تجمع افراد دارای معلولیت مقابل نهاد ریاست جمهوری

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
5 دقیقه مطالعه

تجمع افراد دارای معلولیت
دولت ماده ۲۷ قانون معلولان را اجرا کند

جمعی از افراد دارای معلولیت صبح امروز، یکشنبه ۲۱ خرداد، در تهران در چند استان دیگر تجمع کردند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از افراد دارای معلولیت صبح امروز، یکشنبه ۲۱ خرداد، در اعتراض به‌ عدم رسیدگی به مطالبات خود، در تهران مقابل نهاد ریاست جمهوری و در شهرهای دیگر مقابلِ سازمان بهزیستی تجمع کردند.
معلولان به‌ عدم اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان معترض هستند. طبق ماده ۲۷، دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید.
گفتنی است؛ قانون حمایت از معلولان که در سال ۹۶ مصوب شد، ضمانت اجرایی لازم را ندارد. دولت در قانون بودجه‌ی امسال، ردیفِ اعتباری مخصوص این قانون را حذف کرد.
منبع: ایلنا، 21 خرداد 1402

تجمع اعتراضی معلولان در ۱۵ شهر کشور و سکوت بهزیستی!

✍️رویا بابایی خبرنگار حوزه معلولان

💢دومین تجمع اعتراضی معلولان 21 خرداد 1402 به‌طور سراسری در ۱۵ شهر کشور برگزار شد‌.

🔻جمعی از معلولان روز گذشته‌ در اعتراض به عدم اجرای پنج‌ساله ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان به طور همزمان در ۱۵ شهر کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند.

🔻این تجمع در پی بی‌توجهی دولت‌ها‌ به اجرای قانون معلولان و به طور ویژه به ماده ۲۷ این قانون، مشکلات معیشتی افراد دارای معلولیت، توقف نگرش ترحم‌برانگیز و تبعیض دولت‌ها نسبت به معلولان، بی‌توجهی به مشکلات آنها و فشارهای اقتصادی بر این گروه صورت گرفت‌.

🔻تهران، کرمان، کرمانشاه، اصفهان، اردبیل، بروجرد، قم، چابهار، اراک، ایذه، اهر، ساری، قرچک ورامین، مشهد و شاهین شهر شهرهایی بودند که افراد دارای معلولیت در آنها تجمع اعتراضی برگزار کردند‌.

🔻در مشهد معلولان‌ تجمع اعتراضی خود را مقابل بهزیستی خراسان رضوی و دفتر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شکل داده و خواستار مداخله رئیس این کميسيون در ترغیب دولت به اجرای قانون معلولان شدند‌.

🔻در شهرهای چابهار، ایذه و قرچک ورامین تجمع اعتراضی تک‌نفره برگزار شد و در شاهین‌شهر اصفهان دو نفر و در ساری سه نفر‌ به تنهایی دست به اعتراض زدند‌.

🔻در برخی استان‌ها مدیران بهزیستی و ماموران حراست می‌خواستند به بهانه جلسه و بازدید از منازل سرگروه‌های افراد دارای معلولیت، از حضور آنها در تجمع پیشگیری کنند‌ و در یکی مورد هم تلویحا فعالان را تهدید به برخورد کردند

🔻در یکی‌ از شهرها نیز یک نهاد امنیتی‌ ابتدا از برگزاری تجمع اعتراضی ممانعت کرد. سپس با گرفتن ۵ تعهد کتبی مبنی بر به عهده گرفتن کلیه مسئولیت‌های تجمع، با آن موافقت کرد اما در نهایت روز یکشنبه جلوی برگزاری تجمع را گرفت‌.

🔻با تمام مشکلات موجود همت و اراده تجمع‌کنندگان در تداوم تجمعات، مطالبه‌گری و تلاش برای آینده‌ای بهتر برای معلولان ستودنی است‌ و با به ثمر رسیدن این تلاش‌ها‌، تجمع‌کنندگان به نتایج زحمات خود دست خواهند یافت‌.

🔻این اعتراضات گسترده و سراسری در پاسخ به نادیده گرفتن و حذف معلولان در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور و رفتارهای‌ دون شأن و شخصیت انسانی در حق آنها صورت می‌گیرد و معترضان با این اقدام خواهان اجرای حقوق مسلم خود هستند تا به زندگی عادی و عزتمندانه دست پیدا کنند‌.

🔻بدیهی است ادامه تجمعات اعتراضی علاوه بر بیداری و افزایش آگاهی معلولان از حقوق شهروندی خود، به افزایش اطلاعات و مسئولیت‌های مسئولان در قبال جامعه معلولان کمک کرده و به تدریج موج بزرگی از پتانسل‌ها را متوجه اجرای قوانین مربوط به معلولان خواهد کرد‌.

🔻با اینکه تجمع اخیر معلولان، دومین تجمع اعتراضی گسترده و سراسری آنان در سراسر کشور و چندمین اعتراض معلولان تهرانی در مقابل ساختمان سازمان بهزیستی کشور، شهرداری تهران، سازمان برنامه و بودجه و نهاد ریاست جمهوری است، بااین‌حال سازمان بهزیستی هنوز به این تجمعات و مطالبه‌گری معلولان واکنشی نشان نداده و سکوت‌ سنگین این سازمان در قبال حجم بزرگی از اعتراضات‌ و مطالبه‌گری معلولان معنادار است و جای بررسی دارد‌.

🔻گفتنی است طبق ماده ۲۷ قانون معلولان دولت مکلف است
به همه معلولان شدید و خیلی شدیدِ فاقد شغل و درآمد، ماهانه حداقل دستمزد سالانه مصوب وزارت کار را پرداخت و اعتبارات لازم برای‌ آن را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند.

منبع: کانال کمپین معلولان

این مقاله را به اشتراک بگذارید