آدم های بلورین

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
8 دقیقه مطالعه

آدم‌های بلورین: مجموعه بیست و یک داستان، مریم آقانوری، انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین، ۱۳۹۸، ۱۴۵ ص.

ISBN: 978-622-6216-34-0

موضوع (ها):
داستان‌های کوتاه فارسی — قرن ۱۴

مشاهده صفحات اولیه کتاب

معرفی مختصر کتاب
کتاب پیش رو از مجموعه داستان‌های کوتاه فارسی در مورد انسان‌های با صداقت و شفاف تهیه و تألیف شده است. در این اثر ابتدا حکایت‌های آدم‌هایی که دارای ویژگی ادبی و اجتماعی هستند را آورده و سپس مؤلف دغدغه‌های روحی و فکری خودش را به‌عنوان عضوی از جامعه هدف در قالب این قصه‌ها بیان کرده و در پایان روابط مردم، همسالان و همکلاسان را نشان می‌دهد. توصیف‌های جذاب و زیبا و درعین‌حال زیرنگری و بیان جزئیات، از جمله سوژه‌های کامل در این مجموعه به شمار می‌رود.

انتشارات توانمندان
ناشر تخصصی معلولیت و معلولان
تلفن: ۰۲۵۳۲۹۱۳۴۵۲ (ساعت ۸ الی ۱۷) ؛ تلگرام: ۰۹۳۹۸۳۷۳۴۳۵
آدرس: قم، بلوار محمد امین، خیابان گلستان، کوچه۱۱، پلاک۴، دفتر فرهنگ معلولین
ایمیل: nori1363@gmail.com

درباره عنوان کتاب:
بلورین یعنی منسوب به بلور، شفاف و صاف و فاقد شیله و پیله، این کتاب آدم‌هایی را معرفی می‌کند که صداقت و شفافیت دارند یا نویسنده آرزو می‌کند داشته باشد.

سخن ناشر
فیلم و داستان در رشد فرهنگی و اجتماعی معلولان تأثیر خارق‌العاده و اساسی دارد، با این تفاوت که فیلم با تصویر و داستان با کلمه سر و کار دارد؛ فیلمساز خالق فیلم و نویسنده پدیدآور داستان است.
اما هر دو گویای شکست‌ها و موفقیت‌ها؛ آرزوهای پوچ و آینده‌نگری‌های واقعی؛ دوستان و دشمنان؛ زیبایی‌ها و زشتی‌های جامعه است؛ بیننده یا خواننده خود را در لباس قهرمانان فرض می‌کند و در جریان رخدادهایی که نشان می‌دهند قرار می‌گیرد. از این رو خواننده داستان به سرعت به تجارب دست یافته و تلاش می‌کند زندگی و آینده خود را بر اساس آن دستاوردها بسازد.
معلولین بیش از افراد عادی به داستان نیاز دارند چون داستان مستقیم یا غیرمستقیم در توان‌افزایی، مهارت بخشی، رهایی از غم و غصه‌ها، دوری از افسردگی‌ها، انتقال تجارب و ناآرامی‌های روحی مؤثر است. اما متأسفانه نه وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان اصلی‌ترین نهاد فرهنگی اسلامی و نه سازمان بهزیستی به عنوان نهاد متصدی معلولان در این زمینه گام‌های جدی برنداشته‌ و حمایت نکرده‌اند؛ همچنین نویسندگان فاقد معلولیت به ویژه نویسندگان مشهور به سراغ سوژه‌های معلولیتی نیامده‌ یا کمتر آمده‌اند؛ و از مشاهیر سراغ نداریم که رمانی یا داستانی درباره معلولین نوشته باشند. با اینکه در کشورهای پیشرفته، چنین نویسندگانی با افتخار به سراغ سوژه‌های معلولین رفته و رمان و داستان خود را در موضوعات معلولیت می‌نویسند.
بنابراین وظیفه به گردن خود معلولین افتاده و نویسندگانی مانند خانم مریم آقانوری اقدام قابل تحسین نموده و در این زمینه آثاری عرضه کرده‌اند.
کتاب حاضر مجموعه داستان‌های خانم آقانوری است و مجموعه اشعار ایشان سال گذشته در یک جلد با عنوان «فریاد خاموش» منتشر شد و با استقبال خوبی مواجه گردید. امیدواریم مردم به ویژه خانواده‌ها و انجمن‌های معلولان با تحسین چنین نخبگانی و نیز با حمایت مادی و معنوی، در پیشرفت و گسترش فعالیت‌های فرهنگی در جامعه هدف مؤثر باشند.
داستان‌های این مجموعه دارای ویژگی‌های فنی، ادبی و اجتماعی ویژه است. نویسنده دغدغه‌های روحی و فکری خودش به عنوان عضوی از جامعه هدف در قالب این داستان‌ها بیان کرده؛ روابط مردم، همسالان و همکلاسان را در این داستان‌ها نشان داده و تلاش کرده با توصیف‌های جذاب و زیبا و با ریزنگری و بیان جزئیات، سوژه‌ها را کامل ترسیم کند.
در مورد زبان و ادبیات محاوره‌ای و استفاده از واژه‌هایی با کاربرد محلی و اغلب اصفهانی، باید اذعان کنیم که دارای حلاوت و شیرینی خاصی است؛ ولی برخی واژه‌ها در لهجه محلی، ساختارشان کاملاً عوض می‌شود و به طوری که عموم مردم در تلفظ و خوانش و نیز در مفهوم و معنای آنها مشکل خواهند داشت. از این‌رو سعی شده، راه میانه انتخاب کنیم؛ و فقط برخی واژه‌ها، قالب محلی داشته و ساختار اصلی جملات قابل فهم برای عموم فارسی زبان‌ها باشد.
علی نوری
انتشارات توانمندان

مقدمه
«به نام او که قلمش حکمت و محبت است»
از وقتی یادم هست دوست داشتم سرگذشت همه افرادی که به نوعی با مشکلات جسمی روبه‌رو بوده‌اند را در قالب داستان بیان کنم، چون خودم از جنس همین افرادم، درد را با ذره ذره وجودم احساس کرده‌ام، دردی که فقط درد نبوده و نیست که اگر درد سخت و طاقت فرساست، درد دل هزاران بار سخت‌تر است.
این مجموعه را می‌نویسم با کمک جمعی از دوستان توان‌خواهم، با مرور خاطراتی از گذشته و این قصه‌ها اکثراً واقعی است، با نام‌های مستعار و با کمی دخل و تصرف بنده که البته با اجازه و رضایت کامل خود عزیزان انجام شده است.
و البته چند قصه هم وجود دارد که بر اساس شنیده‌ها و گاهی تخیل نوشته شده و در برخی از آنها قطعاً شخصیت خاصی مورد نظر نبوده و نیست.
امید است خوانندگان عزیز بیش از پیش با دیدی بازتر به مسائل و مشکلات و البته توانایی‌های این افراد نگاه کنند، دردهای آنان را بشناسند و دغدغه‌هایی را که سال‌ها راحت از کنارش گذشته و حتی یک بار هم ندیده‌اند بهتر بشناسند.
این داستان‌ها اگر چه تلخ اما بیانگر گوشه‌ای از دردهای نگفته من و دوستان توان‌خواهم است، به امید اینکه بتوانم گوشه‌ای از آلام و توانایی‌ها و موفقیت‌های دوستانم را در قالب این کتاب به نام «آدم‌های بلورین» به تصویر بکشم که این نام، هم نشانگر زلالی و شفافیت و هم شکنندگی و حساسیت این عزیزان است و آن را با افتخار به تک تک دوستان فرهیخته‌ام تقدیم می‌کنم، ان‌شاءاللّه که مورد پسند مخاطبین واقع شود.
همچنین تشکر می‌کنم از آقایان محمد نوری مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین، علی نوری مدیر انتشارات توانمندان، رسول رضائی و مهدی رئیسی و چند تن از اعضای محترم جامعه معلولین و خانواده عزیزم که با تشویق‌ها و راهنمائی هایشان بنده را در گردآوری این مجموعه یاری کردند.
مریم آقانوری
تابستان ۹۸

فهرست
سخن ناشر ۷
مقدمه ۹
داستان‌ها
تجدیدی شاگرد اول ۱۳
بهاره کوچولو ۱۷
عشق زیبا ۲۳
کلاه آدم برفی ۲۷
نگاههای سنگین ۳۱
جام طلایی ۳۵
کفش پاشنهدار ۴۱
دختر همسایه ۴۵
پیست وحشت ۵۱
انصراف اجباری ۵۹
هشت سال تحمل ۶۳
چادر سفید کودکی ۶۹
دستهای کوتاه ۷۳
رنج عاشقانه مادر ۷۹
اتاق عمل به جای اردو ۸۵
تاریکی چشمهای روشن ۹۱
در انتظار معجزه ۱۰۱
کوتاه قامت بلند همت ۱۱۱
تلخترین خواستگاری ۱۱۷
دنیای یک رنگ من ۱۳۱
ترس واقعی ۱۳۹

این مقاله را به اشتراک بگذارید
1 نظر
  • سلام و عرض ادب اولا از حمایت شما از جامعه معلولین سپاسگزارم ولی باید یه نکته مهم را به گردآورنده این اثر و حامی این اثر یادآوری کنم که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *