حفظ قرآن معلولان

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
3 دقیقه مطالعه

آغاز طرح حفظ قرآن در مرکز توان‌بخشی معلولان «صحار» عمان
گروه بین‌الملل ــ طرح حفظ قرآن ویژه معلولان در مراکز توانبخشی «وفا» در شهر صحار عمان آغاز شد.
به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری خبر صح؛ مرکز توان‌بخشی معلولان «وفا» در شهر صحار کشور عمان طرح حفظ قرآن کریم را آغاز کرد.
در این دوره از طرح حفظ قرآن، کودکان معلول مراکز توان‌بخشی «وفا» در استان «الباطنه» و دانش‌آموزان مدارس ویژه معلولان قرار است آیات و سوره‌هایی از قرآن کریم را حفظ کنند.
دوره مقدماتی این طرح از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ با ۲۶ کودک در ۹ مؤسسه آغاز شد. دور دوم این طرح نیز از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ با ۳۵ کودک در ۱۰ مؤسسه فعالیت کرد.
این طرح بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ با ۵۲ کودک در ۱۷ مؤسسه به فعالیت خود در دوره سوم ادامه داد و طی ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ دوره چهارم خود را با ۶۲ کودک در ۲۱ مؤسسه تجربه کرد.
منبع: ایکنا، ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

حفظ قرآن معلولان
دفتر فرهنگ معلولین
خبرگزاری ایکنا خبری در ۱۲ اسفند ۹۷ منتشر کرد مبنی بر اینکه معلولان کشور عمان بر اساس برنامه‌ریزی به حفظ قرآن پرداخته‌اند. چند نکته در این باره تذکر می‌دهم:
۱ـ مصری‌ها از چند ده سال قبل، نابینایان و دیگر معلولان را در الازهر آموزش حفظ و قرائت قرآن دادند. و امروزه قاریان و حافظان مصری شهرت جهانی دارند و هر ماه و هر سال با سفر به دیگر کشورها و اجرای برنامه، منبع ارز آور و سودآور برای مصر شده‌اند.
اما بر اساس خبر جدید که عمانی‌ها هم شروع کرده‌اند و معلولان عمانی به حفظ و قرائت اشتغال یافته‌اند و چند سال آینده جای مصری‌ها را در کشورهای خلیج فارس می‌گیرند.
۲ـ با توجه به اینکه ایرانی‌ها از نظر فرهنگی غنی‌تر و با سابقه‌تراند، می‌توانند با برنامه‌ریزی و آموزش معلولان، در چند سال آینده فرصت‌های منطقه را تصاحب کنند.
۳ـ متأسفانه ما از شاخص‌های قرآنی در جهان اسلام بسیار عقب هستیم؛ برای ناشنوایان برای ذهنی‌ها و دیگر اقشار جامعه معلولین در علوم مختلف قرآنی کاری نکرده‌ایم. فقط برای نابینایان کار شده آن هم محدود به حفظ و قرائت. به نظر می‌رسد علت همه این کم کاری‌ها ساختار سازمان بهزیستی است.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *