برگزاری دومین پودمان آموزش حقوق معلولان

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
4 دقیقه مطالعه

برگزاری دومین پودمان آموزش حقوق معلولان

دفتر فرهنگ معلولین

خبرگزاری ایسنا در ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ خبری منتشر کرد که خلاصه آن اینگونه است: معاونت منابع انسانی قوه قضائیه با مشارکت سازمان بهزیستی در حال برگزاری پودمان آموزش آشنایی با حقوق افراد دارای معلولیت در سیستم دادرسی است. در این باره چند نکته قابل توجه است:
۱ـ آموزش وقتی موفق است که بر اساس متن باشد. یعنی پیش از آموزش، استادان و پژوهشگران به شناسایی مسائل و مشکلات و راه کارها پرداخته و کتاب یا جزوه تدوین کرده، سپس به آموزش می‌پردازند.
حال این پرسش مطرح است که در این کارگاه‌ها یا کلاس‌ها بر اساس چه متنی آموزش انجام می‌پذیرد؟
۲ـ در کشورهای اسلامی اهل سنت ده‌ها کتاب درباره مسائل فقهی و حقوقی مرتبط به معلولین تدوین و منتشر کرده‌اند اما در ایران چند کتاب فقهی درباره مسائل معلولین به ویژه در زمینه قضاء و دادرسی منتشر شده است؟
۳ـ آیا بهتر نبود از پژوهشگرانی که تجربه لازم در این زمینه را دارند، دعوت می‌شد تا آثاری را در چارچوب سرفصل‌های آموزشی تدوین و سپس بر اساس آنها تدریس صورت می‌گرفت.
۴ـ در خبر منتشره نکاتی هست که گویای فهم اشتباه برنامه‌ریزان این پروژه است و بیم آن هست که به نتایج مطلوب نرسد. با اینکه از نیازها و ضرورت‌های جامعه هدف است ولی به شرط اینکه درست برنامه‌ریزی گردد. بالاخره تا چند ماه دیگر نتایج این اقدام را مشاهده خواهیم کرد. *.م.ن

برگزاری دومین پودمان آموزشی آشنایی با حقوق معلولان‌ در روند سیستم دادرسی
پودمان آموزشی آشنایی با حقوق افراد دارای معلولیت در سیستم دادرسی از سوی مرکز آموزش معاونت منابع انسانی قوه قضاییه و با مشارکت اداره کل حقوقی امور بین‌الملل قوه قضاییه و سازمان بهزیستی کل کشور در حال برگزاری است.
به گزارش ایسنا، شرکت کنندگان این پودمان جمعی از قضات دادگستری کل استان تهران و سایر استان ها هستند که در این پودمان حضور دارند.
سرفصل‌های آموزشی این دوره عبارتند از:
بررسی مواد کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، بررسی چند نمونه عملی و نمایش فیلم، طرح چند نمونه پرونده‌های قضائی معلولان، بررسی رویه‌های عملی در سیستم قضائی ، تحلیل رویه قضائی، تعامل روانشناختی با PTSD و طرح چند نمونه پرونده، درجات حجر و جنون از منظر روانپزشکی، تعامل روانشناختی با معلولان ذهنی، روحی و حسی، شبیه‌سازی جلسه دادگاه برای رسیدگی به جرم یک فرد فاقد قدرت شنوایی، تعامل روانشناختی با افراد مبتلا به اختلالات طیف اتیسم و تعامل روانشناختی با معلولان جسمی و حرکتی.
در این پودمان آموزشی با بررسی چند نمونه عملی و نمایش فیلم و طرح چند نمونه پرونده به طرح سوالات، گفتگوی جمعی شرکت‌کنندگان و طرح نقطه‌نظرات تخصصی قضات و ارائه ابتکارات پرداخته می شود.
این پودمان زیر نظر اساتیدی چون اسلامی، معینی، طهماسبی، علیپور، کاظمی، نصر، براتی، فرهنگ دوست، نفریه و جناب آقای واقفی تشکیل می‌گردد.
منبع: ایسنا، ۱۰ شهریور ۱۳۹۸

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *