اختلال دفع در کودکان

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
4 دقیقه مطالعه

اختلال دفع در کودکان، نساء کرمی مزین، داود کمیجانی، ژینو شریفی، انتشارات توانمندان، 1402، 131 ص.

ISBN: 978-622-5207-31-8

موضوع ها:
بی‌اختیاری دفع
Encopresis
بی‌اختیاری ادرار
Urinary incontinence

مشاهده صفحات اولیه کتاب

متن پشت جلد کتاب:
اختلالات دفعي به هرگونه مشکل در دفع ادرار و مدفوع اطلاق مي‌گردد كه شامل نگه‌داري و يا تأخير در دفع ادرار و مدفوع مي‌باشد. شيوع این اختلال ارتباط معني داري با عواملي مثل ميانگين سني، جنس، پايه تحصيلي، سابقه خانوادگي، سلامت جسمی و روانی کودک، تغذیه، وجود تنش‌هاي محيطی، عوامل روانی و سلامت روان والدین دارد. در این کتاب به بررسی انواع اختلالات دفع در کودکان و راه کارهای درمان آن پرداخته شده است.

انتشارات توانمندان
ناشر تخصصی معلولیت و معلولان
تلفن: ۰۲۵۳۲۹۱۳۴۵۲ (ساعت ۸ الی ۱۷) ؛ واتساپ و تلگرام: ۰۹۳۹۸۳۷۳۴۳۵
آدرس: قم، بلوار محمد امین، خیابان گلستان، کوچه۱۱، پلاک۴، دفتر فرهنگ معلولین
ایمیل: nori1363@gmail.com

پیشگفتار
مسائل دفعی کودکان یکی از مهم‌ترین مسائل دوران کودکی و از عمده‌ترین نگرانی‌های احتمالی خانواده‌ها به شمار می‌رود. اختلال در دفع مدفوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. اختلالات دفع در کودکان ۴ سال و یا بزرگ‌تر مشاهده شده که به صورت دفع کامل در لباس زیر و یا سایر مکان‌های نامتعارف مشاهده می‌شود. این پدیده بیشتر در کودکان پسر رخ داده که نسبت رخداد آن در کودکان پسر به دختر در حدود ۶ به ۱ می‌باشد.
انواع مختلف اختلالات دفع بر مبنای ویژگی‌های پاتوفیزیولوژی، بالینی و درمانی از یکدیگر متمایز می‌شوند. یبوست، اهمال در آموزش توالت رفتن، واکنش‌جویی‌های کودک و مشکلات عضوی گوناگون می‌تواند عوامل سبب ساز این اختلال باشد. این کودکان اغلب شکم‌های باد کرده دارند و ممکن است از دردهای شکمی نیز رنج ببرند. اکثر این کودکان دچار یبوست هستند و یا گاهی بدون هیچ دلیل عضوی از رفتن به توالت و دفع مدفوع امتناع می‌ورزند.
در کودکانی که دچار یبوست هستند، به علت درد ناشی از عبور و تخلیه مدفوع به دلیل کوچک بودن مخرج انتهایی، کودک از توالت رفتن وحشت دارد و با جلوگیری از انجام عمل دفع، یبوست سخت‌تری را موجب می‌شود. هنگامی که کودک تجربه ناخوشایندی از رفتن به توالت داشته باشد، ترس و تنفر از آن مکان برایش به وجود می‌آید و در نهایت باعث می‌شود که مدفوع خود را نگه دارد.
در کودکانی که دچار یبوست نیستند و بدون هیچ دلیل عضوی، از توالت رفتن امتناع می‌ورزند، بروز چنین رفتاری در این کودکان می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که از مهم‌ترین آنها مخالفت با والدین و مبارزه برای دستیابی و کسب قدرت و به دست آوردن توجه والدین که از این شرایط ناراحت می‌شوند و یا گاهی این کودکان از کثیف کردن خود در توالت می‌ترسند، زیرا در گذشته به این علت تنبیه شده‌اند و در نتیجه سعی می‌کنند مدفوعشان را در خود نگه دارند تا از این طریق نظم را رعایت کرده باشند.
بعضی از والدین انتظارات خیلی زیاد از پاکیزگی و تطابق کودکان دارند و همچنین گاهی تعاملات غلط و منفی بین کودک و خانواده می‌تواند سبب بروز این مشکل شود.

فهرست
پیشگفتار 7
فصل اول: اختلال دفع در کودکان 9
فصل دوم: یبوست در کودکان 21
فصل سوم: هیرشپرونگ در کودکان و نوزادان 35
فصل چهارم: دفع پروتئین یا سندرم نفروتیک در کودکان 41
فصل پنجم: ترس از مدفوع در کودکان 53
فصل ششم: اختلال تخلیه مثانه در کودکان 61
فصل هفتم: سندرم روده تحریک‌پذیر در کودکان 67
فصل هشتم: بی‌اختیاری ادرار 83
فصل نهم: شب‌ادراری کودکان 103
فصل دهم: پروتکل درمانی اختلالات دفع 119
منابع 129

این مقاله را به اشتراک بگذارید