کامران نامه

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
14 دقیقه مطالعه

کامران نامه: زندگینامه و مجموعه یادداشت‌های کامران رحیمی، به اهتمام: اباذر نصر اصفهانی، انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین، 1400، 128 ص.

ISBN: 978-622-6216-94-4

موضوع ها:
 رح‍ی‍م‍ی‌، ک‍ام‍ران‌، ‏‫۱۳۲۹‏-‬ — یادداشت‌ها،‌ طرح‌ها و غیره
ناشنوایان– ایران
Deaf– Iran

مشاهده صفحات اولیه کتاب

متن پشت جلد کتاب:
کامران رحیمی متولد مرداد ماه 1329 در شهر تهران و از ناشنوایان فرهیخته و قدیمی است. ایشان دانش آموخته مدرسه باغچه‌بان است و سال‌ها در حوزه ناشنوایی و زبان اشاره تدریس و پژوهش داشته و تاریخ ناشنوایان ایران را در قالب مقالاتی با عنوان «آن روزها» نوشته است.
هدف از تدوین و انتشار این کتاب، آشنایی بیشتر نسل کنونی و نسل‌های آینده با فعالیت‌های آقای رحیمی است، همچنین به اشتراک گذاشتن تجارب و دستاوردی که سال‌ها برای آنها زحمت کشیده است.
ناشنوایان با مطالعه این کتاب می‌توانند سطح دانش و معلومات خود را افزایش دهند و درباره جایگاه و وضعیت فرهنگ و جامعه ناشنوایی اطلاعات پیدا کنند. به ویژه کامران رحیمی، با توضیح کلمات مبهم و دشوار سعی کرده قلمرو واژگان ناشنوایان را گسترش دهد.

انتشارات توانمندان
ناشر تخصصی معلولیت و معلولان
تلفن: ۰۲۵۳۲۹۱۳۴۵۲ (ساعت ۸ الی ۱۷) ؛ تلگرام: ۰۹۳۹۸۳۷۳۴۳۵
آدرس: قم، بلوار محمد امین، خیابان گلستان، کوچه۱۱، پلاک۴، دفتر فرهنگ معلولین
ایمیل: nori1363@gmail.com

مقدمه
متأسفانه تاریخ جامع و کامل درباره تحولات جامعه و فرهنگ ناشنوایان تاکنون منتشر نشده، و بسیاری از شخصیت‌های نسل‌های اول و دوم ناشنوایان در دوره جدید بدون اینکه اطلاعات و معلومات خود را بازگو کنند و به دیگران انتقال دهند از میان ما رفته‌اند. اما فقدان تاریخ، آسیب‌ها و پیامدهای منفی فراوان داشته و همچنان دارد. از این‌رو ضروری است حداقل اطلاعات شخصیت‌های زنده جمع‌آوری و مجموعه‌سازی و منتشر شود؛ تا با نشر زندگینامه هرچند کوتاه درباره آنان، اطلاعات تاریخی هر شخصیت محفوظ بماند. «دفتر فرهنگ معلولین» با درک چنین ضرورتی تاکنون چندین عنوان کتاب در این زمینه منتشر کرده است. انتشار زندگی‌نامه ثمینه باغچه‌بان، نشر سال‌شمار و زندگینامه جبار باغچه‌بان، نشر زندگینامه رضا محمودی، انتشار زندگینامه سیدرضاقلی شهیدی و فاطمه آقامحمد از جمله این فعالیت‌ها است. اما ده‌ها شخصیت دیگر مانده و هنوز مشغول هستیم. متأسفانه با افزایش مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر چنین اقداماتی برای ما که تاکنون هیچ‌گونه مساعدتی از دولت دریافت نکرده و با کمک‌های مردمی سرپا بوده‌ایم بسیار سخت شده است.
فشاری که مجبوریم تحمل کنیم فوق‌العاده است و امیدواریم جامعه هدف درک مطلوبی از وضع ما داشته باشند؛ اما استاد فرهیخته کامران رحیمی از شخصیت‌های مؤثر در جامعه و فرهنگ ناشنوایان است و تلاش کرده‌ایم، زندگینامه کوتاه و مجموعه یادداشت‌های او را منتشر کنیم.
به هنگام تکمیل پروژه نشریات معلولین با صفحه شخصی آقای کامران رحیمی، از ناشنوایان فرهیخته و قدیمی و ساکن سوئیس آشنا شدیم. ایشان اطلاعات خوب درباره تاریخ ناشنوایان ایران به مرور در قالب سلسله مقالاتی با عنوان «آن روزها» نوشته بود. تصمیم گرفتیم همه این مطالب را در قالب یک فایل دسته‌بندی و با عنوان «کامران نامه» که نام صفحه فیس‌بوکی ایشان است، مجموعه‌سازی و در یک جلد ارائه کنیم.
در ضمن درباره زندگی و فعالیت‌های آقای کامران رحیمی در صفحه فیس‌بوک منتسب به ایشان مطلبی نبود، لیکن در برخی صفحات اینترنتی از جمله سایت بنیاد ناشنوایان ایران، محتواهایی وجود داشت که در سال‌های قبل در دسترس بود و بخشی از آنها را توانسته بودیم قبلاً استخراج کنیم. متأسفانه سایت بنیاد پژوهش‌های ناشنوایان ایران که گنجینه عظیمی از مقالات و اطلاعات درباره تاریخ ناشنوایان داشت، در سال‌های اخیر از دسترس خارج شده است. درباره آقای رحیمی در این سایت اطلاعات زیادی وجود داشت، لیکن هم اکنون دسترسی به آنها ممکن نیست.
در ضمن آقای کامران رحیمی علاوه بر صفحه «کامران نامه»، صفحه‌ای دیگر با عنوان «ناشنوایان و ادبیات فارسی» نیز در فیس‌بوک و همچنین در قالب کانال در شبکه تلگرام دارد. در کانال تلگرامی‌اش معمولاً مطالبی در حوزه آموزش مفاهیم ادبی همچون اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها منتشر کرده است. البته گهگاه، مقالاتی درباره ناشنوایان نیز دارد. تلاش شد تمامی یادداشت‌های این صفحات استخراج شود. البته لازم به ذکر است که معمولاً همراه با این متون، فیلم مربوط به زبان اشاره آنها نیز که توسط خود ایشان تهیه شده، نیز عرضه شده است.
هدف ما از تدوین و انتشار این مجموعه، اولاً آشنایی بیشتر نسل کنونی و نسل‌های آینده با آقای رحیمی است؛ دوم به اشتراک گذاشتن تجارب و دستاوردی که سال‌ها برای آنها زحمت کشیده است؛ سوم از این طریق می‌خواهیم معلومات و دانش ناشنوایان ایران و نیز مهارت‌های فرهنگی و اجتماعی آنان را افزایش دهیم؛ چهارم درصدد هستیم دامنه واژگان و قلمرو زبانی جامعه ناشنوایی را توسعه دهیم.
امیدواریم این اثر مؤثر واقع شود و با نقدهای سازنده مطالعه کنندگان، مسیر ما را تصحیح کنند و بتوانیم در آینده نزدیک ده‌ها اثر دیگر در حوزه ناشنوایان و ناشنوایی عرضه کنیم. همچنین امیدواریم استاد کامران رحیمی لغزش‌های ما را عفو کرده و مساعدت کنند تا این اثر در ویرایش‌های بعدی بهتر و سودمندتر ارائه گردد.
ناشنوایان با مطالعه این کتاب می‌توانند سطح دانش و معلومات خود را افزایش دهند و درباره جایگاه و وضعیت فرهنگ و جامعه خودشان اطلاعات پیدا کنند. به ویژه کامران رحیمی، با توضیح کلمات مبهم و دشوار سعی کرده قلمرو واژگان ناشنوایان را گسترش دهد. تشکل‌ها و انجمن‌های ویژه ناشنوایان هم می‌توانند با برگزاری کارگاه و کلاس آموزشی برای ناشنوایان از این کتاب به عنوان متن آموزشی استفاده کنند.
لازم است از همه افرادی که در آماده‌سازی و نشر این اثر کوشا بوده‌اند تشکر نماییم؛ به ویژه آقای اباذر نصر که با حوصله این مجموعه را چند بار سامان‌دهی کرد تا بالاخره مشکلات آن رفع شد.
محمد نوری
مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین
اسفند ماه 1400

…گروهی از جوانان دانش‌آموخته ناشنوای مدرسه باغچه‌بان به سرپرستی کامران رحیمی و محسن لوح موسوی، که از بهترین شاگردان ثمینه باغچه‌بان بودند، در سال ۱۳۴۹ خانه فرهنگ جوانان ناشنوای ایران را در آن مدرسه تشکیل دادند. در این مرکز، فعالیت‌های فرهنگی و هنری، به ویژه پانتومیم انجام می‌شد و اغلب کارگردانی این فعالیت‌ها بر عهده پروانه باغچه‌بان و سپس کامران رحیمی بود…

فهرست
مقدمه 9

درباره کامران رحیمی
زندگی‌نامه من 13
دانش آموخته مدرسه باغچه‌بان 14
کامران رحیمی به عنوان رابط 15
تقسیم جامعه ناشنوایی به شش گروه 16
استاد کامران رحیمی در محل دانشگاه گلودت 17
یک نکته مهم 18

یادداشت‌های فیس‌بوکی
اطلاعیه مهم درباره آثار کامران رحیمی 19
ناشنوایانِ خدمتگُزار 21
علی سنجابی و عباس بهمنش 21
اردوان گیتی و سیاوش هدایتی 22
مشترکات فکری 24
پانویس 25
اطلاعیه درباره تعطیلی سایت جوانان ناشنوای پیشتاز ایران 25
پژواک ناشنوا 26
حامیان پژواک ناشنوا 27
گروه ترفیع 28
شخصیت‌های معرفی شده در گروه ترفیع 28
طرح موضوعات جدید در گروه 29
گسترش سایت و سامانه‌ها 30
پانویس 31
اطلاعیه یک درباره افتتاح کامران نامه در فیس‌بوک 32
ناشنوایی و فضاسازی 33
داستان زندگی فرشاد اسکندری 33
علی اکبر محمدی شاگرد گِریان 35
خانه فرهنگی جوانان ناشنوای ایران 37
افتادن سهراب در حوض میدان شهیاد (آزادی) 40
پرت شدن علی طباطبایی داخل جوی آب 41
دار زدن آرایشگر ناشنوا به خاطر پول‌هایش 42
جوشکاری خطرناک روی نفتکش 43
مرگ سه جوان ناشنوا به خاطر اعتیاد 44
تصادف آلبرت با موتوری 45
هُویک و هِنریک برادران دوقلو 47
کشته شدن به خاطر نشنیدن: ایست! 49
متخصص درجه یک باطری سازی 50
نشنیدن سرود شاهنشاهی در سینما! 52
مرگ در پاریس 53
پیشگامان دریافت مدرک تحصیلی؛ ناگفته‌های آموزش ناشنوایان 55
خودسوزی به خاطر افسردگی شدید 62
در آرزوی داشتن نوه ناشنوا 64
بلیط فروش دوره‌گرد 66
روزنامه اشاره 68
من و آقای باغچه‌بان و حرف ر 70
در مَحضَر استاد احمد آرام 71
جگرکی 73
اطلاعیه شماره سه درباره بنیاد پژوهش‌های ناشنوایان ایران 74
قفل بر دهان 75
فیلمی از یوسف حائری 76
معنای دقیق رابط و مترجم در لغت‌نامه‌ها 77
یک نکته جالب ادبی! 79
جشن در خانه فرهنگی جوانان ناشنوای ایران 80
مسافرت با کشتی بخاری! 82

یادداشت‌های تلگرامی
اصطلاحات مفید 83
خلاصه ترجمه داستانِ بُهلول 93
خلاصِه تَرجُمِه داستانِ دِهقان 94
ضرب‌المثل‌ها 95
چیستی اصطلاح 104
آموزش ادبیات 105
کنفرانس ناشنوایان ایرانی در هامبورگ 107
اشتباه نویسی ناشنوایان: ضعف در جمله نویسی 108
غیر اصطلاحات 111
داستان آقا ورنر و گرگ‌هایش 113
دومین جشنواره صدای سکوت 117

پیوست‌ها
متن زندگینامه من 119
نمایشنامه 120
گواهی پایان تحصیلات ابتدایی 121
گواهی پایان تحصیلات دبیرستان 122
تصاویر 123
منابع و مآخذ 126
اهمیت کامران نامه 127

ادای احترام و قدرشناسی نسبت به سه نمونه سمبل افتخاری جامعه ناشنوایان ایران آقایان رضا قلی شهیدی و کامران رحیمی و محسن لوح موسوی بر تمام ما ناشنوایان ایران واجب است. این سه مرد بزرگ با وجود داشتن تفاوت آرا و نظرات و اعتقاد میان خودشان، بدون هیچ‌گونه شک و تردید مورد احترام همه ما ناشنوایان ایران هستند. (روزبه قهرمان)

اهمیت کامران نامه
به هنگام مطالعه مجموعه کامران نامه متوجه شدم؛ آقای کامران رحیمی، گنجینه‌ای از اطلاعات درباره ناشنوایان است و علاوه بر اینکه اطلاعات وسیعی دارد، می‌تواند تجزیه و تحلیل کند و بر اساس شاخص‌ها و معیارها، اطلاعات را دسته‌بندی و طبقه‌بندی نماید.
از این‌رو با خود فکر کردم این مجموعه را با شمردن ویژگی‌های آن معرفی کنم. اکنون به معرفی ویژگی‌های این کتاب می‌پردازم:
ـ کامران رحیمی فقط به رخدادهای مطلوب در جامعه ناشنوایان نپرداخته بلکه تلخی‌ها و حوادث مذموم را هم گزارش کرده است. از این‌رو با مطالعه مطالب این مجموعه به واقعیت‌های جامعه هدف پی می‌بریم. اگر شخصیت‌های موفق ناشنوا را معرفی کرده، ناشنوایان نامطلوب اجتماعی را هم معرفی کرده است.
ـ نگرش و رویکرد آقای رحیمی، پیشرفت ناشنوایان بوده و تلاش کرده خط‌مشی پیشرفت و توسعه فرهنگی و اجتماعی ناشنوایان را تجزیه و تحلیل کند، نیز درصدد است موانع پیشرفت و عواملی که موجب عقب‌گرد ناشنوایان می‌شود را هم مطرح کند.
ـ ویژگی دیگر این مجموعه، عرضه اطلاعاتی است که در هیچ منبع دیگر یافت نمی‌شود. اطلاعات درباره شخصیت‌ها یا حوادث یا مراکز که خود نویسنده از طریق مشاهده به دست آورده و در این مجموعه آمده بسیار ذی‌قیمت است.
ـ این مجموعه در واقع یک دور تاریخ تحولات جامعه ناشنوایی در دوره معاصر است.
ـ نوشته‌ها و گزارش‌های مندرج در این کتاب، اطلاعات سودمندی درباره ناشنوایان ایرانی مقیم خارج از کشور عرضه می‌کند. اطلاعاتی که در هیچ جای دیگر یافت نمی‌شود.
ـ تأثیر گروه‌های ناشنوایان در شبکه مجازی و کارآیی آنها را گزارش کرده چون از نزدیک شاهد فعالیت‌های این گروه‌ها بوده است.
ـ از ویژگی‌های مهم این کتاب، شرح واژه‌های مشکل برای ناشنوایان در برخی مقالات است. چون خود آقای رحیمی ناشنوا است می‌دانسته چه کلمه‌هایی برای آنان دشوار است.
ـ آقای رحیمی از معدود ناشنوایانی است که قلم خوبی دارد و در گزارش‌نویسی موفق است؛ چون دامنه حافظه لغات او مطلوب است. ناشنوایان معمولاً لغات اندکی را در حافظه دارند ولی آقای رحیمی تلاش کرده و حافظه خوبی در این زمینه دارد.
ـ آقای رحیمی جامعه ناشنوایان ایران را به شش گروه دسته‌بندی کرده و معتقد بود هر دسته از اینان زبان اشاره ویژه خودشان را دارند و گاه از افرادی که یاد می‌کرد، نوع زبان اشاره او را هم نوشته است.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *