بدهی سازمان بهزیستی و تعطیلی مراکز نگهداری معلولان

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
8 دقیقه مطالعه

مدیرعامل انجمن مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور:
بدهی ۱۲۰ میلیاردی بهزیستی و تعطیلی زودهنگام مراکز نگهداری معلولان
مدیرعامل انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولین کشور از بدهی ۱۲۰ میلیارد تومانی بهزیستی به مراکز توانبخشی معلولان و سالمندان خبر داد و گفت: به دلیل معوقات و هزینه‌های بالای مراکز ممکن است این مراکز در سال آینده به تعطیلی کشانده شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، سعید سعدآبادی در جمع خبرنگاران، گفت: ۲۳۰۰ مرکز نگهداری، آموزش و توانبخشی معلولان، سالمندان در کشور داریم که دارای ۲۵ هزار کارمند و ۱۲۰ هزار مددجو دارند.
وی افزود: هزینه این مراکز طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با حضور نماینده انجمن، سازمان برنامه و بودجه، وزارت رفاه و بهزیستی برآورد می‌شود و در بودجه سنواتی دولت گنجانده خواهد شد.
مدیرعامل انجمن مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور گفت: متأسفانه در سال ۹۷ آنچه اتفاق افتاد مطابق مصوبه ۹۶ است در حالی که مراکز نگهداری به صورت خصوصی اداره می‌شوند و تمام هزینه‌ها از حقوق، اجاره‌بها، تهیه مواد غذایی، دارو و پوشاک بسیار بالا است.
وی افزود: سال گذشته هزینه تأمین پوشک برای یک سالمند ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بود که امسال به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان رسیده این در حالی است که هزینه نگهداری یک معلول همانند سال ۹۶ داده شده که ۶۴۰ هزار تومان است.
سعدآبادی گفت: برآورد هزینه در سال ۹۷ برای هر نفر حدود ۲ تا ۲٫۵ میلیون تومان است در صورتی که بهزیستی برآورد کرده ۱٫۵ تا ۱٫۸ میلیون تومان می‌شود و این مابه‌التفاوت را مراکز ما می‌دهند.
وی تصریح کرد: شهریه‌ای که ما برای امسال دیده بوده‌ایم یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان است و اگر با نرخ ۹۷ که هنوز پرداخت نشده به ما پرداخت شود سهم هر مددجو ۷۷۰ هزار تومان می‌شود در حالی که از ابتدای سال این مابه‌التفاوت را نداده و همان ۶۴۰ هزار تومان را می‌دهند.
مدیرعامل انجمن مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور گفت: بدهی که بهزیستی به مراکز غیردولتی دارد ۱۲۰ میلیارد تومان است. یارانه مراکز نیز به صورت ماهانه پرداخت می‌شود و آخرین پرداخت مربوط به دی ماه است.
سعدآبادی در مورد شهریه مراکز روزانه نیز گفت: در حال حاضر ۴۳۵ هزار تومان بهزیستی به ما می‌دهد در حالی که برآورد هزینه ما ۵۳۰ هزار تومان است. بنابراین مابه‌التفاوت را نیز باز هم خودمان می‌دهیم.
وی بیان داشت: ۹۵۰ مرکز روزانه و ۸۰۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان، سالمندان و کم‌توان ذهنی داریم.
مدیرعامل انجمن مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور گفت: اگر چنین روالی برای سال آینده ادامه پیدا کند، ما مجبوریم که حقوق و دستمزد بیشتری به کارکنان خود بدهیم که در مجموع پرداخت هزینه‌های بالا شاید ما را به تعطیلی بکشاند.
سعدآبادی افزود: سه ماه است که می‌خواهیم با رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه بگذاریم درخواست داده‌ایم اما هماهنگ نمی‌شود. سازمان بهزیستی ۸۳ درصد بودجه ما را برای ۹۷ در نظر گرفته در حالی که خزانه‌داری فقط ۷۰ درصد را پرداخت کرده است و اگر ۱۰۰ درصد بودجه داده نشود پول سال ۹۷ را هم نمی‌توانیم در بهمن و اسفند بدهیم.
وی بیان داشت: به غیر از بودجه‌ای که باید ۱۰۰ درصد پرداخت شود باید از محل هدفمندی یارانه‌ها کسری اعتباری بهزیستی پرداخت شود تا بهزیستی از این محل مابه‌التفاوت مراکز نگهداری را پرداخت کند.
مدیرعامل انجمن مراکز توانبخشی غیردولتی معلولین کشور ادامه داد: سخت‌ترین کار بهزیستی اکنون بر دوش مراکز دولتی در حالی که پایین‌ترین سطح حقوق دارند.
منبع: خبرگزاری فارس، ۸ اسفند ۱۳۹۷

بدهی سازمان بهزیستی و تعطیلی مراکز نگهداری معلولان
دفتر فرهنگ معلولین
آقای سعید سعدآبادی مدیرعامل انجمن مراکز توانبخشی غیر دولتی در جمع خبرنگاران درباره کمبودها در مراکز توانبخشی مطالب مهمی را بیان کرد و خبرگزاری فارس در ۸ اسفند ۱۳۹۷ این مصاحبه را منتشر کرد.
چند نکته در این زمینه هست که لازم است یادآوری شود:
۱ـ با توجه به اینکه توانبخشی در جهان مدرن شامل رسیدگی به آسیب‌های جسمی و بدنی و نیز روحی مانند استفاده از روش‌هایی مثل کتاب درمانی، فرهنگ درمانی و امثال اینها است. و اتفاقاً به شیوه‌های تراپی غیر بدنی اهتمام بیشتر شده است.
اما طی سال‌هایی که آقای سعدآبادی انجمن مراکز توانبخشی را برعهده داشته دیده نشده درباره شیوه‌های مدرن توان‌بخشی صحبت کنند. نیز در مراکز تحت پوشش آن انجمن (۲۳۰۰ مرکز) خبری از شیوه‌های جدید نیست. اگر ممکن است ایشان توضیح بدهند که به چه دلیل به شیوه‌های سنتی تأکید و استمرار هست.
۲ـ سازمان بهزیستی فقط مجموعه آقای سعدآبادی را در عرصه توان‌بخشی به رسمیت می‌شناسد و هر ماه ده ها میلیارد تومان در اختیار این مجموعه گذاشته شده است. اما سازمان بهزیستی تاکنون به هیچ یک از مراکزی که در عرصه فرهنگ و در زمینه توان‌بخشی فکری و روحی فعالیت داشته‌اند هیچ مساعدت و حمایتی نکرده است. با اینکه مراکز فرهنگی هستند که جامعه را قانع می‌کنند تا از فعالیت‌های توان بخشی و کلا از مخارج ویژه معلولیت پشتیبانی کنند و افراد خیر را ترغیب می‌کند. نقش و جایگاه مراکز فرهنگی معلولیتی بسیار مهم بوده چون از یک طرف با تولید کتاب، مقاله، فیلم، سایت و دیگر آثار فرهنگی، خوراک فرهنگی برای جامعه هدف فراهم می‌نمایند. از طرف دیگر باید پروسه اقناع و ترغیب اجتماعی را انجام دهند و با تولید و انتشار آثاری آحاد مردم و نیکوکاران را راضی کنند تا حمایت کنند و پشتیبانی نمایند.
۳ـ آقای سعدآبادی که بخشی از پروژه‌ کشوری توان‌بخشی را بر عهده داشته از نپرداختن بخشی از مخارج آنها گلایه دارد. باید به ایشان و همگان یادآور شویم بخش دیگری از پروژه توان بخشی که بر دوش مراکز مردمی فرهنگی است و بهزیستی و دیگر نهادهای دولتی تاکنون هیچ مساعدتی از آنان نداشته‌اند و طی سالیان طولانی که مراکز توان‌بخشی هر ماه میلیاردها بودجه دریافت می‌کردند، مراکز توان بخشی فرهنگی یک ریال دریافت نکرده‌اند. اکنون هم مثل گذشته این مراکز مشغول خدمت هستند.
۴ـ آیا وقت آن نرسیده که در خرج بودجه‌ها حساب شده‌تر اقدام شود و مواردی که توجیه علمی ندارد و تأثیر آن در جامعه هدف با تردید مواجه است، بازنگری گردد. خود مسئولین و مدیران ارشد توانبخشی و کارشناسان این حوزه در سالهای اخیر تردید‌های جدی مطرح کرده و در سخنرانی‌هایی فرآیند کنونی را غیر مطلوب دانسته‌اند.
۵ـ آیا لازم نیست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم در کمیسیون‌های مربوطه درباره توان بخشی فعلی بهزیستی بررسی داشته باشند و مروری به وضعیت کنونی بنمایند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *