما انجام شده است یادآور شد: در حال حاضر نیز پذیرش، ملاقات و مرخصی ممنوع است.
قراگوزلو درباره سالن قرنطینه این مرکز ادامه داد: متاسفانه داخل این سالن بیمار بستری بود ضمن اینکه غیر از این فضا جای دیگری نداریم که به منظور سالن قرنطینه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه در سال ۹۴ نیز یک قسمت دیگر از این مجموعه که معلولان زندگی می‌کردند به عنوان ایجاد فضایی برای اشتغالزایی ۲۰۰ زن بی سرپرست از مرکز معلولان جدا و اجاره داده شد تصریح کرد: در حالی که اشتغالزایی ایجاد نشد و مشخص نیست قرارداد طرف مقابل به چه شکل رها شده است.
رئیس هیأت مدیره آسایشگاه معلولان حضرت ابوالفضل(ع) همدان با بیان اینکه بنده و همکارانم تمام تلاش خود را برای کمک به معلولان این مرکز به کار بسته‌ایم که در شرایط کرونایی نیز کار ما چند برابر شده گفت: به لطف خدا و دغدغه‌مندی همکارانم جلوی بروز مشکل و ابتلا به کرونا در این مرکز گرفته شده است، اما سوال اینجاست که چرا در این شرایط حساس، بهزیستی به جای کمک به ما باید سالن قرنطینه را به «انبار مصالح» تبدیل کند؟

موردی از ابتلا به کرونا در سالن فیاض‌بخش نداریم
مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه نظارت و رصد مراکز نگهداری معلولان بر عهده بهزیستی است اظهار کرد: مرکز فیاض‌بخش در یک قسمت از ساختمانی بالغ بر ۴ هزار متر که متعلق به اداره بهزیستی است فعالیت دارد و طبق قرارداد این فضا در اختیار موسسه دکتر قراگوزلو قرار گرفته است.
مهدی دیناری با اشاره به اینکه این مرکز دو سالن و سالانه ۶۹ مددجو دارد که همگی به غیر از دو نفر واکسینه شدند تصریح کرد: خوشبختانه هیچ موردی از ابتلا به کرونا در این مرکز مشاهده نشده است.
وی درباره سالنی که به انبار مصالح تبدیل شده است گفت: این سالن متعلق به بهزیستی است و تنها دو سالن در اختیار مرکز فیاض‌بخش بوده و این مرکز موظف است در همین دو سالن مددجویان را بستری کند.

بهزیستی تعهدی برای سالن قرنطینه ندارد
مدیرکل بهزیستی استان همدان با تأکید بر اینکه این مرکز موظف است سالن قرنطینه داشته باشد و بهزیستی هیچ مسؤولیتی در خصوص قرنطینه مراکز نگهداری ندارد ادامه داد: اگرچه همکاری لازم در برهه‌های حساس وجود دارد ضمن اینکه خوشبختانه مدیریت آقای قراگوزلو در مورد مهار کرونا بین مددجویان خیلی خوب بوده است.
وی خاطرنشان کرد: هر مرکز نگهداری معلولان اعم از شبانه‌روزی و روزانه موظف است الزامات اداره بهزیستی را اجرا کند به نحوی که مراکز شبانه‌روزی طبق قانون باید محل قرنطینه جدا بدون توجه به دوران کرونا داشته باشد.
دیناری با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از مراکز نگهداری مددجویان این فضای قرنطینه را ندارند گفت: در حین اخذ مجوز مرکز شبانه‌روزی و طبق آیین نامه حتما در کنار فضای سکونت مددجویان باید محلی برای قرنطینه تعبیه شود تا بدو ورود در این محل اقدامات و آزمایش‌های لازم صورت گیرد.

مصالح اهدایی را باید دپو می‌کردیم
وی یادآور شد: مقدار زیادی مصالح به منظور ساخت و سازهای سال جاری توسط خیرین تهیه که به اجبار در این سالن‌ دپو شده اگرچه این سالن پتانسیل بستری مددجویان را ندارد و مستهلک است به طوری که هزینه گزافی برای بازسازی در بردارد.
مدیرکل بهزیستی استان همدان در پایان هدف فعالیت اداره بهزیستی را خدمت به مددجویان دانست و بیان کرد: با وجود اینکه یک سوم مددجویان سراسر استان زیر نظر موسسه آقای قراگوزلو اداره می‌شوند اما کمترین مورد ابتلا به کرونا از این موسسه گزارش شد.

منبع: فارس، 1 خرداد 1400

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *