اهدای قرآن بریل به نیجریه توسط قطر

مدیر سایت
توسط مدیر سایت
2 دقیقه مطالعه

اهدای قرآن بریل به نیجریه توسط قطر

دفتر فرهنگ معلولین

خبری توسط خبرگزاری ایکنا اطلاع‌رسانی شد که ۱۰۰ دور قرآن با خط بریل به نیجریه اهدا شد. متن خبر چنین است:
توسط موسسه خیریه قطر صورت گرفت؛
اهدای قرآن بریل به روشندلان در نیجریه
گروه بین‌الملل- «بنیاد خیریه قطر» دیروز در مراسمی ۱۰۰ جلد قرآن دیجیتال به خط بریل را به افراد روشندل از ایالت‌های «سوکوتو»، «کبی» و «زامفرا» نیجریه اهدا کرد.
به گزارش ایکنا به نقل از نیشن آنلاین؛ مراسم اهدای این ۱۰۰ جلد قرآن، با حضور «الحاجی مونیر دانیا»، معاون فرماندار «سوکوتو» در مدرسه ویژه معلولان (ادیسا راجی) در این ایالت برگزار شد.
مونیر دانیا در سخنانی با تقدیر از اهدای این نسخه‌های قرآن، گفت: سیستم دیجیتالی بریل بدون شک موجب پیشرفت استانداردهای آموزش در بین افراد دارای اختلال بینایی می‌شود.
وی افزود: دولت برای بهبود استانداردهای آموزشی در تمام زمینه‌ها با سرمایه‌گذاران در زمینه توسعه سیستم دیجیتال بریل همکاری می‌کند.
حمدی عبدو، دبیر اجرایی بنیاد خیریه قطر نیز در این مراسم تأکید داد که این بنیاد به کمک‌های خود به مردم نیجریه در همه زمینه‌ها‌ ادامه خواهد داد. (ایکنا، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸)

تأملات
کشورهای عربی مثل عربستان و قطر در مناطق مختلف مسلمان‌نشین جهان سرمایه‌گذاری می‌کنند و فرهنگ موردنظر خودشان را ترویج و تبلیغ می‌کنند. البته تجربه نشان داده این‌گونه اقدامات محدود به ارسال چند کالای فرهنگی و چند دوره قرآن نیست بلکه به پیوست آن فرهنگ‌سازی و ارسال آموزگار و فراهم آوردن اشتغال برای افراد موردنظر در دیگر مناطق است.
با توجه به اینکه ایران دارای ظرفیت‌های بسیار در فرهنگ‌سازی و تأمین فرهنگی مناطق است، چرا مسئولین ارشد در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهند. با اینکه از یک سو معلولین ایران که تحصیلات عالی هم دارند بیکار هستند و توانایی چاپ و نشر محصولات فرهنگی مثل قرآن را دارند. همچنین نابینایان، ناشنوایان و دیگر معلولان می‌توانند به کشورهای دیگر اعزام شوند و به تدریس مشغول گردند. اما چرا سازمان بهزیستی و دیگر سازمان‌ها در این زمینه‌ها تاکنون اقدامی انجام نداده‌اند، قابل فهم نیست.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *