کودکانه ها و نوجوانه ها

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
5 دقیقه مطالعه

کودکانه ها و نوجوانه ها، عبدالله امینی پور، انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین، ۱۳۹۷، ۱۴۴ ص.

ISBN: 978-622-99311-2-7

دریافت نسخه الکترونیکی

موضوع(ها):
داستان‌های کوتاه فارسی – قرن ۱۴ – ادبیات کودکان و نوجوانان

معرفی مختصر کتاب 
کتاب پیش رو شامل مجموعه‌ای از داستان‌ها ویژه کودکان و نوجوانان است. نگارنده این داستان‌ها را در دو بخش کودکانه‌ها و نوجوانه‌ها تنظیم کرده و بخش پایان کتاب را به بیان زندگی‌نامه و فعالیت‌های خود اختصاص داده است. داستان‌های این کتاب با تصاویر سیاه‌وسفید در ابعاد کوچک همراه است و نگارنده تلاش نموده از طریق این داستان‌ها واقعیت‌های زندگی را به کودکان بیاموزد.

مشاهده صفحات اولیه کتاب

انتشارات توانمندان
ناشر تخصصی معلولیت و معلولان
تلفن: ۰۲۵۳۲۹۱۳۴۵۲ (ساعت ۸ الی ۱۷) ؛ تلگرام: ۰۹۳۹۸۳۷۳۴۳۵
آدرس: قم، بلوار محمد امین، خیابان گلستان، کوچه۱۱، پلاک۴، دفتر فرهنگ معلولین
ایمیل: nori1363@gmail.com

پیشگفتار
اولین اثر قلمی که نوشتم (ترجمه کردم) و چاپ شد، اثری برای کودکان بود که خرداد سال ۱۳۷۱ش در مجله سلام بچه‌ها چاپ شد. برای کودک نوشتن، کار و در توان همه کس نیست چرا که زبان و نگارش ساده و روان و کودک فهم می‌طلبد. این نگارش‌ها تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت، یعنی حدود سیزده سال. این کارها که حدود پنجاه عنوان می‌شود، در این نشریات به چاپ رسید: سلام بچه‌ها، پوپک، دوچرخه (پیوست روزنامه همشهری) دوست کودک، تیک‌تاک (پیوست روزنامه جام‌جم) حدیث زندگی و پیام زن.
اما چرا نوشتن برای کودک و نوجوان؟ حرف‌هایی در دل و ذهن داشتم و داستان‌هایی که همه آفریده و زاییده خیالم بود که نوشته می‌شد اما برای چاپ نبود، تا هنگامی که توفیق همکاری با مجلات را یافتم و لذت ظهور و بروز آفرینش را یافتم و چشیدم. دل نوشته‌ها نگارش می‌شد و چاپ می‌گشت و تشویق سردبیران به خصوص جناب آقای عبداللّه حسن‌زاده تأثیر خوب و شادی بخشی داشت. همزمان کار نگارش و ترجمه را برای بزرگسالان هم آغاز کردم، و شاید همین مرا از ادامه همکاری و نگارش برای نشریات کودک و نوجوان بازداشت. قطعاً می‌دانم اگر همکاری ادامه می‌یافت، باز آثاری آفریده بودم و چشمه زایش خشک نمی‌شد و اشتیاقم فروکش نمی‌کرد! تا وقتی که در سال ۱۳۹۵ توفیق همکاری با دفتر فرهنگ معلولین رفیق راه گشت و آثاری، هم به سفارش و هم خودنوشت به این دفتر تقدیم شد که نمونه‌هایی از آنها در مجموعه حاضر به نام روشندلان، لنگه و غیره دیده می‌شود که پیشکش به معلولان و جانبازان گرامی است.
توفیق همکاری با این دفتر و افراد باصفا و یک‌رنگ و یک‌زبان آن، تجربه‌ای برجسته و شیرین و بهجت آفرین و کم نظیر بود چرا که هم صحبت با عزیزانی شده بودم که به رغم کاستی و کمبود در اعضای بدن و معلولیت جسمی، دل و دین بزرگی داشتند و مثبت می‌اندیشیدند و امید می‌بخشیدند و تأثیرگذار و الهام بخش بودند. قبلاً افراد درمانده و سرخورده و نومیدی چه سالم و چه ناقص را دیده و تجربه کرده بودم اما با اینان دریافتم به رغم محدودیت‌ها و محرومیت‌ها چقدر می‌شود دلی بزرگ به پهنه دریا داشت و شاد و امیدوار بود و چشم‌ها را شست تا طور دیگر دید! گاه پیشرفت و اثربخشی اینان مرا شرمنده می‌کرد و به خود که ناسپاس و ناشکر بودم، نهیب می‌زدم و از این که در راه مانده بودم و می‌لنگیدم، شرمسار! امید که توفیق بازیافت خویش را داشته باشیم و خدمت به همگان صد چندان گردد.
با سپاس از مدیر انتشارات توانمندان استاد بزرگوار جناب آقای محمد نوری و آقازاده گرامی ایشان مهندس علی نوری که سعادت همکاری و همیاری مرا فراهم آوردند، مجموعه حاضر را تقدیم جامعه هدف می‌کنم، امید که منت نهاده، پذیرا باشند. با سپاس.
عبداله امینی‌پور
اردیبهشت ماه ۱۳۹۷

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *