رویای کاغذی

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
6 دقیقه مطالعه

رویای کاغذی، نویسنده: شیرین عربشاهی، تصویرگر: زهرا پسندی، انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین، 1400، 52 ص.

ISBN: 978-622-6216-87-6

موضوع:
شعر فارسی– قرن ۱۴
Persian poetry — 20th century

مشاهده صفحات اولیه کتاب

متن پشت جلد کتاب:
 هرگـز نشـوم دچـار تردیـد     در بـاور خـود پـرم از امیــد
گر من نتــوانم این دویدن     با بال خیال خوش پــریدن!
قدرت به تـنم چوشـیر دارم     صـد هـمـت بـی‌نظیــر دارم
با آتش جهل در مسافم     سیمرغ جهان و اهل قافم
تـا قله‌ی زنـدگـی بتـازم     با عشـق بـنـای نـو بسـازم
دیوی ست درونم و به جانم     با همت خـویـش می‌تـوانـم
در بنـدکشم تن و سرش را     بـایـد بکشـم که بـاورش‌ را
من تکیه به فکرخویش دارم     اینگونه نبین، چه بیـش دارم

انتشارات توانمندان
ناشر تخصصی معلولیت و معلولان
تلفن: ۰۲۵۳۲۹۱۳۴۵۲ (ساعت ۸ الی ۱۷) ؛ تلگرام: ۰۹۳۹۸۳۷۳۴۳۵
آدرس: قم، بلوار محمد امین، خیابان گلستان، کوچه۱۱، پلاک۴، دفتر فرهنگ معلولین
ایمیل: nori1363@gmail.com

درباره نویسنده
شیرین عربشاهی در سال ۱۳۵۱ در کاشان متولد شد. در نوجوانی حادثه‌ای مسیر زندگی‌اش را دگرگون ساخت و در شمار آسیب دیدگان نخاعی قرار گرفت. این حادثه باعث شد تا روحیه‌اش را از دست بدهد. پس از مدتی متوجه شد می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های محیط و توانمندی‌های ذاتی مسیر جدیدی در زندگی خود ایجاد کند. کاشان شهری هنرپرور و هنر دوست، مشاهیر زیادی را به جامعه هنری و ادبی ایران معرفی کرده است.
در خانواده شیرین، پدر با شعر انس و الفتی فراوان داشت. شیرین میراث دار پدر شد.
او با تلاش و پشتکار توانست ذوق و قریحه ی شعری خود را شکوفا کند که این ممکن نبود جز با انگیزه‌ای بنام عشق.
شیرین راهش را یافته بود و از سال ۱۳۷۶ دست به قلم شد و با زبان شعر به بیان احساسات خود پرداخت. ثمره و نتیجه‌اش اشعار فراوانی است که تاکنون چهار مجموعه شعر به نام خود و چهار مجموعه شعر، کتاب مشترک به نام او و دیگر شاعران منتشر شده است. نام او در کنار غزل سرایان قند پارسی در تاریخ ایران و تاریخ هنر حتما ماندگار خواهد شد و بی شک الگویی است برای همه افرادی که بر اثر حادثه آسیب جسمی دیده‌اند و از توانمندی‌های ذاتی و محیطی خود غافل‌اند، شیرین به عنوان یک تجربه و الگوی مجسم به همه‌ی آسیب دیدگان می‌گوید: شور و عشق را در خود زنده کنید. از لاک دل مردگی و خمودگی خود را رها کرده تا خلاق و مولد شوید.
شیرین عربشاهی غیر از شرکت در نشست‌های ادبی و مشاعره و مشاوره دادن و راهنمایی شاعران نو پا کارنامه‌ای در هشت عنوان کتاب بر جای گذاشته است. چهار مجموعه شعر به نام خود منتشر کرده است؛ به نام‌های:
شوق شیرین، ۱۳۹۵
آوای سرخ، ۱۳۹۶
به تو فکر میکنم، ۱۳۹۷
رویای کاغذی، ۱۴۰۰
و نیز چهار مجموعه شعر با عناوین حوزه مشق، دل، روزنه و عاشقانه‌های پاییز هم به صورت کتاب مشترک، اشعار او با دیگر شاعران است.
در چند جشنواره مثل کتاب سال سیلک و آیین یاوران کتاب از او تقدیر شده و سپاس نامه‌ها و هدایای نفیسی نیز تقدیم او گردیده است.
شیرین عربشاهی یک الگو و یک تجربه است که می‌تواند در جامعه تعمیم پیدا کند. راه گسترش این تجربه‌ها برگزاری نشست‌ها، گفت‌وگوها و نیز نگارش تحلیل و نشر آن‌ها است.
علی نوری
انتشارات توانمندان

درباره تصویرگر
زهرا پسندی متولد 1374 از تولد، دارای معلولیت از ناحیه دو پا بود. سرنوشت او این‌گونه رقم خورد که ویلچرنشین شود. اما تحصیلات ابتدایی و متوسطه را با موفقیت گذراند و به دانشگاه راه یافت. رشته گرافیک خواند و کارشناسی دریافت کرد. او بیشتر علاقه دارد، عملی کار کند و تجارب جدید بیاموزد و از این راه پیشرفت کند.
طراحی جلد کتاب نظرش را جلب کرد و به رغم بحرانی بودن وضع بازار کتاب، چندین کتاب و مجموعه شعر را طراحی جلد کرده است.
در نمایشگاه نقاشی با موضوع محیط زیست در سازمان محیط زیست کشور شرکت کرد. این نمایشگاه با مشارکت 43 کشور و حضور کارشناسان سازمان ملل و کارشناسان محیط زیست برگزار شد.
او به ظرفیت‌ها و فرصت‌های بین‌المللی توجه دارد. به طوری که در سال 2021 در نمایشگاه نقاشی پاراآرت ژاپن شرکت کرد و برگزیده شد.
امید است سازمان بهزیستی با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت علوم، فرصت‌های بین‌المللی را به چنین توانمندانی معرفی و راه پیوستن و مشارکت آنان را تسهیل و هموار سازند. موفقیت آنان در رخدادهای بین‌المللی در حقیقت اعتبار برای ایران است.

         

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *